Bra initiativ i alla fall, även om det är klurigt som påpekats, och kommenterats.
Men detta kanske ökar intresset också för att undersöka vad som tar mycket energi, vad som är relativt eneklt att påverka, och vad som har mindre betydelse.
Sedan ett par år mäter jag i princip allting, och då får jag fram de enskilda förbrukningarna för varmvatten, värme, motorvärmare, garage, belysning mm.
För egen del ger det en insikt i vad jag kan göra för att förändra min förbrukning kopplat till komfort, användande eller kanske avkall på någonting, och hur lång tid det tar att räkna hem till exempel en värmepump.
Roligt att följa i alla fall, och det finns några fler forum också där folk loggar alla förbrukningar, vilket också kan vara intressant för de som vill föja upp alla delar.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
E
Vore intressant med ett resonemang om dels vilka som är de stora kostnadsposterna för husägare men framförallt vilka kostnadsposter som har störst potential för besparingar? Vilka insatser ger mest besparing per krona? Det här borde man kunna samla in statistik om.
 
F Fideliox skrev:
Intressant data att filtrera i. Varför är Bergvärme vanligast i S3? Trodde främst det skulle vara i norr man har störst nytta av det?
Enligt svaren är bergvärme det vanligaste värmesystemet överlag hos villaägare i Sverige. Bara i SE4 är luft/luftvärmepump och luft/vattenvärmepump vanligare.
https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning?elomrade=se4&bostadstyp=villa&uppvarmning=1,2

Vad orsaken till detta beror på vet jag inte. Men här där vi bor i Skåne så är bergvärme inte ens ett alternativ. Vi har mest sand och lera i marken.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Hej,
Jag saknar ett Filter för jämförelse av Boytan.
Är det något som går att ordna?
Nu går det att filtrera på uppvärmd yta och mycket mer.

Skärmdump av filtreringsverktyg för elförbrukning med en uppvisad reglage för 'Uppvärmd yta' mellan 145 och 205 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klicka på ”Fler filter” (eller bara ”Filter” i mobilen) så kommer detta upp till höger:

Filtermeny för jämförelse av elförbrukning med alternativ som uppvärmd yta och årsförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testa gärna här:
https://www.byggahus.se/jamfor-elforbrukning
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Enligt svaren är bergvärme det vanligaste värmesystemet överlag hos villaägare i Sverige. Bara i SE4 är luft/luftvärmepump och luft/vattenvärmepump vanligare.
[länk]

Vad orsaken till detta beror på vet jag inte. Men här där vi bor i Skåne så är bergvärme inte ens ett alternativ. Vi har mest sand och lera i marken.
Bara en spekulation, men kan det vara så att räntan är väldigt låg, och likaså kraven på amortering?
Jag har själv räknat, och avstår därför från att borra bergvärme.
Med min förbrukning på 24.000kWh så är 11500kWh påverkansbara med en bergvärmeanläggning.
Elpriset hos oss i SE1 gör att återbetalningstiden blir för lång för att få ihop kalkylen.
Men en kompis borrade i alla fall, med motivet att han får en lägre kostnad från första dagen.
Att han sedan inte amorterar av anläggningen bekymrade honom inte, eftrsom han räknar med att sälja om 15år, och då har denna investering "ätits upp" av värdeökningen på huset.
Så det kanske kan vara en av förklaringarna i alla fall?
 
Jag tror många resonerar som din kompis. Att de får en lägre förbrukning och att huset blir attraktivare för fler potentiella köpare den dagen villan ska säljas om huset har en modern och energieffektiv värmekälla.
 
F
Hannuse Hannuse skrev:
Bara en spekulation, men kan det vara så att räntan är väldigt låg, och likaså kraven på amortering?
Jag har själv räknat, och avstår därför från att borra bergvärme.
Med min förbrukning på 24.000kWh så är 11500kWh påverkansbara med en bergvärmeanläggning.
Elpriset hos oss i SE1 gör att återbetalningstiden blir för lång för att få ihop kalkylen.
Men en kompis borrade i alla fall, med motivet att han får en lägre kostnad från första dagen.
Att han sedan inte amorterar av anläggningen bekymrade honom inte, eftrsom han räknar med att sälja om 15år, och då har denna investering "ätits upp" av värdeökningen på huset.
Så det kanske kan vara en av förklaringarna i alla fall?
Sen får man ju räkna på alternativ kostnaden.

