När ni laddar er bil på en viss tid ... tala om hur stort batteriet är också, alt bilmodell.
Om det är en gammal hybrid, ny hybrid eller elbil.
Annars betyder siffran inte mycket.
20A huvudsäkring, 9kW frånluftspump, Easee laddbox, ingen lastbalansering.
Man kan få ut 3.7kW laddning till en Kia e-niro advance och ladda max 2 mil per timme mellan kl 23 och kl 05. 6 timmar lågtaxa och 10-12 mil per dygn.
Det blir inte mycket mera med lastbalansering, pengar kastade i sjön.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
God poäng. Vad du själv kan få ut i laddning tycker jag låter extremt lågt. Laddar du bara på en fas? Det är i så fall nog så intressant information.

Den här tråden handlar ju om elbilar och trefas CEE, så det är ju presumtionen. På det borde du kunna ligga på nästan 11 kW större delen av natten ned lastbalansering. Även utan om du stänger av LLVP:n på natten.
 
Vintertid. Frånluftsvärmepumpen 9kW använder tillskottsvärme när någon duschat, när listeria programmet går in en gång i veckan etc.
Ställer man laddboxen på 8A så kan man teoretiskt få 5kW då, men det påverkar inte så många mil att man måste maxa att ligga på gränsen hela tiden.
Behöver man boosta åker man till en InCharge 50kW station och laddar på till 80%
Typ 75-80 kr.
Det medföljer en type 2 laddsladd till bilen, 5 meter 20A. Man knaprar lite här och där, Lidl, IKEA, köpcentrum mm och man tar det lugnt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den här tråden handlar ju om elbilar och trefas CEE, så det är ju presumtionen.
En tänkbar presumtionen är att alla tre faser nyttjas. En annan är att tråden inkluderar användandet av enbart en fas i ett CEE uttag.

TS startar faktiskt tråden med:
J Jennielm skrev:
I vårt garage har vi ett rött cee uttag på väggen, finns det något hinder att koppla in en övergångsadapter från cee till schuko och sen koppla in laddkabel till det?
 
Man blir lätt elbilsnörd och stannar/handlar på ställen med laddstolpe, ofta gratis och fri parkering. En anpassning som blivit pga elbilen. Man glor lika mycket på elstolpar som på fruntimmer nuförtiden :rofl:
 
  • Haha
Kjell-Anders
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Innebär det att det åtgått rätt mkt energi för att hålla temperaturen på batteripaketet uppe medan man laddade under 4 dygn? Antar att utetemperaturen var rätt låg?

8A * 240V * 4 * 24h = 180 kWh

Jag antar att batteriet inte är så stort? Eller laddningen var kanske klar redan efter 2 dygn?
Den totala laddtiden från 10% till 100% var ca 40 timmar fördelade över 4 dagar, bilen har 77kW batteri. Vad jag ville poängtera är att det inte alltid behöver gå så snabbt att ladda. Ska bilen stå en vecka gör det inget om det tar ett par dagar att ladda. Men det är väldigt praktiskt att kunna ladda där bilen ändå står och inte behöva åka iväg och ladda. Hade jag inte haft en portabel laddare hade det inte varit möjligt.

Laddaren är en blaupunkt från jula med 16A cee kontakt. Nedställd till 8A med enfasadapter fungerar den utmärkt att ladda ut vanligt uttag.
019326.jpg
https://www.jula.se/catalog/bil-och...g/laddstationer/portabel-laddbox-3-fas-019326
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden för den 6.500 motsvarar runt 80 laddningar till 80% på en snabbladdare eller 3.000 mil.
Vi förväntar oss nya regler och utbud med tiden än vad som finns idag.
Så man får fundera lite på vad man använder slantarna till.
Kan man ladda över företagets el till privat bil blir det förstås billigare.
Kan man använda bondgårdens el till att ladda blir också billigare. Man kan trolla bort en del kostnader, kvitta moms mm.
Men alla har inte dylika möjligheter.

Så blir det billigare att ladda hemma på kort sikt? Svar marginellt och oftast inte.
På lång sikt, med kommande effektskatt så som det är föreslagit = nej.
Staten måste ju få in slantar på något sätt motsvarande mjölkkossan drivmedelskatten.
 
