M MT1 skrev:
[bild] [bild] [bild] Köpte virke från Bauhaus. 145*28.
Kvalitet; G4-2.

9 av 10 brädor hade sprickor rakt igenom sig, ca 10-40 cm långa.

Hade ni accepterat detta med tanke på G4-2 kvalitet, jag är dåligt insatt.
Det första min lärare lärde mig (som snickarlärling för 35år sen) Nu åker vi till brädgården och hämtar material ,där stod vi o sorterade brädor så vi kunde göra fina jobb med 1 a klass i siktet .
Idag har folk tappat totalt allt mamma o pappa lärt dom ( virke hemleverans, färdiga hus,mat i påse eller hem) i ditt fall, ja bli inte lurad fler gånger ,virke är dyrt så lägg lite tid
 
  • Gilla
Dalby60 och 4 till
  • Laddar…
Hade en medioker leverans från ByggMax för 2 år sedan. Jag reklamerade, de hämtade upp och fick pengarna tillbaka. Köper numera bara premium trall från Karl Hedin.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Intressant i tider då alla ska ha elbilar och rädda klimatet...

Vad kostar era returer i CO2 förluster?

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Daniel.S75 och 8 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Skulle ÅF manuellt sortera virket efter specifika krav får man se nya toppnoteringar på priser ingen trodde var möjligt!
Det är nog en helt korrekt analys. Så vill du inte ha skräpvirke, åk till brädgården och sortera själv!
Värderar du din tid högre än så, lär du få acceptera spill.

Det leder osökt till frågan: Vart tar det bortsorterade skräpvirket vägen på brädgårdar som Byggmax? Man skulle ju kunna erbjuda det till lägre pris, men gör det tydligen inte?
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Har TS haft några problem med att reklamera virket? Det är många i tråden som verkar tro det men jag har inte sett någon uppföljning

Att plocka virke själv funkar upp till en viss mängd för sen blir det många resor med bilen. Och många brädor man lyfter fram och tillbaka istället för att lastbilen ställer av buntarna hemma på tomten. Lösningen är antagligen att inte köpa virke som inte är avsett till trall till just trall.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Intressant i tider då alla ska ha elbilar och rädda klimatet...

Vad kostar era returer i CO2 förluster?

/ATW
är rätt ointressant vad min retur kostade miljön, betalar man för en produkt ska den uppfylla kraven också.

vad har elbil med detta att göra?
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag köper impregnerat trä i huvudsak från Holmens. Varje bräda inspekterar jag. Är den inte bra tar jag inte den.
Intressant, hur stora kvantiteter krävs för att de ska leverera?
 
Har aldrig haft problem med att reklamera virke mot bahaus och K-rauta. Till och med virke som jag köpt i drive thru har jag senare kunnat reklamera.
 
F Fluxor skrev:
Skulle ÅF manuellt sortera virket efter specifika krav får man se nya toppnoteringar på priser ingen trodde var möjligt!
Jag hade nog tolkat det mer som att de inte skulle skicka en kass bunt om de ser att den är dålig för då kommer den i return. Inte att de ska sortera varje bräda.

Det är bra att ställa krav på leverantörer och inte acceptera vad skräp som helst. ÅF borde också skicka tillbaka om det inte uppfyller kraven och inte ens försöka sälja det. Men så tror jag inte de gör.
 
  • Gilla
|e||e
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Intressant i tider då alla ska ha elbilar och rädda klimatet...

Vad kostar era returer i CO2 förluster?

/ATW
Det blir mer CO2 och inte mindre men det borde du nog fråga leverantörerna av virket. Det är bättre om de skickat bra virke från första början så blir det inga returer.
 
