T
Anna_H Anna_H skrev:
Beror ju rätt mycket på hur duktig man är på att vara sparsam de dagar det är extra dyrt.
Hur är du sparsam då? Dammsuger inte, tvättar inte? Det är en droppe i havet när man ser på kostnaden för att värma huset.

Duscha, visst man kan strunta i det, men vem vill vänta med att duscha i 5 dagar för att elen är dyr?

Förstår inte det argumentet; "sparsam när det är dyrt"?
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Duscha, visst man kan strunta i det, men vem vill vänta med att duscha i 5 dagar för att elen är dyr?
Jag duschar numera en gång i veckan för jag är lat och inte arbetar "i mitt anletes svett" längre så det finns inget behov. :sweat::D
 
  • Haha
Anders Stuve
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Hur är du sparsam då? Dammsuger inte, tvättar inte? Det är en droppe i havet när man ser på kostnaden för att värma huset.

Duscha, visst man kan strunta i det, men vem vill vänta med att duscha i 5 dagar för att elen är dyr?

Förstår inte det argumentet; "sparsam när det är dyrt"?
Testa att kika in på https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/
Den ger troligen svaret på din oförståelse. ;):cool:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
Den ena är med batteri och den andra är utan.

Många tycker det är korkat att köpa med ett batteri "för det blir aldrig lömsamt". Men skillnaden är ju bara ca 15.000kr för att få med ett batteriet på 9,6kWh.
Nej, skillnaden är 53452 kronor.

Att du sen (under rätt förutsättningar) kan få skattereduktion med en ansenlig summa så din nettokostnad blir ~15000 högre är något helt annat.
 
Redigerat:
Alla
tttomten tttomten skrev:
Nej, skillnaden är 53452 kronor.

Att du sen (under rätt förutsättningar) kan få skattereduktion med en ansenlig summa så din nettokostnad blir ~15000 högre är något helt annat.
Har inte alla samma förutsättningar med grönt avdrag menar du? Förutsatt att man betalar mer i skatt än avdraget dvs..
 
tttomten tttomten skrev:
Nej, skillnaden är 53452 kronor.

Att du sen (under rätt förutsättningar) kan få skattereduktion med en ansenlig summa så din nettokostnad blir ~15000 högre är något helt annat.
Jag jämför med vad jag får betala på nedersta raden och så tror jag de flesta gör om man står inför att köpa en ny solcellsanläggning. Och de allra flesta har rätt till grönt avdrag så jag förstår inte varför man ska bortse från det..
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
Alla

Har inte alla samma förutsättningar med grönt avdrag menar du? Förutsatt att man betalar mer i skatt än avdraget dvs..
Nej alla har inte samma förutsättningar. Tex så har en ensamägande låginkomsttagare inte samma möjlighet till avdrag som ett par.
A Anders Stuve skrev:
Jag jämför med vad jag får betala på nedersta raden och så tror jag de flesta gör om man står inför att köpa en ny solcellsanläggning. Och de allra flesta har rätt till grönt avdrag så jag förstår inte varför man ska bortse från det..
Att hävda att en vara är billigare för att skattepengar finansierar del av en investering är att bita sig i foten. Du behöver absolut inte bortse från grön teknikavdrag men kostnaden är vad det kostar och inget annat.
 
D
T Thomas' skrev:
Hur är du sparsam då? Dammsuger inte, tvättar inte? Det är en droppe i havet när man ser på kostnaden för att värma huset.

Duscha, visst man kan strunta i det, men vem vill vänta med att duscha i 5 dagar för att elen är dyr?

