T Ejmelie skrev:
Hämtade ut den här idag. Exakt en sån jag sökte för lite mindre eljobb

[bild] [bild]

Dock så verkar Wiha vara lika snikna som andra tillverkare. Bitshonan är millimeter för liten för att få plats med vanliga bits. Bara deras egna bits som passar.
[bild]
Funderat lite kring isolerade mejslar. Varför köper man en sån? Är det endast av säkerhetsskäl eller är det faktiskt folk som pillar el utan att säkerställa att den inte är på? Alla elektriker jag har haft hit har iaf brutit strömmen
 
F fangalid skrev:
Funderat lite kring isolerade mejslar. Varför köper man en sån? Är det endast av säkerhetsskäl eller är det faktiskt folk som pillar el utan att säkerställa att den inte är på? Alla elektriker jag har haft hit har iaf brutit strömmen

Ibland blir man tvungen att jobba under spänning (orimligt stora konsekvenser av nedstängning) men som privatperson hamnar man knappast i såna situationer och behovet av isolerade mejslar är nog mer fåfänga än praktiska skäl.
 
  • Gilla
fangalid och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Tänkte mer när frågan kommer:
”Den är ny, vad kostade den?”
Köp en 18V såg och förklara hur mycket du "tjänade" på att få bordet på köpet!? ;)
Köp såg, få bord, sälj såg?!
Köp bord, håll tummarna att hon inte ser skillnad på det nya och det nuvarande..? :oops:
 
  • Älska
Lexington
  • Laddar…
Då cashbacken från Bosch diskuterats här vill jag passa på och ställa en fråga.

Enligt Bosch så gäller det ”på alla bosch professionella: verktyg och mätverktyg”.

Vad exakt menas med verktyg och mätverktyg tro?

Är en kniv ett verktyg? https://www.amazon.se/Bosch-Profess...llhandtaget-blisterförpackning/dp/B07J25Z7KC/

En lampa? https://www.amazon.se/Bosch-Professional-batteridriven-LED-lampa-300-lumen/dp/B072FVLB4P/

Ett vattenpass? https://www.amazon.se/Bosch-Professional-magnetsystem-aluminiumhus-blisterförpackning/dp/B07J274RJG/

Borrar? Bits?
 
F fangalid skrev:
Funderat lite kring isolerade mejslar. Varför köper man en sån? Är det endast av säkerhetsskäl eller är det faktiskt folk som pillar el utan att säkerställa att den inte är på? Alla elektriker jag har haft hit har iaf brutit strömmen
Isolerade mejslar är en extra nivå av säkerhet, iallafall om de inte används istället för att bryta strömmen.
Olyckor med el sker trots allt och det kan finnas många scenarier där någon tror att strömmen är bruten utan att den är det.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
T
nanowire nanowire skrev:
Isolerade mejslar är en extra nivå av säkerhet, iallafall om de inte används istället för att bryta strömmen.
Olyckor med el sker trots allt och det kan finnas många scenarier där någon tror att strömmen är bruten utan att den är det.
Så tänker jag också. Klart man bryter strömmen, men en extra säkerhet är inte dumt.
I sånt fall skulle ju en elektriker inte heller behöva isolerade mejslar. För han ska ju vara 100% säker på vad han gör :)
 
  • Gilla
GEGS
  • Laddar…
Behöver man isolerade mejslar, trots att man tror sig gjort spänningslöst, så ska man nog inte hålla på med el ;).
Vet man inte vad man sysslar med så är det nog bäst att låta bli i detta fallet.
 
  • Ledsen
maglin
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Behöver man isolerade mejslar, trots att man tror sig gjort spänningslöst, så ska man nog inte hålla på med el ;).
Vet man inte vad man sysslar med så är det nog bäst att låta bli i detta fallet.
Bryter du en hel central om du ska ansluta en ledare till en säkring? Det är så klart för att minimera riskerna att komma åt spänningsförande delar.

Eller vad är din bild av varför elektriker har isolerade verktyg?;)
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Behöver man isolerade mejslar, trots att man tror sig gjort spänningslöst, så ska man nog inte hålla på med el ;).
Vet man inte vad man sysslar med så är det nog bäst att låta bli i detta fallet.
Likväl som skyddskläder är detta ett skydd för den som arbetar med el. Har man hängslen och livrem så slipper man arbetsskador.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Behöver man isolerade mejslar, trots att man tror sig gjort spänningslöst, så ska man nog inte hålla på med el ;).
Vet man inte vad man sysslar med så är det nog bäst att låta bli i detta fallet.
Använder man inte isolerade mejslar som elektriker så vet man inte vad man håller på med och bör låta bli!
 
  • Gilla
  • Älska
Music Man och 14 till
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Behöver man isolerade mejslar, trots att man tror sig gjort spänningslöst, så ska man nog inte hålla på med el ;).
Vet man inte vad man sysslar med så är det nog bäst att låta bli i detta fallet.
Jag använder skyddssele när jag jobbar på tak, inte för att jag planerar att ramla ner utan ifall jag skulle det. Vissa tycker säkert det också är onödigt.
[Puns intended;)]
 
  • Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Köp en 18V såg och förklara hur mycket du "tjänade" på att få bordet på köpet!? ;)
Köp såg, få bord, sälj såg?!
Köp bord, håll tummarna att hon inte ser skillnad på det nya och det nuvarande..? :oops:
Är du nöjd med 18v sågen Fredrik. Är den bättre eller sämre än min 8 SJL?:crysmile:(vill ha bordet):cool:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Är du nöjd med 18v sågen Fredrik. Är den bättre eller sämre än min 8 SJL?:crysmile:(vill ha bordet):cool:
Den kom med 24t klinga som var i grövsta laget, beställde en 48t och då såg det bra ut.
Den är rena drömmen att bära runt jämfört med tidigare GCM10SD och nuvarande GCM12GDL.
Den har laser till vänster och inte båda sidorna, om jag inte ser dåligt. Känns inte som några problem med kraft det lilla jag har testat, har ett 8,0Ah Procore batteri i. 8SJL är förmodligen bättre, tyvärr. :oops:
Du får köpa och prova, och i värsta fall avyttra sågen. ;)
 
M Magnus Larsson skrev:
Behöver man isolerade mejslar, trots att man tror sig gjort spänningslöst, så ska man nog inte hålla på med el ;).
Vet man inte vad man sysslar med så är det nog bäst att låta bli i detta fallet.
Fast å andra sidan är det en billig och enkel försäkring för den gången då man tabbar sig. Elektriker är ju trots allt människor har jag hört och som vi alla vet är det mänskligt att fela.

Jag kan dra paralleller till mitt jobb på akutsjukhus, där tvingar vi patienterna att rabbla sitt personnummer titt som tätt, kirurgerna ritar stora pilar på den lem som ska avlägsnas osv osv.

Har man livet som insats är det ganska bra att ha flera skyddsnät.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
Mot bättre vetande hade jag tänkt slipa parketten (16 kvm) utan att hyra en riktig golvslip så passade på nu med cashback, 3300 kr känns överkomligt. Får se hur det går med Bosch GET 75-150. Tanken är att slipa ett större rum senare också och en mindre hall samt trappen. Ska bli kul att testa cubitron papprena, det resultat Jonathan Katz-Moses fick jämte andra verkar ju rätt sjukt. Önskar dem fanns i 40 och 60 också bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.