galento galento skrev:
Fasen nu är du på gång på riktigt :D.
Nja, nu ska vi hejda oss här, klickat hem lite grejer bara ;)


galento galento skrev:
När du skriver kopplingen menar du kopplingen på styrväxeln mot styraxeln då ? Servopumparna är ju väldigt olika
Slanganslutningarna menade jag

galento galento skrev:
Det där med wire såg fint ut , det är rattväxel i jänkarna här och jag tycker det är bättre än golvkonsoll.
Ja växelväljaren ska sitta i rattaxeln punkt!
 
Isakare Isakare skrev:
Skam den som ger sig.
Började 11, och nu 22,15 är alla skruvar borta :)
[bild]
Nu har jag aldrig nånsin haft låsskruvar för sånt här =)

Men är låsskruvarna härdade? Annars ett rejält bra borr så hade du kunnat borra loss skallarna och sen skruvat ut stumparna med rörtång.

Jag vet för jag fick göra det på en chrysler som en verkstad slaktat med sin knack. Dock satt skruvarna i navet, trodde de kostade som till en volvo typ 20-50 spänn st.
Men de kostade ca 250 kr st :O
 
Tänkte på det här med äldre Jänkepickisar.
Vintern 81/82 blev jag erbjuden att köpa en kort Blazer, modellen där man kunde plocka av hela taket så det blev en cab för 25.000:- Tyvärr hade jag inte de pengarna då, men gissar att det varit en bra investering.
 
galento
Ja speciellt om det var den tidiga modellen där även taket fram till vindrutan var med.
Man tänkte inte på värdet så på den tiden , köpte en Firebird Cab-68 för 37,500kr tidigt
-80 tal :cool: den hade snygg pearllack och jag klädde om inredningen , kunde nog lätt fått 250k för den idag då de eftertraktade. Det var en liten men trevlig bil (y)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Åkte och handlade nybakat frukostbröd idag.
19km x 2.
Bilens display visar en genomsnittlig bränsleförbrukning på 5.1 l/100 km med info om musik och kopplad telefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V90 D5 Polestar med 18" vinterdäck i ECO läge, och så klart framförd med målet att hålla ner förbrukningen.

Rätt stor skillnad mot normal läge och oplanerad/oengagerad körning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja speciellt om det var den tidiga modellen där även taket fram till vindrutan var med.
Man tänkte inte på värdet så på den tiden , köpte en Firebird Cab-68 för 37,500kr tidigt
-80 tal :cool: den hade snygg pearllack och jag klädde om inredningen , kunde nog lätt fått 250k för den idag då de eftertraktade. Det var en liten men trevlig bil (y)
37,500 gav jag för en fullsize Pontiac 2001. Sålde den 11 år senare för 90k när jag ville byta bil. För nåt år sen såg jag den på annons och nu var mina 37,500 uppe i 170k. En ökning på några hundra procent.

Rätt intressant med värdet på gamla jänkare ändå. Trots att importen av bilar de senaste 20 åren varit enorm har inte marknaden mättats utan efterfrågan och priserna har stigit hela tiden.
 
Angående hjulskruvar som fastnar så är det förmodligen i kombination med lättmetallfälgar som problemet uppstår?
Saab löste det med skruvar som har flytande kona vid skallen. Kolla om det finns sådana i rätt dimension, det är sällan problem med den lösningen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Åkte och handlade nybakat frukostbröd idag.
19km x 2.
[bild]
V90 D5 Polestar med 18" vinterdäck i ECO läge, och så klart framförd med målet att hålla ner förbrukningen.

Rätt stor skillnad mot normal läge och oplanerad/oengagerad körning.
Sen de höjde över 20 kr litern så har jag dels kommit iväg tidigare (inte pga priset utan att man vill slippa trafiken) och dels kör nästan uteslutande på farthållare.
Har gått från 0,56 till 0,49. Nu är det ju väl inte farthållarens förtjänst så sett för man kan köra snålt utan men man åker ju lugnt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Angående hjulskruvar som fastnar så är det förmodligen i kombination med lättmetallfälgar som problemet uppstår?
Saab löste det med skruvar som har flytande kona vid skallen. Kolla om det finns sådana i rätt dimension, det är sällan problem med den lösningen.
Min gamla merca från 90-talet har stålhylsa i skruvhålet på fälgen
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
richardtenggren
Monterade ett huvudskydd jag haft liggande ett tag, även om jag väntade på det från Augusti till Januari, då det var stopp i produktionen i NZ pga covid-19 :p

Svart SUV med nyligen monterat huvudskydd och sommarhjul parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt även på sommarhjulen, bilen har inte satt sig på bilden :)
Svart SUV med nyinstallerade sommarhjul och huvudskydd parkerad framför en fraktcontainer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
sedär, bugg shealds har kommit till övriga marknaden också. Jänkebilar har ju haft "tillgång" till dessa sedan urminnes tider :thinking:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Kom just hem efter en 50 mils roadtrip ner runt Östergötland med måtto "våga vägra motorväg" Sånt visar sig på förbrukningen och snittfarten.
0,64 l/mil 76,6 km/h.
Inte illa pinkat för en 3 liters bensin 6a med automat.
 
Redigerat:
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
sedär, bugg shealds har kommit till övriga marknaden också. Jänkebilar har ju haft "tillgång" till dessa sedan urminnes tider :thinking:
Jo precis, finns ju till väldigt många modeller idag som jag förstår, hittade till kollegans XC60 också :)
 
Behöver byta bromsbelägg på min Sorento, har elektrisk handbroms så tänkte lämna in på verkstaden.
Höll på att sätta kaffet i halsen när jag hörde vad de ville ha betalt för det.

Går det att kringå/lösa den elektriska delen på något vis ?
 
På vw kan man skruva in med ett 9v batteri, på v70 så kan man skruva in för hand
Borde gå att lösa på nåt vis, kolla youtube

Enklast är så klart om någon har dator och kan hjälpa dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.