Rickard. Rickard. skrev:
Tyvärr finns det nog ingen riktigt bra lösning
Tråkigt! Finns det nån lösning som åtminstone är bättre än att behålla mopeden som den är idag?
 
Rickard.
M mlindsten skrev:
Tråkigt! Finns det nån lösning som åtminstone är bättre än att behålla mopeden som den är idag?
Troligtvis är cdin strypt och det är där den stora strypningen är och också det som gör den så otroligt svag. En sak man kan testa är att ta bort dom andra strypningarna och se vad som händer, kanske kan man plocka fram lite mera ork ur den utan att en känns/märks trimmad men det är inte säkert det hjälper.
 
  • Gilla
Smygtittaren och 1 till
  • Laddar…
Det är klart att det går att styra hastighet med att begränsa varv, bara att ställa maxvarv vid den hastighet man vill ha på högsta växel.
Tycker man att den stryper på för lågt varv så att den är okörbar är det bara att dreva om den så man kan sätta högre maxvarv.

Dock lika olagligt som att åka trimmat, men rent praktiskt behöver polisen kunna köra fortare än 52km/h på plats för att kunna omhänderta mopeden för teknisk analys.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Rickard.
Gimp Gimp skrev:
Det är klart att det går att styra hastighet med att begränsa varv, bara att ställa maxvarv vid den hastighet man vill ha på högsta växel.
Tycker man att den stryper på för lågt varv så att den är okörbar är det bara att dreva om den så man kan sätta högre maxvarv.

Dock lika olagligt som att åka trimmat, men rent praktiskt behöver polisen kunna köra fortare än 52km/h på plats för att kunna omhänderta mopeden för teknisk analys.
Visst fungerar det rent tekniskt att göra men att TS ska köpa en ostrypt cdibox, varvtalsbegränsare och ett gäng drev för att justera in hastigheten lagom känns orimligt, det leder ju också till högre varv när det inte behövs.

Tillverkaren har ju reglerat toppfarten med varvtalet redan vilket gett ts problemen.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Visst fungerar det rent tekniskt att göra men att TS ska köpa en ostrypt cdibox, varvtalsbegränsare och ett gäng drev för att justera in hastigheten lagom känns orimligt, det leder ju också till högre varv när det inte behövs.

Tillverkaren har ju reglerat toppfarten med varvtalet redan vilket gett ts problemen.
Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Rickard.
MekPappa MekPappa skrev:
Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.
Finns det någon smart sådan så måste det ju vara en toppen lösning men det är ju något helt annat än att varvtalsbegränsa motorn.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Tobzter
Borra ur lite i pluggen i kröken (precis vid cylindern) sedan dreva om den satt du får ner hastigheten ..gjort så på sonens reiju
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.
Det låter ju bra, men är det ett teoretiskt resonemang eller vet du om det görs på mopeder?
 
M mlindsten skrev:
Det låter ju bra, men är det ett teoretiskt resonemang eller vet du om det görs på mopeder?
Googla blackbox twostroke där kan du hitta mer info och de kanske kan hjälpa dig praktiskt med just din modell
 
När ni senare bor på landet så är en Atraktor ett bättre alternativ. Varmt och gott på vintern
 
Kloge Kloge skrev:
När ni senare bor på landet så är en Atraktor ett bättre alternativ. Varmt och gott på vintern
Ja, jag ångrar idag att jag inte försökte övertala honom att välja A-traktor istället.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Visst fungerar det rent tekniskt att göra men att TS ska köpa en ostrypt cdibox, varvtalsbegränsare och ett gäng drev för att justera in hastigheten lagom känns orimligt, det leder ju också till högre varv när det inte behövs.

Tillverkaren har ju reglerat toppfarten med varvtalet redan vilket gett ts problemen.
Det har du rätt i, den borde redan vara begränsad till typ 8500rpm, så borra plugg så borde den inte gå fortare än typ 50km/h ändå men bli mycket starkare.
Sonens Drac är så gammal så den är inte är varvtalsbegränsad, den gjorde 102,23km/h med originaldrevning...
Dom äldre Drac har en lös plugg som går enkelt att borra ur.
Skulle den gå fortare än 52km/h är det bara räkna ut hur mycket den ska drevas om.
Kostnad blir helt plötsligt typ gratis eller i värsta fall ett drev för några hundra.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Fast det går ju att vartalsbegränsa med en givare på bakre drevet som exempel. Om den nu skulle bli obrukbar vilket jag tvivlar starkt på med tanke på att i princip varenda motor har en vartalsreglering. Alla A-traktorer stryps idag med varvtalsreglering etc. Oavsett om du tar varvtalet från motorn eller slutväxel så kan du få samma effekt. Fördelen med en extern givare på slutväxeln är att man kan varva ur på de lägre växlarna.
Förutom dom med elektroniskt gasspjäll eller omprogrammerad styrbord måste man ha både varvtal och hastighetsbegränsning, enligt bilprovningen ska det finnas redundans om någon av dom failar.
 
M mlindsten skrev:
Det låter ju bra, men är det ett teoretiskt resonemang eller vet du om det görs på mopeder?
Borra pluggen och kolla hur fort den går, den borde begränsa vid samma som nu, dvs 50km/h
På Drac är pluggen lös, så det går lätt att återställa till original om det behövs.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
M mlindsten skrev:
Ja, jag ångrar idag att jag inte försökte övertala honom att välja A-traktor istället.
Vänta tills det blåser och snöar

Har ni långt in till civilisationen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.