Har lämnat tillbaka min PHEV och ska imorrn hämta en beg Zoe 40kwh. Vi kommer rätt precis komma de 17 mil vi har till svärföräldrarna. För att kunna stanna "lagom länge" vore bra att kunna ladda med 3-fas, men det är nog inte värt de pengar (6-9.000) som de laddarna ovan verkar kosta, då kan man ta den gamla fossilbilen bra många gånger. Jag får dock inte med nån schukoladdare alls, ev kan jag skaka loss en billig schuko för en tusenlapp, men både på landet och hos svärföräldrarna som är de potentiella ställen att ladda på finns 3-fas. Jag räknar med att inte behöva ladda på jobbet.

Bärbar 8A 10A 13A16A 11kw EV Laddkabel Typ2 till CEE 5 pin Elbilsladdare Elfordon Laddare Elbil 3470 kr

https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10...RK46gVPR9E_YGtc1BO0hGMgZ0IQjnp3RoCS5IQAvD_BwE

Vågar man köpa ovan? Elsäkerhet? CE märkning? Köra via en adapter till schuko de få gånger det kan behövas, ingen tempövervakning men om det är tillräckligt sällan och på ett kontrollerat sätt så kanske det kan funka som riktig nödlösning...

Jag bedömer vi kommer använda laddaren 2ggr/mån.
 
J JohanLun skrev:
Har lämnat tillbaka min PHEV och ska imorrn hämta en beg Zoe 40kwh. Vi kommer rätt precis komma de 17 mil vi har till svärföräldrarna. För att kunna stanna "lagom länge" vore bra att kunna ladda med 3-fas, men det är nog inte värt de pengar (6-9.000) som de laddarna ovan verkar kosta, då kan man ta den gamla fossilbilen bra många gånger. Jag får dock inte med nån schukoladdare alls, ev kan jag skaka loss en billig schuko för en tusenlapp, men både på landet och hos svärföräldrarna som är de potentiella ställen att ladda på finns 3-fas. Jag räknar med att inte behöva ladda på jobbet.

Bärbar 8A 10A 13A16A 11kw EV Laddkabel Typ2 till CEE 5 pin Elbilsladdare Elfordon Laddare Elbil 3470 kr

[länk]

Vågar man köpa ovan? Elsäkerhet? CE märkning? Köra via en adapter till schuko de få gånger det kan behövas, ingen tempövervakning men om det är tillräckligt sällan och på ett kontrollerat sätt så kanske det kan funka som riktig nödlösning...

Jag bedömer vi kommer använda laddaren 2ggr/mån.
Vet inget om kvaliteteten på laddaren men såg att den fanns med schukokontakt för lägre pris. Du kan komplettera med egen adapter för CEE till schuko-hona.

https://cdon.se/fordon/ev-bil-ladda...-elfordon-laddare-16a-13a-10a-8a-6a-p84889676
 
Fast då är den ju enfas. En trefasladdare kan man köra på en fas, men man kan inte köra trefas i en enfasladdare bara för att man kan använda uttaget.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast då är den ju enfas. En trefasladdare kan man köra på en fas, men man kan inte köra trefas i en enfasladdare bara för att man kan använda uttaget.
Yes, Zoe kan ju ladda 22kwh AC (3-fas), men ingen DC laddning, därav känns det relevant fixa en 3-fas laddare. Vet inte hur många 22kwh laddare som finns på E4 mellan Sthlm och Norrköping som är den sträckan vi kommer utmana bilen på. Men även om det finns sådan, så blir man stående en bra stund för att fylla upp.

Vet inte vad svärföräldrarnas uttag var avsäkrat till men även om det "bara" är 10A så kommer det ju ladda ca 3 mil i timmen vilket gör att man utan problem klarar även det kortaste besöket tänkbart, på 3-4h är det fulladdat. När vi åkt över dan är det ändå ofta 6-7h vi är där.

När vi är i stugan är det 10 mil enkel och jag ser inget behov att ladda mer än 1 mil i timmen då vi i princip alltid har stannat över natten.

Borde gå att bygga en egen shcuko till 3-fashandske för laddning där inte 3-fas finns. Som nödåtgärd enbart. Jag tror jag aldrig kommer använda det, men som "reservhjul" kan det vara bra.
 
