P
P paralun skrev:
Jag är övertygad om att den här "flockimmuiteten" är mycket viktig
Flockimmunitet är alltid det enda sättet att få en virussjukdom att bli endemisk. Helst ska flockimmuniteten komma med hjälp av vaccinationer för att inte påfrestningen på enskilda och samhället ska bli stor.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förutom de som är i allra sämst skick. De klarar inte av påfrestningen av att intensivvårdas. Då kommer de troligen att dö utanför IVA, som Jonobe skrev.

Antalet patienter som intensivvårdas är alltså inte ensamt ett bra mått på sjukvårdens belastning.
Jo men då är vi inne på "Circle of Life" och över/underdödlighet inklusive mycket sköra patienter med underliggande sjukdom. Jag tror vi räddar många fler genom att nå flockimmunitet.snabbt!

Det ser bra ut även idag så den här debatten får vara idag!
 
Försökte göra en sammanställning utifrån FoHMs Influensarapport
Och jämföra med en höst/vinter säsong med Covid med restriktioner.
Kod:
Säsong           19-20      18-19     20-21 våg 2-3*
Infekterade***       1-2’000’000
Prover tagna     75’819    83’325       8’109’100
Positiva influ     7928     13757              29
positiva covid                             977000
      
SIRI eller.         175           359
SIR Corona**                                 6677
Avlidna             178           451        8656
Jag avstår från att göra procentuella jämförelser. Det är nog bättre att bara titta på siffrorna.
Finns det någon som har bättre officiella siffror….?
(Improviserad tabell ;-)

FoHM influensa https://www.folkhalsomyndigheten.se...-2019-2020-sasongssammanfattning-final-v3.pdf
* Våg 2-3 okt-jun Data från Our World in Data
** SIR https://portal.icuregswe.org/siri/s...t?filter=0acdd908-7472-e8f1-cd16-dec4156c8f24
*** uppskattat/gissning, kanske 1 milj + 1 milj asymptomatiska influensasmittade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

Enkigt Wikipedia kan en ny variant av influensa vara 10 ggr mer dödlig än en influensastam som cirkulerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Fler som fått upp ögonen för gänget som bara gissar och ofta gissar fel.
Ja givetvis Folkhälsomyndigheten


[bild]


[bild]

[bild]

[länk]
Tröttsamt med dessa kvällstidningsrubriker….
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Tröttsamt med dessa kvällstidningsrubriker….
Ja, jag undrar vad sjukvården skulle tycka om det inte kom några kalkyler alls bara för att de kan vara fel ibland. Är det ingen i hela världen som känner till hur väl vaccinet skyddar mot omikron så får man ju göra så gott man kan för sjukvården kan ju inte stå helt utan information.

Scenariot för september fick helt rätt för vilken vecka smittspridningen skulle vända ner. Det kändes nästan lite spöklikt när jag såg det då.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, jag undrar vad sjukvården skulle tycka om det inte kom några kalkyler alls bara för att de kan vara fel ibland. Är det ingen i hela världen som känner till hur väl vaccinet skyddar mot omikron så får man ju göra så gott man kan för sjukvården kan ju inte stå helt utan information.

Scenariot för september fick helt rätt för vilken vecka smittspridningen skulle vända ner. Det kändes nästan lite spöklikt när jag såg det då.
-hur kommer börsen gå i år? -med 99% sannolikhet kommer index att sluta mellan -30% till +40%, alla andra analyser är fake news.

Sen finns det lite olika scenarior där emellan.. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Jaha då var vi på plats 56 istället för plats 55, enligt John Hopkins…. Estland gick om oss.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
*** uppskattat/gissning, kanske 1 milj + 1 milj asymptomatiska influensasmittade.
[länk]
Jag tycker det låter mycket för det skulle ju innebära att det var vanligt att ha influensa (med symtom) vart 10:e år men min erfarenhet av mig själv, kollegor, släkt och vänner är att det är mer ovanligt än så.
 
BirgitS
  • Ledsen
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det låter mycket för det skulle ju innebära att det var vanligt att ha influensa (med symtom) vart 10:e år men min erfarenhet av mig själv, kollegor, släkt och vänner är att det är mer ovanligt än så.
Min erfarenhet från släkt o vänner ser jag att influensa vart 10:e år är ett rätt rimligt intervall. Vet att Ann Linde också nämnde vart 10 år för ca 7-8 år sedan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det låter mycket för det skulle ju innebära att det var vanligt att ha influensa (med symtom) vart 10:e år men min erfarenhet av mig själv, kollegor, släkt och vänner är att det är mer ovanligt än så.
Jag brukar ju ha otur och citera de sämsta artiklarna på Wikipedia. :rolleyes: Lade mig högt i deras intervall 3% -10% också, men tänkte 3% borde gälla år med lite influensa.

Hur vet man om man haft en förkylning eller mild influensainfektion (pga "naturlig immunitet")?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag brukar ju ha otur och citera de sämsta artiklarna på Wikipedia. :rolleyes: Lade mig högt i deras intervall 3% -10% också, men tänkte 3% borde gälla år med lite influensa.

Hur vet man om man haft en förkylning eller mild influensainfektion (pga "naturlig immunitet")?
Här har du år 2018-2019 som man definierar som en medelsäsong. Från sidan 20 och framåt så handlar det om dödlighet.
https://www.icuregswe.org/globalass...en-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den höga smittspridningen har nu lett till att Haparanda kommun har akut brist på vård- och äldreomsorgspersonal och vädjar till allmänheten att hoppa in även om man inte har någon tidigare erfarenhet.
[länk]
Jo det är en bra mobilisering som norrlänningar med säkerhet klarar med bravur!

Jag är sedan mest nyfiken på om Fohm sänker karenstiden imorgon från 7 till 5 dygn?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dig-och-andra/hur-lange-bor-jag-stanna-hemma/
 
P
P paralun skrev:
Jag tror vi räddar många fler genom att nå flockimmunitet.snabbt!
Ja, så är det säkert, men inte genom att smitta så många som möjligt i så fort som möjligt.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.