Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
A arn bygg skrev:
Väldigt intressant
kolla #17279 i Coronavirus nyheter
Eftersom afrikaner då har mindre skydd (mindre neandertalargener) så bifrar det till hypotesen att låg vaccinationsandel inte verkar att ha påverkat så negativt.
Vet att det är många som hoppar på mig nu iom detta inlägg, men jag hävdar inte att detta är någon verklighet, detta är en hypotes
(exempelvis kom kommentaren att Åldersstrukturen är annorlunda som ju är ett bra inlägg och väger emot gällandes hypotesen.
Missade du att det även stod om neandertalgener som ökar risken för allvarlig covid?
 
BirgitS
A arn bygg skrev:
Är det någon härinne som har länkar till bra vetenskapliga publikationer kring både följdsjukdomar efter covid samt biverkningar kring vaccination?
Gjorde ett snabbt sök och på följdsjukdomar var det få träffar, SBU hade väldigt lite såg det ut som, detsamma på biverkningar.
Socialstyrelsen har information när det gäller antal människor i Sverige som har fått diagnoser för postcovid. Försäkringskassan hade vid något tillfälle någon sida om hur många som var (varit?) sjukskrivna för postcovid. Så vitt jag vet är det Läkemedelsverket som hanterar biverkningar av läkemedel.

För övrigt hänvisar jag till tråden om just postcovid https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-och-langtidssjuka.398276/ för där finns det massor med länkar till olika studier samt länkar till info från Socialstyrelsen och Försäkringskassan.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Finns det någon ”gällande hypotes” att åldersstrukturen inte påverkar dödligheten i Afrika?
Tvärs om kan man räkna med att den låga medelålder på 20år* har haft stor betydelse för låga dödstal.
Är inte snarare risken att dö i covid 2,5 promille[ditt inlägg] oväntat hög med så låg medelålder?
Risken för 0-40 åringar att dö av covid i Sverige under pandemin ligger på typ 0,04 promille (grovt räknat på socialstyrelsens siffror**).

* Artikel från april 2020
** [länk]
Nej.

Det handlade om sydafrika, sydafrika har 27,4,
https://sv.frwiki.wiki/wiki/Démographie_de_l'Afrique_du_Sud

Det är det vi diskuterar, jag tycker inte det är klart, finns argument för och emot, ser att de flesta som kommenterat låter väldigt övertygade att data bara pekar åt ett håll, vore kul att se om ni han hitta något argument som talar för den sida som ni "inte står på". själv så håller jag med om att åldersstrukturen talar mot den av mig framlagda hypotesen, Tror även BirgitS kan har rätt gällandes att de har vart effektiva med att vaccinera de äldre, dock kommer följdkommentarer på det:
- Sverige har väl också var bra på det?
- Om sydafrika har vart effektiva på att vaccinera äldre och det är det som spelat in så borde vi ju kopiera dem i just den delen .

Ytterligare en kommentar är att om man har en medellängd på ca 63 som sydafrika har så tyder det på att folket är generellt i samre skick och har man en "svagare" hälsa ökar sannolikheten för att man skall dö om du blir sjuk.
 
Redigerat:
A
BirgitS BirgitS skrev:
Missade du att det även stod om neandertalgener som ökar risken för allvarlig covid?
Nej,
Såg du att :
Den "dåliga" varianten; I Europa bär en av sex personer på riskvarianten, medan den i stort sett saknas i Afrika och i östra Asien.
https://nyheter.ki.se/genvariant-fran-neandertalare-medfor-okad-risk-for-svar-covid-19

Den "bra" varianten; nu bärs av ungefär hälften av alla människor utanför Afrika.
https://nyheter.ki.se/neandertalare...som-bade-skyddar-och-okar-risken-vid-covid-19
Jag tolkar det som att den bra varianten bärs av fler här i europa, vilket gör oss lite "starkare" jämfört med afrika som saknar båda.

Ganska svart på vitt enligt den info vi får från KI.
Och trevligt med goda nyheter (att vi har ett visst ökat motstånd)
Hur tolkar du den statistiken?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Socialstyrelsen har information när det gäller antal människor i Sverige som har fått diagnoser för postcovid. Försäkringskassan hade vid något tillfälle någon sida om hur många som var (varit?) sjukskrivna för postcovid. Så vitt jag vet är det Läkemedelsverket som hanterar biverkningar av läkemedel.

