Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lite skillnad på betydelsen av en gen som ökar risken för IVA-vård med 3 gånger och en gen som minskar risken med 20 %. Då slår den "dåliga" igenom även om den bärs av en tredjedel så många.
Har man båda generna så är det bara 2,4 gånger så illa alltså. Hellre ingen än båda med andra ord.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man måste skriva pest, bespruta etc, är det för att man inte tycker att diskussionen är seriös och viktig?
Den som skriver bespruta har kanske missförstått hur vaccination går till? Det fungerar inte att bespruta någon med vaccin. Vaccinet kan inte tränga igenom huden. Åtminstone inte så mycket att det ger någon effekt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Sist men inte minst är väl ordmärkeriet oseriöst i en debatt.
Användningen av ordet "bespruta" om vaccination är oseriöst i en debatt. Antingen det beror på stor okunskap om hur vaccination går till eller om det är ett sätt att raljera så är det oseriöst.
Att kalla covid-19 för pest är också oseriöst. Covid-19 är en virussjukdom. Pest orsakas av en bakterie.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Användningen av ordet "bespruta" om vaccination är oseriöst i en debatt. Antingen det beror på stor okunskap om hur vaccination går till eller om det är ett sätt att raljera så är det oseriöst.
Att kalla covid-19 för pest är också oseriöst. Covid-19 är en virussjukdom. Pest orsakas av en bakterie.
Fel ord som bespruta, pest mm används väl för att lägga in en avvikande eller nedvärderande åsikt som en slags slang som de med avvikande åsikt använder. Svårt att förstå för dem som inte läser lite oseriös info om covid på nätet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Mina källor är inte minst i den här tråden, därför inser jag att vaccinet i sig har gjort nytta. Att en del lättkränkta individer inte kan acceptera avvikande resonemang är tråkigt.
Man ska inte acceptera ett avvikande resonemang rakt av. Om det avvikande resonemanget inte håller ihop bör man istället kritisera det. Det betyder inte att den som kritiserar det avvikande resonemanget är lättkränkt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tänker du på en annan tråd eller blev sidan fel?
För jag hittar inget av dig på sidan 359 i den här tråden: [länk]
Jämförelsen intensivvårdade med influsa respektive Covid-19 finns i nyhetstråden.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ov-2-nyhetstrad.398099/page-1055#post-4585891

Jag snurrade till det och blandade ihop denna tråd med med nyhetstråden. (Försökte vara lite lustig också då det pratats om att söka , eller få sökhjälp. Meningen var att söka på just 359 (antalet intensivvårdade med influensa en sesong , dvs något som står i inlägget...) :rolleyes:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Sen har vi forskarnas ödmjuka sätt att utrycka sig, data suggest, indikerar etc kan tolkas som de bara spekulerar och ingenting vet av de som inte vill tro på vissa forskningsresultat.
Mycket insiktsfullt skrivet. Forskare vet att inget är hugget i sten och uttrycker sig därefter. Gemene man har ofta en mer rigid inställning till kunskap och blir ibland irriterade för att forskare har "ändrat sig".
 
  • Gilla
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Ok, man chansade lite med vaccinet?
Vad är det du undrar om man chansade med när det gäller vaccination?
 
A
P pmd skrev:
Ja, det är nog svårt att visa att det finns något billigare sätt att hejda en pandemi än massvaccinering.
Är inte emot att vaccinera många, de som vill skall vaccineras (utom de yngsta). Vill här nyansera det här med att eftersöka det billiga. Billigt är inte alltid bra, köpa billigt leder ofta till extrakostnader i efterhand, och till slut landar det i det blir dyrt.
Jag hoppas och tror att pandemin har fört med sig något positivt kopplat till det, det har blivit mer tydligt att kinabilligt (skräp) inte alltid är det bästa, lokalproducerade med välbyggd teknik blir ofta billigast i längden.
 
A
P pmd skrev:
Mycket insiktsfullt skrivet. Forskare vet att inget är hugget i sten och uttrycker sig därefter. Gemene man har ofta en mer rigid inställning till kunskap och blir ibland irriterade för att forskare har "ändrat sig".
Väldigt bra inlägg av pmd.
Viktigt att komma ihåg att det är så här vi alla kommer framåt, och att de bästa hjärnorna är plastiska (alltså kan ändra sig). Vi borde alla försöka vara så öppna vi kan för ny kunskap.
 
Nissens
A arn bygg skrev:
Väldigt bra inlägg av pmd.
Viktigt att komma ihåg att det är så här vi alla kommer framåt, och att de bästa hjärnorna är plastiska (alltså kan ändra sig). Vi borde alla försöka vara så öppna vi kan för ny kunskap.
Har du något exempel på din egna plastiska hjärnfunktion? Eller är det bara andra som skall ha den förmågan? ;)
 
A
Nissens Nissens skrev:
Har du något exempel på din egna plastiska hjärnfunktion? Eller är det bara andra som skall ha den förmågan? ;)
Javisst, flera, se denna deldiskussion, #15902, följ svaren jag lagt in. försöker här lägga in sista kommentaren så kan du följa tråden genom att klicka på pilen till föregående inlägg.
Varför skriver du att det bara gäller alla andra? Vore bra att veta var grunden till den kommentaren ligger.
 
Nissens
A arn bygg skrev:
Javisst, flera, se denna deldiskussion, #15902, följ svaren jag lagt in. försöker här lägga in sista kommentaren så kan du följa tråden genom att klicka på pilen till föregående inlägg.
Varför skriver du att det bara gäller alla andra? Vore bra att veta var grunden till den kommentaren ligger.
Jag bara undrade, jag lade en smiley efter för att understryka att det inte var helt seriöst frågat.

Hur tolkade du smileyn?
 
A
Nissens Nissens skrev:
Jag bara undrade, jag lade en smiley efter för att understryka att det inte var helt seriöst frågat.

Hur tolkade du smileyn?
Jag bara undrade :) ville säkerställa att det var den sista frågan den tillhörde.
Tror ju att du tidigare läst afrikainläggen, men eventuellt kanske inte kom igåg alla detaljer, men nu när du läst dem igen, såg du då det plastiska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.