Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Länkar till det?
Vet du inte om att det är högre risk för ovaccinerade att dö?
Vet du inte om att när det är hög belastning på vården så stiger dödligheten?
Bara så att jag vet vad det är för länk du behöver.
Båda delarna har det ju informerats om många gånger i trådarna.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du inte om att det är högre risk för ovaccinerade att dö?
Vet du inte om att när det är hög belastning på vården så stiger dödligheten?
Bara så att jag vet vad det är för länk du behöver.
Båda delarna har det ju informerats om många gånger i trådarna.
Jo det vet jag men om jag hade hävdat att vaccinet inte hade räddat liv i de kategorierna hade jag avkrävts länkar, hade jag dessutom hänvisat till nåt jag läst i en tråd i sociala medier hade folk skrattat åt mig..
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jo det vet jag men om jag hade hävdat att vaccinet inte hade räddat liv i de kategorierna hade jag avkrävts länkar, hade jag dessutom hänvisat till nåt jag läst i en tråd i sociala medier hade folk skrattat åt mig..
Om du vet om att det är högre risk för ovaccinerade att dö och du vet om att ökad belastning på vården medför att dödligheten ökar så vet du ju redan om vaccinering av så många som möjligt räddar liv. Då verkar det rätt dumt att fråga om länkar som visar det.

En möjlig orsak till att du redan vet det är att du redan har läst sådana länkar alternativt inlägg med sådana inlägg. Då verkar det också rätt dumt att fråga om sådana länkar.

Det är ju meningen att diskussionen ska gå framåt och inte i cirklar enligt forumägaren. Att fråga om samma länkar som det redan har länkats till i tråden är väl just att se till att diskussionen går i cirklar. Eller hur?
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vet om att det är högre risk för ovaccinerade att dö och du vet om att ökad belastning på vården medför att dödligheten ökar så vet du ju redan om vaccinering av så många som möjligt räddar liv. Då verkar det rätt dumt att fråga om länkar som visar det.

En möjlig orsak till att du redan vet det är att du redan har läst sådana länkar alternativt inlägg med sådana inlägg. Då verkar det också rätt dumt att fråga om sådana länkar.

Det är ju meningen att diskussionen ska gå framåt och inte i cirklar enligt forumägaren. Att fråga om samma länkar som det redan har länkats till i tråden är väl just att se till att diskussionen går i cirklar. Eller hur?
Hade det inte varit enklare att lägga in en länk så hade diskussionen kunna ha fortsatt framåt kanske.
 
Nissens
M mickef skrev:
Jag har inga problem med att vi använder resurserna på ett ekonomiskt försvarbart sätt vilket vaccinering av riskgrupper kan vara men inte massvaccinering av barn och friska för att det finns teoretiska möjligheter att rädda liv, eller som vissa hävdade att det behövdes för att stoppa pandemin.
Tror du att ”friska” som fått covid inte var med och belastade vården hårt?
Verkligen??
Covid har aldrig varit speciellt dödlig, men belastningen på vården har varit ett stort problem.

Om du verkligen tror att det bara var personer som redan hade diagnoser som belastade vården så har du haft stooora skygglappar på…

Massvaccinering avfriska vuxna bidrog mycket till att minska trycket på vården. Det känns bra att ha varit med och bidragit till det,
 
  • Gilla
Tullen127 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tror du att ”friska” som fått covid inte var med och belastade vården hårt?
Verkligen??
Covid har aldrig varit speciellt dödlig, men belastningen på vården har varit ett stort problem.

Om du verkligen tror att det bara var personer som redan hade diagnoser som belastade vården så har du haft stooora skygglappar på…

Massvaccinering avfriska vuxna bidrog mycket till att minska trycket på vården. Det känns bra att ha varit med och bidragit till det,
På första frågan är svaret ja! På den andra ja!! Om vården har blivit "hårt" drabbad beror det på resursbrist och felsatsningar.
Dina gissningar är ju dina och det får stå för dig.
 
  • Haha
Lilak
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Om vården har blivit "hårt" drabbad beror det på resursbrist och felsatsningar.
Det kommer aldrig finnas pengar så att det går att ha 500 tomma men bemannade IVA-platser.
Det kommer aldrig finnas pengar så att det går att ha 2500 tomma men bemannade platser på infektion.
Det innebär att 500 iVA-patienter och 2500 infektionspatienter extra alltid kommer att innebära att vården inte räcker till för alla som behöver vård, dvs. vården blir hårt drabbad.