  • Gilla
Axelida
  • Laddar…
Detta ska du givetvis inte acceptera. Har du betalat extra för G4-2 (vilket du ju har i detta fall) då ska det också vara G4-2.
Det finns tydliga regler för kraven på G4-2 och detta sorteras på brädgården av leverantören. Gissningsvis har detta inte heller inspekterats av Bauhaus utan kanske skickats direkt hem till dig.
Här har du en skrift om "Handelssortering av trävaror" som alla handlare och sågverk i norden följer:

https://www.svenskttra.se/publikationer-start/publikationer/handelssortering/

Från omvandlingstabellen på s.76 kan du se att G4-2 motsvarar handelssortering OS-V eller Kvinta, som det också kallas. I tabellerna på s.66 - s.71 kan du se en översikt på de olika deformationer och defekter som är tillåtna. Vill du nörda ner dig mer så finns allt du kan tänka dig i denna guide.

Jag skulle ta kort på de dåliga brädorna (som du anser inte håller måttet), räkna antalet och gå tillbaka till butiken ock reklamera. Gissningsvis får du ett prisavdrag direkt. Min erfarenhet av Bauhaus är att de är väldigt professionella och vill göra rätt. Det kan alltid bli fel av olika anledning. Alltid bra att börja med att påpeka felet som du upplever det, det brukar alltid gå att lösa på ett bra och konstruktivt sätt bara man är ärlig och resonlig.

Som lite kuriosa så gjorde Testfakta (...smygreklam... ;) ) ett test av trallvirke förra året med Byggmax som beställare av testet. Då gjordes stickprover från olika butiker runt om i landet. Själva testningen utfördes av RISE (de utför certifiering åt NTA och är helt oberoende i detta fall). Där var det dock blandat virke av kvalitén G4-2 och G4-3. Kan vara intressant ändå?
https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/byggmax-impregnerad-trall

Lycka till!
Mvh
Daniel
 
Enligt min bedömning så är virket av lika usel kvalitet likt det som Byggmax levererade hem till mig.
Fördelen är väl att du kan reklamera hos Bauhaus.

Byggmax krävde att jag skulle köra tillbaka virket trots att de levererat flera buntar till mitt projekt.
Om de skulle skulle byta ut så skulle jag betala transporten för det skadade virket.

Jag köper inte en pinal till på Byggmax och varnar alla för deras urusla kundservice.
 
M MT1 skrev:
[bild] [bild] [bild] Köpte virke från Bauhaus. 145*28.
Kvalitet; G4-2.

9 av 10 brädor hade sprickor rakt igenom sig, ca 10-40 cm långa.

Hade ni accepterat detta med tanke på G4-2 kvalitet, jag är dåligt insatt.
De friska Kvistarna får du nog ta. Däremot kvisthål och sprickor som det ser ut på bilderna är inte ok.
 
I impala65 skrev:
Enligt min bedömning så är virket av lika usel kvalitet likt det som Byggmax levererade hem till mig.
Fördelen är väl att du kan reklamera hos Bauhaus......Jag köper inte en pinal till på Byggmax och varnar alla för deras urusla kundservice.
Fattar helt! Jag skulle också bli arg om detta hände mig.
Man bör alltid kolla med butiken innan vad som gäller vid reklamationer. Klen tröst för dig, men det kanske hjälper någon annan. Ett annat tips är också att alltid kolla med "konsumentombudsmannen" i sin kommun. De har ofta bra kolla på lagen och konsumenters rättigheter och kan guida en rätt. Det kan också ge vikt åt ditt argument mot butiken om du har ett uttalande från din konsumentombudsman. Det är inte alltid butikerna vet vad som gäller, även om de borde veta det.

/D
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag hade nog tolkat det mer som att de inte skulle skicka en kass bunt om de ser att den är dålig för då kommer den i return. Inte att de ska sortera varje bräda.

Det är bra att ställa krav på leverantörer och inte acceptera vad skräp som helst. ÅF borde också skicka tillbaka om det inte uppfyller kraven och inte ens försöka sälja det. Men så tror jag inte de gör.
Du kanske kan ringa till Vida eller Södra eller Moelven och lyfta den åsikten?

Man får i många fall inte ens bestämma längd på virket, bara beställ x meter och var nöjd med var du får. Finns gott om utländska aktörer som betalar bra eller bättre.
Marknaden i detta liksom mycket annat, bestämmer.
Förra året var ju praktexempel när det var brist.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.