Och sedan kommer jag med min vanliga brasklapp (om ni inte vet vart ordet kommer ifrån så rekommenderar jag att ni googlar det), vi kommer i framtiden att behöva ladda långsamt hemma (bland annat pga effekttariff). Jag har nu delat upp våra tre elbilar på tre olika faser och vi laddar normalt med 10A som mest (kan maxa ur 16A om inte köket används). Jag skall dock fixa så att jag kan ladda med trefas i framtiden, men då blir det ett fordon åt gången.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
KIA tillåter inte att bilen laddas med äldre laddare, det påverkar batteriet negativt.
Även jag undrar över detta. Jag har ingen elbil och därmed (naturligtvis) ingen elbilsladdare. Jag hade dock besök av en ganska ny Kia som vi laddade från vanligt Schuko för en tid sedan. Tror att vi ställde strömen till 8 A eller möjligen 12 A. Schukouttaget i fråga satt 20 cm från elcentralen och var ett relativt nytt rött CEE/Schuko-kombidon avsäkrat med 16 A. Elcentralen var en relativt ny normcentral med JFB.

Gjorde vi i och med detta något olämpligt på något sätt? Riskerade vi att skada batteriet? Riskerade vi att skada elanläggningen?

MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Att åka ner på stan och ställa en elbil på en snikladdare är ju ett nollsummespel. Man får tillbaka det man förbrukade.
Fast att ge en "överhelgenparkerad" bil runt 10 A i kanske 48 timmar gör faktiskt nytta.
 
Har man en elbil med bra antal mil med de nya högspänningsbatterierna som klarar riktigt bra snabbladdning och pendlar mellan t ex Uppsala - Stockholm så finns inte fjuttladdning som ett alternativ.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det är dessutom bra pris på snabbladdning.
2:50 - 2.95 per minut.
En KIA e-niro laddas till 80% på mindre än en halvtimme.
Nya Toyotan klarar 80% på 18 minuter med en supperladdare värre än Teslas. Bilen blir dyr, batteriet är en stor kostnad i en elbil och det batteriet skall vårdas efter fabrikantens rekommendation.

Laddar med InCharge när det kniper, annars på fria laddstationer när man ändå är på stan.

Det går inte att jämföra en nyare elbil med 45-60 mil med några gamla laddhybrider som går typ 5 km på el i 40 km/h.

InCharge laddbricka för elbils laddning framför bild av vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har man en elbil med bra antal mil med de nya högspänningsbatterierna som klarar riktigt bra snabbladdning och pendlar mellan t ex Uppsala - Stockholm så finns inte fjuttladdning som ett alternativ.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det är dessutom bra pris på snabbladdning.
2:50 - 2.95 per minut.
En KIA e-niro laddas till 80% på mindre än en halvtimme.
Nya Toyotan klarar 80% på 18 minuter med en supperladdare värre än Teslas. Bilen blir dyr, batteriet är en stor kostnad i en elbil och det batteriet skall vårdas efter fabrikantens rekommendation.

Laddar med InCharge när det kniper, annars på fria laddstationer när man ändå är på stan.

Det går inte att jämföra en nyare elbil med 45-60 mil med några gamla laddhybrider som går typ 5 km på el i 40 km/h.

[bild]
Oavsett ny elbil med stort batteri eller gammal elbil med litet batteri så är väl det intressanta att ersätta den el som "gjorts åt"?
Antingen laddar man som du 50kWh på 30 min varannan dag eller så laddar man 25 kWh varje natt om man pendlat 16 mil mellan Stockholm och Uppsala. Väljer man att fylla på långsamt varje natt slipper man ju stå och vänta 30 min vid en elstolpe och du kan ladda till 100% istället för 80%....
Jag laddar ju min bil med enfasladdare och batteri på 28kWh fullt på10 tim på 16A (14h nedställd till 13A) så att få i 25 kWh i en bil med en trefasladdare med 16A (eller även lägre) hemma över natten är väl inget konstigt?
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har man en elbil med bra antal mil med de nya högspänningsbatterierna som klarar riktigt bra snabbladdning och pendlar mellan t ex Uppsala - Stockholm så finns inte fjuttladdning som ett alternativ.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det är dessutom bra pris på snabbladdning.
2:50 - 2.95 per minut.
En KIA e-niro laddas till 80% på mindre än en halvtimme.
Nya Toyotan klarar 80% på 18 minuter med en supperladdare värre än Teslas. Bilen blir dyr, batteriet är en stor kostnad i en elbil och det batteriet skall vårdas efter fabrikantens rekommendation.

Laddar med InCharge när det kniper, annars på fria laddstationer när man ändå är på stan.

Det går inte att jämföra en nyare elbil med 45-60 mil med några gamla laddhybrider som går typ 5 km på el i 40 km/h.

[bild]
Varför skulle du snabbladda för pendling Uppsala-Stockholm? Det är ju en jättekort sträcka.
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har man en elbil med bra antal mil med de nya högspänningsbatterierna som klarar riktigt bra snabbladdning och pendlar mellan t ex Uppsala - Stockholm så finns inte fjuttladdning som ett alternativ.
Då kommer man inte till jobbet över året.
Det står ju dig fritt att ladda var och hur du vill. Men det finns inga tekniska problem med att ladda på låg effekt om man nu vill det. Och du har fortfarande inte presterat några källhänvisningar till att Kia avråder från långsam laddning. Desto mer har jag sett som allmänna råd att inte snabbladda i onödan då det sliter mer på batterierna.
 
Provade precis att lånsamladda 8A enfas över 4 dygn. Använde en trefasladdare med schuckoadapter. Det fungerade utmärkt. Inga säkringar gick och bilen fick fullt batteri. Laddade 6km/timme.

Bilen behövdes inte under veckan och det var enklare än att köra flera mil till en 50kW laddare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag laddade i Linköping igår. 208kW... :)
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Via CEE-uttag?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Provade precis att lånsamladda 8A enfas över 4 dygn. Använde en trefasladdare med schuckoadapter. Det fungerade utmärkt. Inga säkringar gick och bilen fick fullt batteri. Laddade 6km/timme.

Bilen behövdes inte under veckan och det var enklare än att köra flera mil till en 50kW laddare.
Innebär det att det åtgått rätt mkt energi för att hålla temperaturen på batteripaketet uppe medan man laddade under 4 dygn? Antar att utetemperaturen var rätt låg?

8A * 240V * 4 * 24h = 180 kWh

Jag antar att batteriet inte är så stort? Eller laddningen var kanske klar redan efter 2 dygn?
 
208 kW via CEE-uttag? Snacka om rött uttag...
 
  • Haha
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Via CEE-uttag?
Nja, svart CCS...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M -MH- skrev:
208 kW via CEE-uttag? Snacka om rött uttag...
CCE finns ju för upp till 690V/250A, så det var ju bara halva märkeffekten. i bästa fall..
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
useless useless skrev:
CCE finns ju för upp till 690V/250A, så det var ju bara halva märkeffekten. i bästa fall..
Just denna laddare kan ge 250kW.
 
K Kluffe skrev:
Jag antar att batteriet inte är så stort? Eller laddningen var kanske klar redan efter 2 dygn?
Kan ju vara att det bara laddades på natten också för att inte utmana ödet.

För att återgå till CEE så laddar jag normalt min bil på två dygn på landet. Men då är det egentligen två nätter á 7–8 timmar. Är man där över helgen har man ju fullt batteri när man ska hem ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.