Det är alldeles för få människor i Sverige som vill utbilda sig till IVA-sköterskor och -läkare men inte ha något att göra halva tiden samt alldeles för få människor i Sverige som vill betala för dubbelt så många på IVA som inte gör något annat än när det kommer en ny pandemi eller liknande med väldigt många år mellan gångerna. Motsv. för personal på infektion.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
På första frågan är svaret ja! På den andra ja!! Om vården har blivit "hårt" drabbad beror det på resursbrist och felsatsningar.
Dina gissningar är ju dina och det får stå för dig.
Du blir tyvärr aldrig hälsominister som tur är…
 
  • Gilla
Klacken och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du blir tyvärr aldrig hälsominister som tur är…
vacklar du i tanken med mig som hälsominister?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer aldrig finnas pengar så att det går att ha 500 tomma men bemannade IVA-platser.
Det kommer aldrig finnas pengar så att det går att ha 2500 tomma men bemannade platser på infektion.
Det innebär att 500 iVA-patienter och 2500 infektionspatienter extra alltid kommer att innebära att vården inte räcker till för alla som behöver vård, dvs. vården blir hårt drabbad.

Det är alldeles för få människor i Sverige som vill utbilda sig till IVA-sköterskor och -läkare men inte ha något att göra halva tiden samt alldeles för få människor i Sverige som vill betala för dubbelt så många på IVA som inte gör något annat än när det kommer en ny pandemi eller liknande med väldigt många år mellan gångerna. Motsv. för personal på infektion.
Hur många platser behöver vi extra för barn och övriga utanför riskgrupperna?
 
P
A arn bygg skrev:
Har aldrig ifrågasatt BirgitS rätt att argumentera, däremot känner jag att jag måste informera andra och henne när hon skriver något felaktigt (eller som i detta fallet (såsom jag tolkade det, tror att hon har rätt att ändra på andra användares ordval och specifikt som hon skrev för att skydda andra ))
Varför skulle just korrigering av ordval vara undantaget från yttrandefriheten? Du kan förvisso vara oense om korrigeringen, men den som har skrivit har ändå rätt att göra den. (Med reservation av vad forumägaren tycker förstås; i den här typen av forum är det alltid forumägaren som bestämmer vad som får skrivas).

Resten av ditt inlägg kan jag inte kommentera, eftersom jag inte kan utläsa någon vidare argumentation ur det, förutom att jag tror att du överdriver Byggahusforumets betydelse i vårt samhälle med din passus om samhällsfarliga begränsningar i det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
Själv tycker jag att förvånansvärt många av "pro vaccin är enda lösningen för alla" gänget är smalsynta
Det vetenskapliga läget är sådant att det finns överväldigande evidens för att vaccination är en mycket bra metod för att förhindra smittspridning. Vaccination fungerar bättre eller sämre beroende på vilken smitta man vill begränsa, men generellt sett är det en av den medicinska utvecklingens största framgångar genom historien.

Det betyder inte att det är hugget i sten att vaccination för alltid kommer att vara den bästa metoden för att begränsa smitta. Om det kommer fram andra metoder som visar sig med stor evidens vara bättre så byter vi givetvis till dem. Det är helt normalt vetenskapligt tänkande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Trots den nya snabba mRNA tekniken dröjer uppdaterade vaccin. Hörde något om Augusti för Moderna.
Det går långsammare än vad prognoserna sa i vintras.
Det finns fler covid-begrep som är språkligt tokiga.
Tex “Wild strain” av sars-cov-2 är den ursprungliga varianten och dess varianter av dem fram till Alfa.
Är Alfa, delta, omikron, BA.2 ”tama” virus eftersom de inte är ”vilda”? (Jfr vilda och tama djur).
Den vilda varianten borde väl vara den som kom från något värddjur som levde i det vilda?
Termen är lite konstig, ja, men den avser väl att skilja på den variant av SARS-CoV-2 som fanns innan någon människa blev infekterad från senare mutationer som antas ha kommit till i människor.
Det stämmer dock inte med vad du antyder ovan, nämligen att det fanns flera mutationer mellan den "vilda" och alfa.
Så jag är böjd att hålla med om terminologiförbistringen. Är den vanlig?
Immunförsvaret har också ett missvisande namn då det inte alltid gör att man blir immun, men ändå kan skydda mot svår sjukdom.
Det är väl sen lång tid etablerad terminologi och inte ett specifikt covidbegrepp?
 
Nissens
M mickef skrev:
På första frågan är svaret ja! På den andra ja!! Om vården har blivit "hårt" drabbad beror det på resursbrist och felsatsningar.
Dina gissningar är ju dina och det får stå för dig.
Det jag beskrev var fakta. Om du tror att vården kan vara dimensionerad för pandemier som uppstår typ vart hundrade år så är du galen.
Har vi inte tillräckligt höga skatter??

Vad skulle alla vårdresurser göra 98% av tiden när det inte förekommer några samhällsfarliga pandemier???
 
  • Gilla
Tullen127 och 4 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Kan man läsa ut något annat?
Jag kan inte läsa diagrammet eftersom jag inte förstår beskrivningen av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.