För övrigt hänvisar jag till tråden om just postcovid [länk] för där finns det massor med länkar till olika studier samt länkar till info från Socialstyrelsen och Försäkringskassan.
Tack, skall kolla på studierna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast väldigt många vaccinerade använde munskydd också, så det är mer av en gissning än att det inte finns mängder med utbildade IVA-sköterskor att anställa eller att folk blir arbetslösa om företag går i konkurs
Hur kommer du fram till den slutsatsen i det här munskyddsexemplet?
 
Fairlane
M mickef skrev:
Hur kommer du fram till den slutsatsen i det här munskyddsexemplet?
Det finns undersökningar som visar att det råder brist på IVA-sköterskor.

Jag har inte sett några undersökningar om det skiljer sig i användandet av munskydd bland vaccinerade och ovaccinerade. Det kanske finns, men jag har inte sett några så tills vidare tar jag det som att det bara är fria gissningar.
Många pensionärer har använt munskydd (ofta felaktigt, men ändå) och många äldre gör det fortfarande. Med tanke på vaccinationsgraden bland de äldre så gissar jag på att det är många vaccinerade som använder/använde munskydd. Det är dock som sagt en gissning då jag inte gjort några vetenskapliga undersökningar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns undersökningar som visar att det råder brist på IVA-sköterskor.

Jag har inte sett några undersökningar om det skiljer sig i användandet av munskydd bland vaccinerade och ovaccinerade. Det kanske finns, men jag har inte sett några så tills vidare tar jag det som att det bara är fria gissningar.
Många pensionärer har använt munskydd (ofta felaktigt, men ändå) och många äldre gör det fortfarande. Med tanke på vaccinationsgraden bland de äldre så gissar jag på att det är många vaccinerade som använder/använde munskydd. Det är dock som sagt en gissning då jag inte gjort några vetenskapliga undersökningar.
Det råder säkert brist på IVA-syrror, jag hade gärna sett ett överskott. Det råder f ö tydligen brist på allt inom sjukvården. Den diskussionen leder bara till finansieringsfrågor som jag inte tänker diskutera.
Bussobservationen var ett svar på anklagelsen att ovaccinerade var "idioter" som inte skyddar sig och jag konstaterade att sannolikheten var att vaccinerade isf inte stod långt efter då majoriteten i bussen statistiskt sett var vaccinerade som struntade i rekommendationerna att använda munskydd i trängsel.
 
A arn bygg skrev:
Det handlade om sydafrika, sydafrika har 27,4,
[länk]

Det är det vi diskuterar, jag tycker inte det är klart, finns argument för och emot, ser att de flesta som kommenterat låter väldigt övertygade att data bara pekar åt ett håll, vore kul att se om ni han hitta något argument som talar för den sida som ni "inte står på". själv så håller jag med om att åldersstrukturen talar mot den av mig framlagda hypotesen, Tror även BirgitS kan har rätt gällandes att de har vart effektiva med att vaccinera de äldre, dock kommer följdkommentarer på det:
- Sverige har väl också var bra på det?
- Om sydafrika har vart effektiva på att vaccinera äldre och det är det som spelat in så borde vi ju kopiera dem i just den delen .
Jag läste några sidor bakåt, men hittade inte ”den framlagda hypotesen”.
Kan du förtydliga så jag hänger med?

A arn bygg skrev:
Ytterligare en kommentar är att om man har en medellängd på ca 63 som sydafrika har så tyder det på att folket är generellt i samre skick och har man en "svagare" hälsa ökar sannolikheten för att man skall dö om du blir sjuk.
Eller så är det de starka som överlever till högre ålder då fler dog unga? Vid vilken ålder dör de och vad är orsaken?

Immunförsvaret försämras av åldrandet. Fler gamla dör av covid. Även vaccinet fungerar sämre för de gamla. Därav 4:e dosen för 65+are.

Graf över intensivvårdade och avlidna per åldersgrupp i Sverige, med fokus på äldre befolkningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

källa FoHM

Sveriges befolkningspyramid.
Diagram över Sveriges befolkningspyramid 2021 visar åldersfördelningen bland män och kvinnor med en markerad del för 65+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SCB https://www.scb.se/hitta-statistik/...skorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Sydafrikas befolkningspyramid

Befolkningspyramid för 2022 med staplar som representerar åldersgrupper för män och kvinnor, markerat område visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa https://www.globalis.se/Laender/sydafrika

Den befolkningspyramiden ser väldigt annorlunda ut än den svenska. Inte lika många gamla…

För de i åldersspannet 30-60 år bör ju vacciner dessutom vara effektiva och göra stor nytta. De äldre i Sverige är fler och äldre. För äldre fungerar ju vaccinen inte lika bra.

