Hej är på g att inreda vår vind och ska i samma detta installera ett FTX-system. Tittar på Heru 160 och Swegon CASA R5. Swegon tilltalar mig då det är lite mindre och därmed lättare att inrymma på kattvinden. Men jag undrar är det någon större skillnad på de större märkena på marknaden eller blir man nöjd oavsett vilken man väljer. Så min fråga är egentligen finns det någon tillverkare som ligger mer i framkant än de andra?

Info:
När allt är klar så kommer huset bli ca 180 kvm.
1,5 plans villa.
 
Åsa Lund
Kollat Östberg?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kollat Östberg?
Ja tydligen då Heru 160 nämns.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Yes Östberg är med på listan. Då svaren är få så kanske det tyder på att det inte är någon större skillnad på de olika tillverkarna utan att det mest är tycke och smak?
 
Vad är det som tilltalar hos Swegon?
 
  • Gilla
dgrewer
  • Laddar…
Gällande Swegon så var det att det var lite mindre och lättare att placera.
Har inte läst in mig på alla detaljer, sätter du Östberg före Swegon?
 
W Wennbergp skrev:
Gällande Swegon så var det att det var lite mindre och lättare att placera.
Har inte läst in mig på alla detaljer, sätter du Östberg före Swegon?
Njae.... Jag va inne på att beställa ett Swegon R5-H men kontrollmätte där det skulle ligga och märkte att det inte skulle få plats. Utan jag fick ta ett Heru 100 S EC. Det räcker iofs bra till mina 155m².
 
Är du nöjd med ditt Heru 100 hur är det ljudmässigt?
 
W Wennbergp skrev:
Är du nöjd med ditt Heru 100 hur är det ljudmässigt?
Jag tycker att det presterar riktigt bra. Allt är rätt injusterat och jag tycker att luften är lite bättre inne nu mot innan när vi hade till och frånluftsvämepump. Låg elförbrukning och ingen extra elvärmare behövs i aggregatet. Det går som det är inställt och jag rör det inte. Många vill kunna "styra" och schemalägga ventilationen men det känner jag inget behov av. Ser ingen anledning till det faktiskt.
Ligger jag i sovrummet och lyssnar så hörs inte ventilationen men jag hör något från aggregatet. Det är inget störande men jag hör det om jag vill.
 
Sitter i liknande sits, 1.5 plans villa på 150m2 som ska konverteras. Sitter och väger mellan Hero 160 (eller 100), alternativt Systemair VSR300. Svegon aggregatet var nytt för mig, får ta o läsa på om det.

Det jag har kommit fram till såhär långt är att Hero är billigast och mest populärt. Tyvärr är det många som har problem med rotorstopp samt motorer. Detta kan dock vara survivorbias då flest har detta aggregatet och därför fler som får problem. De har även inget officiellt sätt att integrera med hemautomation (verkar generellt väldigt nedlåst).

Systemair är dyrare, mindre populärt men de som har dem verkar riktigt nöjda. Där är även en modbus med öppen dokumentation. Tyvärr verkar de ha leveransstrul och lång leveranstid
 
Vad vill man automisera med ventilationen förutom att se lite olika temperaturer?
 
Framförallt hemma/bortaläge samt monitorering av aggregatet (samt annan intressant mätdata som går att få ut luftkvaliteten). Med det förstnämnda går nog att fixa relativt enkelt via en input-pinne på samtliga aggregat, men det är ju trevligt att ha full tillgång.

Sen är det väl även en filosofisk fråga, köper hellre produkter där tillverkaren är öppen och tillhandahåller nödvändig dokumentation för att kunna laga min produkt på egen hand utan att behöva köpa in tjänsten.
I fallet med aggregatet så tänker jag mig att det ska leva minst 20-30 år, och det är få tillverkare som tillhandahåller uppdateringar/reservdelar till deras allt mer "intelligenta" produkter blir svårare och svårare (t.ex. dessa förbaskade touch-paneler)

Såg för övrigt att Östberg har specifikation över deras modbus register, verkar vara öppet...
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Söker själv ett aggregat som är tyst och har hög tillförlitlighet. Har läst en del att många har bytt motorer i de nya Heru aggregaten, har det säkerställts att de fixat problemen med ljud eller är det kanske bara en Quick fix?? Kommer antagligen inte pilla så mycket på alla funktioner utan låta det rulla på när allt är inställt. Har hört mycket gott om Swegon samt att de är lite mindre vilket underlättar för mig. Men finns det något som skiljer aggregaten åt som gör det ena eller andra bättre? Har även funderat på ett vägghängt aggregat i garaget är det någon skillnad på dess äta mot de som monteras på vinden förutom anslutningar och isolering?
 
Vägghängda har väl oftast panelfilter som tar mindre plats. Sidoanslutna kan ha stora påsfilter.
Jag ska kolla mina filter när det börjar bli varmare ute. Nu i slutet av april är mitt aggregat 6 månader men jag satte filterpåminnelsen på 365 dagar. Dessa filter ska väl ta allt vad pollen heter.
När aggregatet är öppet ska jag samtidigt strara upp det och höra om något låter illa. Just nu misstänker jag inget.
 
Har nu nästan landat i att det ska bli ett Swegon Casa R5 men är lite fundersam på placering. Tanken var att sätta det på kattvinden med access från en större garderob. Men placeringen innebär att den aggregatet kommer att placera ovanpå ett sovrum på bottenplan samt bredvid ett nytt sovrum på ovanvåningen, jag är lite orolig för att vi kommer bli störda av ljud från aggregatet. Vad tror ni är risken stor för att det kommer bli störande, hur mycket låter dessa aggregat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.