Lägg 200k för att minska månadskostnaden eller lägga 200k i en indexfond som dubblar pengarna på 10 år?
 
F Fideliox skrev:
Sen får man ju räkna på alternativ kostnaden.

Lägg 200k för att minska månadskostnaden eller lägga 200k i en indexfond som dubblar pengarna på 10 år?
Japp, det finns helt klart detta alternativ.
Tror dock inte att min kompis hade 200kkr, så det faller nog på det.
Ska man låna 200kkr, så tror jag att många (i alla fall jag) känner att det mentalt sett är enklare att göra det för att investera i bergvärme, än att lägga det på fonder.
Men jag köper din tanke, den är ju smart.
 
Finns många alternativ att välja vad gäller uppvärmning, men jag saknar gaspanna.
 
Gaspanna, jordvärme, solfångare och kakelugn är några uppvärmningsalternativ som efterfrågats.

Det finns även andra uppvärmningssätt som sjövärme, öppen spis, vedspis (smalspis, gjutjärnsspis, vattenmanlad vedspis), täljstenskamin, pelletskamin, gasolkamin, gasolvärmare, pelletspanna (pellets/flis) och till och med vindkraftverk och vattenkraftverk.

Det är svårt att ha med alla.
Vi har lagt till berg-/jord-/sjövärme men inte delat upp det.

Vi har också lagt till elområdet Finland på begäran av en finlandssvensk medlem.

Och det har framförts önskemål om att lägga till ett fält för hur många ampere man har (16A, 20A, 25A, 35A).

Det har även framförts önskemål att man kan ange hur mycket solceller producerar, hur mycket man säljer och hur mycket man köper.

Om man har elbil finns önskemål att man kan ange hur stor hemmaladdningen är.

Vi jobbar vidare med att förbättra funktionen men nu önskar jag er alla Glad Påsk!
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi har två elbilar, tänker att vår siffra blir lite missvisande jämfört med de som bara har en. varje elbil drar ju knappt 2 kWh/mil vilket gör 3000 kWh extra i förbrukning för en bil som går 1500 mil/år. I själva verket så står våra bilar för mer än 25% av vår elförbrukning hemma.

Vore det inte bra om man fick välja hur många elbilar man har? Typ ”antal elbilar i hushållet”.
pacman42 pacman42 skrev:
Att separera ut elbilsladdningen hade varit bra. Den står för ca 8% av min förbrukning.
Nu kan du ange hur många kWh elbilladdningen står för.
Jag uppskattar själv att våra två elbilar står för 7 900 kWh/år av vår elförbrukning.
L Lars-Erik skrev:
Jag saknar ytjordvärme och solfångare i uppvärmningsalternativen.
Nu har vi lagt till både solfångare och jordvärme.
S spacemoose skrev:
Om man har solceller så kan även värden för producerad el köpt el och såld el vara intressanta värden. Av dessa kan formuläret sedan räkna fram totala energinettot för fastigheten. Dvs hur mycket som behöver tillföras under året.
Nu kan du fylla i hur mycket el dina solceller producerar och hur mycket el du säljer.
Guzzi Guzzi skrev:
Men en sak jag saknade när jag fyllde i mina uppgifter var solfångare. Nu i mars med soliga fina dagar och kalla nätter står de lätt för 100% av uppvärmningsbehovet. Att vi sedan ändå eldar lite på kvällen är bara för mys.

Angående solceller så är det självklart (i min värld) att förbrukning är utan produktion av el. Elen är förbrukad oavsett om den är egenproducerad eller om den kommit via elmätaren.
Nu kan du ange solfångare.
e02jr e02jr skrev:
Finns många alternativ att välja vad gäller uppvärmning, men jag saknar gaspanna.
Nu är även gas ett alternativ.
LoweW LoweW skrev:
Lite off topic, men skulle det gå att lägga till vilken säkring(16A, 20A etc etc) och den fasta avgiften för det?
Nu kan du ange vilken storlek du har på din huvudsäkring. 10A, 20A, 25A, 35A, 50A eller 63A.
Vi har själva nedgraderat från 35A till 25A vilket gör en hel del på nätavgifterna.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Lite svårt för mig att fylla i den där som är i fel land tyvärr. Jag tycker annars det borde finnas ett val för kakelugn/massugn och inte bara braskamin, eller kombinera dom till ett.
Även kakelugn och elområde Finland går nu att välja.
 
Borde man använda boyta eller våningsyta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.