Hur bra Sydafrika lyckats med vaccinering vet jag inget om.

Hur stor andel sydafrikaner hör till kända riskgrupper som västerländska vällevnadssjukdomar, tex övervikt och diabetes?

(P.S. Om man inte hinner skriva färdigt ett inlägg så ligger det kvar i trådens editor till nästa dag. Även bilder ligger kvar, men försvinner efter två dygn. Det kan även vara bra att posta vid ett senare tillfälle så man får tid att läsa igenom vad man skrivit).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Det råder säkert brist på IVA-syrror, jag hade gärna sett ett överskott. Det råder f ö tydligen brist på allt inom sjukvården. Den diskussionen leder bara till finansieringsfrågor som jag inte tänker diskutera.
Över tid är det såklart en finansieringsfråga, om man är beredd att betala för en kraftig överkapacitet konstant för att någon/några gånger per sekel kunna utnyttja det. På samma sätt som att man såklart kan köpa in plogbilar för att hantera värsta tänkbara oväder, som händer1-2 gånger per sekel. Det är en finansieringsfråga om man vill betala för att plogbilarna ska stå stilla 99,9% av tiden och om man är beredd att ha en så stor mängd personal stående stand-by konstant.

På kort sikt, i det akuta läget, är det dock rätt ointressant att man fattade "fel" beslut tidigare. Då jobbar man med det man har och försöker göra det bästa av situationen. Då hjälps man åt, inte sitter och surar "jag tänker inte bry mig, fel beslut fattades tidigare".
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Det handlade om sydafrika, sydafrika har 27,4,
Är det inte en diskussion som utgår från https://www.gp.se/nyheter/världen/två-av-tre-afrikaner-har-haft-covid-1.69724838 som du länkade till?
Den gäller afrikaner och inte sydafrikaner.

En artikel där det står:
Enligt WHO beror det mildare utfallet på att kontinenten har en väsentligt mindre andel personer med underliggande riskfaktorer som högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdom. "Afrikas unga befolkning är också en skyddande faktor", konstaterar WHO.
 
  • Gilla
Tommynorskens
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Nej,
Såg du att :
Den "dåliga" varianten; I Europa bär en av sex personer på riskvarianten, medan den i stort sett saknas i Afrika och i östra Asien.
[länk]

Den "bra" varianten; nu bärs av ungefär hälften av alla människor utanför Afrika.
[länk]
Jag tolkar det som att den bra varianten bärs av fler här i europa, vilket gör oss lite "starkare" jämfört med afrika som saknar båda.

Ganska svart på vitt enligt den info vi får från KI.
Och trevligt med goda nyheter (att vi har ett visst ökat motstånd)
Hur tolkar du den statistiken?
Det är lite skillnad på betydelsen av en gen som ökar risken för IVA-vård med 3 gånger och en gen som minskar risken med 20 %. Då slår den "dåliga" igenom även om den bärs av en tredjedel så många.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
Nu till grejen som pekar mot att det är skillnad på folk och folk härinne:
Se ovan vad pmd skriver: antikroppar som inducerats av den fjärde dosen mer "onaturliga"

#15769 pmd skrev: "Vad skiljer "naturliga" antikroppar från "onaturliga" och varför behövs den skillnaden i klassifikation?"....... "Jag tycker att det är bättre att använda ord som inte är känslomässigt laddade i sådana sammanhang."
Varför använder du ett ord som är känslomässigt laddat om du skriver att du tycker det är bättre att använda ord som inte är känslomässigt laddade?
Vilka känslomässigt laddade ord tycker du att jag ska undvika (förutom "naturlig" och "onaturlig", som jag redan undviker så gott jag kan)?
Mitt användande av ordet "onaturlig" (N.B. inom citationstecken) i inlägg #15818 måste ses i sitt sammanhang.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Allt som oftast dyker kommentarer om att Covid-19 bara är en influensa, att det var onödigt att införa begränsningar, hindra smittspridning mm. Jag har då tänkt på den lilla sammanställning jag gjorde av smittade, intensivvårdade och avlidna.
Sök på 359 i tråden så hittar ni inlägget. :cool::D

Hur mycket mer personal kan det ha behövts på IVA ?
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det blir inte billigare och vi riskerar att missa de som har en annan av oss okänd gen eller en annan riskfaktor som vi inte känner till.
Ja, det är nog svårt att visa att det finns något billigare sätt att hejda en pandemi än massvaccinering.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.