Förstår inte det argumentet; "sparsam när det är dyrt"?
Det handlar om att flytta förbrukning från dyra till billiga timmar och det funkar bara om man är intresserad, annars ska man inte ha timpris tycker jag. Har du vanligt rörligt får du ju ett snitt så om du förbrukar jämnt över tiden eller tom har en överkonsumtion när det brukar vara dyrt så blir ju vanligt rörligt avtal bättre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Det handlar om att flytta förbrukning från dyra till billiga timmar och det funkar bara om man är intresserad, annars ska man inte ha timpris tycker jag. Har du vanligt rörligt får du ju ett snitt så om du förbrukar jämnt över tiden eller tom har en överkonsumtion när det brukar vara dyrt så blir ju vanligt rörligt avtal bättre.
Jag uppfattade solceller som att man skulle kunna luta sig tillbaka och inte behöva bekymra sig över elen, inte tvärtom. Merarbete.
 
T Thomas' skrev:
Jag uppfattade solceller som att man skulle kunna luta sig tillbaka och inte behöva bekymra sig över elen, inte tvärtom. Merarbete.
Nja det är väl som allt annat med abonnemang, titta över en gång per år och ta beslut. Tex när du ska ladda bil, vem du ska sälja till etc. Resten sköter sig självt.

Det är klart att om du har intresse så kan du göra det hur komplicerat som helst med kalkyler och automation men då räknas det nog snarare som hobby.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
T
tttomten tttomten skrev:
Nja det är väl som allt annat med abonnemang, titta över en gång per år och ta beslut. Tex när du ska ladda bil, vem du ska sälja till etc. Resten sköter sig självt.

Det är klart att om du har intresse så kan du göra det hur komplicerat som helst med kalkyler och automation men då räknas det nog snarare som hobby.
Jag har så pass intresse att jag band elen till 32 öre förra året, nu behöver jag inte bry mig. Har inte heller solceller, så jag kan chilla som fan.

Men jag väntar fortfarande på svar från TS hur hon skall "spara" elen...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas' skrev:
Jag har så pass intresse att jag band elen till 32 öre förra året, nu behöver jag inte bry mig. Har inte heller solceller, så jag kan chilla som fan.

Men jag väntar fortfarande på svar från TS hur hon skall "spara" elen...
Då bor du nog i ett annat elområde, här binds ingenting till 32 öre, vi har förmodligen överföringsavgifter här nere, i Tysklands norra elområde, som bara de är högre än totalpriset uppåt i Sverige! :)
 
T
D djac skrev:
Då bor du nog i ett annat elområde, här binds ingenting till 32 öre, vi har förmodligen överföringsavgifter här nere, i Tysklands norra elområde, som bara de är högre än totalpriset uppåt i Sverige! :)
Dessvärre kommer jag inte heller undan överföringsavgifter
 
tttomten tttomten skrev:
Nej alla har inte samma förutsättningar. Tex så har en ensamägande låginkomsttagare inte samma möjlighet till avdrag som ett par.


Att hävda att en vara är billigare för att skattepengar finansierar del av en investering är att bita sig i foten. Du behöver absolut inte bortse från grön teknikavdrag men kostnaden är vad det kostar och inget annat.
"bita sig i foten". :crysmile: Den enda som hävdar något här är ju du..

Jag har ju bara påvisat på vad skillnaden i kostnad är i mitt fall och att det styrt mitt val. Och de skatteregler som finns gäller ju alla så jag förstår inte vad det skulle vara som gör att andra inte kan ta del av det.

Det sammanlagda skatteavdraget för grön teknik, RUT och ROT är maximerat till 50.000 per person. I vårt fall hamnar skatteavdraget på strax under 60.000. Om jag hade varit ensamstående hade jag delat upp installationen över 2 år eller minskat ner anläggningen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jämförelse av elförbrukning före och efter installation av solceller med 59% minskning från 3212 kWh till 1303 kWh och daglig förbrukning från 64,24 kWh till 26,06 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju alltid räkna åt alla håll och kanter om det är någon poäng med solceller eller inte. Lönsamhet, fulhet, fan och hans moster. För egen del konstaterar jag att inget blev sämre med min lilla 6kwh anläggning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.