B Berntpeter skrev:
Exakt så är det, så har det alltid funkat och kommer alltid att funka. Men vid försäljning och ex antal miljoner i vinst i sin nyrenoverade bostad, då är det få som tar ord som "skamlöst" och "överpris" ur sin mun.
Det är alltid synd om villaägare och brf-ägare.

Vi måste nog höja rot/ränteavdraget så de kan fortsätta renovera nu när räntorna stiger.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
Dykdeko och 2 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jag har tyvärr bara fått en summa än. Men lite rör och en brunn kan väl inte kosta mer än ett par tusen? Om jag räknar 5000 för material och 700 i timmen (efter påslag) blir det 65 timmar.

Nu har du bett om ett pris,
Varför går du inte på löpande ist,
Ett fastpris ska alltid, och kommer alltid behöva läggas på ganska kraftiga marginaler,
 
S Sylvek skrev:
Nu har du bett om ett pris,
Varför går du inte på löpande ist,
Ett fastpris ska alltid, och kommer alltid behöva läggas på ganska kraftiga marginaler,
Jag skrev det tidigare att vi gör så att vi tar det på löpande. Skall bli intressant att se hur väl det matchar fastpriset.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Dom flesta priser är väl orimliga i Sverige. Men vi har väl för mycket pengar, därav den höga inflationen? :)
Hörde med en som arbetare i England och han förstod inte våra priser här i Sverige. Han jämförde att installera ett takfönster i Sverige där en här hade fått offert på 75.000. Han sa att i Engeland kostade det ungefär 10.000 sek.
Samma är väl med rörisar. Tänkte lyxa till det med att ta in en röris och installera en ny toalett.. det skulle dom ha 6000 för. Vad svarar man ens på en sådan offert? Ren ocker ju! Man får börja lära sig allt själv helt enkelt :)
Skulle wc ingå i det priset,? Billigt isf,
Och om den tillkom , rätt ok pris ändå
 
F Fredrik Christensen skrev:
Herregud vad folk betalar för hantverkare, hur har folk ens råd? En vanlig ”knegare” får ju jobba 3-4h för att ha råd med 1h hantverkare… jag gör allt själv pga denna anledningen. Motsvarande din toalett kan man ju ta obetald semester ett par dagar, jobba en dag och va ledig o njua av toastolen 2 dagar
Jag demonterade min gamla toa satte ny på samma plats med silikon och anslöt med flexslangar,(behövs inget rörbockande) tog 2 timmar.Kostnad 1 tub silikon 49kr
Många jobb är alldeles för lätta för att kalla in hantverkare,går ju utmärkt många gånger se info på Youtube
 
  • Gilla
Carleg och 5 till
  • Laddar…
G
F Fredrik Christensen skrev:
Herregud vad folk betalar för hantverkare, hur har folk ens råd? En vanlig ”knegare” får ju jobba 3-4h för att ha råd med 1h hantverkare… jag gör allt själv pga denna anledningen. Motsvarande din toalett kan man ju ta obetald semester ett par dagar, jobba en dag och va ledig o njua av toastolen 2 dagar
Nej jag vet inte hur folk har råd, man lånar väl på huset då för varje renovering? Det måste väl vara den Svenska modellen här?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ta alltid in minst 3 offerter.
Separera alltid arbetskostnad, resor, material
Ta in referenser
Hur svårt ska det vara?
Bor själv i Stockholm och betalar aldrig mer än 650kr/tim
Numera gör jag alla jobb själv :)
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
De vill inte jobba! Väldigt dyr, de ska inte stiga över 25 tusen.
 
A arasmus skrev:
Jag skrev det tidigare att vi gör så att vi tar det på löpande. Skall bli intressant att se hur väl det matchar fastpriset.
Att du tar det på löpande, tror jag iofs. är rätt. Men du tar en stor risk genom att anlita DEN firman. Låter som en rätt oseriös firma.

Eller, jag skulle kanske inte anlita en firma som i praktiken säger ”vi är så inkompetenta, att vi måste ta höjd för att rätta allt 3 ggr”. För arbetet kan aldrig i livet motivera det priset, däremot finns det firmor som väldigt ofta måste ”göra om, gör rätt”, Debehöver ta de här höga priserna för att överleva.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är alltid synd om villaägare och brf-ägare.

Vi måste nog höja rot/ränteavdraget så de kan fortsätta renovera nu när räntorna stiger.

/ATW
Skulle inte förvåna mig om det höjs till 50% igen när det börjar gå utför, typ 2024/25 för att hinna plocka lite röster till valet 2026
 
H hempularen skrev:
Att du tar det på löpande, tror jag iofs. är rätt. Men du tar en stor risk genom att anlita DEN firman. Låter som en rätt oseriös firma.

Eller, jag skulle kanske inte anlita en firma som i praktiken säger ”vi är så inkompetenta, att vi måste ta höjd för att rätta allt 3 ggr”. För arbetet kan aldrig i livet motivera det priset, däremot finns det firmor som väldigt ofta måste ”göra om, gör rätt”, Debehöver ta de här höga priserna för att överleva.
Jo, men problemet här är att firman som skall göra resten verkar bra. Detta rör bara rörmokaren. Om jag tar en egen rörmokare så blir det inte helentreprenad och jag har inte tid eller lust att koordinera och mecka med detta mer än absolut nödvändigt.
 
S saltet skrev:
En rörmokare kostar ca 600-650 kr/timme i storstäder exkl RoT. Något mer i Stockholm. Vet ej Gbg.
Ditt pris är helt fel. Kan vara Max tre dagar att göra jobbet. Arbetskostnad borde vara ca 15.000 kr.
600-650 är exkl mvs
 
A arasmus skrev:
Jo, men problemet här är att firman som skall göra resten verkar bra. Detta rör bara rörmokaren. Om jag tar en egen rörmokare så blir det inte helentreprenad och jag har inte tid eller lust att koordinera och mecka med detta mer än absolut nödvändigt.
Det finns en stor risk att rörmokaren nu ”måste” krångla till det och få fler timmar så han inte blir avslöjad som girig med ett klart lägre pris på löpande jobb än på offertpriset.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Största problemet med ”fast pris” är att entreprenören måste lägga på 30-50% för att täcka eventuella kostnader som kan uppstå vid oklarheter (normalt)
Om du begär arbete per timme så måste du vara hemma och övervaka arbetet. Inte ovanligt att rörmokaren (och övriga hantverkare) jobbar 4-6 timmar effektivt per dag men debiterar 8 eller mera per dagsverke.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
B Baboobas skrev:
Största problemet med ”fast pris” är att entreprenören måste lägga på 30-50% för att täcka eventuella kostnader som kan uppstå vid oklarheter (normalt)
Om du begär arbete per timme så måste du vara hemma och övervaka arbetet. Inte ovanligt att rörmokaren (och övriga hantverkare) jobbar 4-6 timmar effektivt per dag men debiterar 8 eller mera per dagsverke.
Glömde en sak angående material.
Rörmokaren (firman) har 30-70% rabatt hos grossisten men fakturerar 100% på inköpspriset.

Många rörmokare tar inte jobbet om de inte för sälja materialen då det genererad god vinst.

Har ett gammalt exempel: betalade 195kr för en ballofix 15x15 för 12 år sedan. Idag kostar den 32kr + moms på Dahl undrar vad den kostade då? :)
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.