J JohanLun skrev:
Vet inte hur många 22kwh laddare som finns på E4 mellan Sthlm och Norrköping
Helt ok med det faktiskt. Det finns väl oftast en typ 2-laddare på de äldre snabbladdarna på 22 eller 43 kW.
Skärmdump av ChargeFinder-appen som visar en karta över laddstationer mellan Nyköping och Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från Chargefinder

För övrigt har jag gjort mig en sådan adapter du nämner och använt vid övernattning långt borta. Det ger som sagt inte jättemycket laddning om man som jag är lite feg och ställer ned den till 8 A, men närmare 2 kW ger det ju även då.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Det verkar som att det kommer löna sig för dig "JohanLun" att skaffa en sådan här laddare, trots priset.

Med min Skoda Eniaq som drar drygt 2kWh per mil så blir "bränslekostnaden" knappt ~3kr/mil (jag har bundet elavtal, självklart kanske dina svärföräldrar betalar mer för elen).

Med en fossil-bil som tex drar 0.9l/mil på motorväg och bensinpris drygt 20kr/l så blir bränslekostnaden ändå sisådär 15kr/mil högre än för elbilen.

15kr/mil * 34 mil (ToR) * 2 resor/månad =~ 1000kr/månad, dvs efter ett drygt kvartal så har man sparat in laddkabeln?

Sen är det en annan sak att man antagligen får sänka farten på motorvägen en del jämfört med bensinbilen för att elbilen ska ta sig hela vägen, speciellt vintertid.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast då är den ju enfas. En trefasladdare kan man köra på en fas, men man kan inte köra trefas i en enfasladdare bara för att man kan använda uttaget.
Jag fick för mig att den första också var enfas... vet inte varför.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Det verkar som att det kommer löna sig för dig "JohanLun" att skaffa en sådan här laddare, trots priset.

Med min Skoda Eniaq som drar drygt 2kWh per mil så blir "bränslekostnaden" knappt ~3kr/mil (jag har bundet elavtal, självklart kanske dina svärföräldrar betalar mer för elen).

Med en fossil-bil som tex drar 0.9l/mil på motorväg och bensinpris drygt 20kr/l så blir bränslekostnaden ändå sisådär 15kr/mil högre än för elbilen.

15kr/mil * 34 mil (ToR) * 2 resor/månad =~ 1000kr/månad, dvs efter ett drygt kvartal så har man sparat in laddkabeln?

Sen är det en annan sak att man antagligen får sänka farten på motorvägen en del jämfört med bensinbilen för att elbilen ska ta sig hela vägen, speciellt vintertid.
Tack för uträkningen. Jo, det är nog lönsamt med laddarn i länken. Fast min beräkning på användning av laddarn var nog mera att den kommer användas kanske 20-30 gånger om året, max. Då är nån småladdning hos mina föräldrar, stugan, jobbet etc med. Vi är inte hos svärföräldrarna 2ggr/mån. Snarare knappt en gång i månaden.

Jag har läst att Zoen nog -precis- klarar 17 mil enkel om man håller låg hastighet vintertid, men sommartid går det bort. Så ev jul-besök blir nog med en fossil. :)

Om laddaren kostar 6-7.000 och frekvensen är lägre, kanske 8 resor per år, så blir det längre payback. Vet inte hur länge vi kommer ha denna bil, har nån förhoppning om att inom ett par år kunna skaffa en elbil som klarar både släpvagnskörningen till tippen och fjällresan, men just precis här och nu hittade jag inte en lösning som grejade det.

Alternativet kan ju vara ett kaffestopp på nåt av laddställena ovan och sen fylla resten med schuko. Men då får man räkna kaffe och fika för 100-200, plus extra restid.

Man kan även resonera att det skulle löna sig än mer att bli bjuden på både lunch, middag och frukost och då klara sig med en schukoladdare, men jag vill kunna göra ett kortare över-dagen-besök utan att laddtiden blir ett argument att stanna över natten. ;)

Ett till argument är att min fru ogärna kör manuell bil, så ska hon själv kunna åka dit och hem är det bra att kunna ladda där... :)

Men visst, det svider med en sån 3-fas laddare för 6-7-8 loppor, men kanske lönar sig ändå. Framförallt undrar jag om kvaliten på den för 3500 är så dålig att det antingen är en säkerhetsrisk eller bara kommer hålla nåt år. Jag har hört flera vars schuko-laddare inte klarat ens 2 års användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.