A
Klassar inte hela det här företaget in? How to – Solosol Nu är de säljstoppade av Elsäkerhetsverket, men bara tanken på att mata baklänges in i vägguttagen är ju en brainfart av stora mått...
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
tommib
Det är, om jag minns rätt, inte riktigt så dumt som det verkar. Om inte externt nät detekteras så stängs växelriktaren av. Dock finns risken att överbelasta gruppen eftersom man kan mata den från två håll.

Jag tycker inte att dessa lösningar är bra egentligen men samtidigt löser de problemet med att det är väldigt dyrt att ta hem en elektriker för att göra en liten anläggning.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Klassar inte hela det här företaget in? How to – Solosol Nu är de säljstoppade av Elsäkerhetsverket, men bara tanken på att mata baklänges in i vägguttagen är ju en brainfart av stora mått...
Det passar definitivt in här. Förutom att webservern verkar köras på någons mobiltelefon så saknar bolaget F-skatt, inkopplingen med ovan nämnda stickkontakt, påståendet att inga tillstånd behövs från hyresvärd eller förening, inget om att man får betala för överskottsel som skickas ut m.m.

Tror det hela är en fet scam.
 
Jonas Persson
Om det skulle vara ok så måste även denna få anslutas på samma sätt? Känns som en utveckling i helt fel rikting.

Gul Champion-generator på 2200 watt med handtag och kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Kan inte tänka mig att de
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om det skulle vara ok så måste även denna få anslutas på samma sätt? Känns som en utveckling i helt fel rikting.

[bild]
Nej, den kan köra som standalone. De solpanel i frågan behöver elnätet för att kunna skapa rätt växelspänning (rätt frekvens). Blir elnätet strömlöst, kan inte heller solcellerna leverera el, så då matas nätet inte bakifrån som skulle bli en säkerhetsrisk.
Finns säkert några här som kan förklara bättre
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Orsaken till en reservkraftsomkopplare är att med en sådan inkopplad går det inte att mata ström ut på nätet när man kör i reservkraft. Det är en säkerhet för dom som jobbar på elnätet förnär dom brutit spänningen ska inte anläggningen kunna spänningssättas "bakvägen".
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonas Persson
E elmont skrev:
Orsaken till en reservkraftsomkopplare är att med en sådan inkopplad går det inte att mata ström ut på nätet när man kör i reservkraft. Det är en säkerhet för dom som jobbar på elnätet förnär dom brutit spänningen ska inte anläggningen kunna spänningssättas "bakvägen".
Så dessa solpaneler ska ha en lösning som är lika idiotsäker som en reservkraftsomkopplare. Inte undra på att de blev belagda med säljförbud då de saknar en EU-försäkran som måste vara svår att få utan att uppfylla det kravet.

Jag hängde även upp mig på att du borde ha 230V på de oskyddade kontaktstiften. Iofs utan referens till jord, så det blir svårt att få ström genom kroppen då stiften sitter tätt ihop.
 
A
tommib tommib skrev:
Det är, om jag minns rätt, inte riktigt så dumt som det verkar. Om inte externt nät detekteras så stängs växelriktaren av. Dock finns risken att överbelasta gruppen eftersom man kan mata den från två håll.

Jag tycker inte att dessa lösningar är bra egentligen men samtidigt löser de problemet med att det är väldigt dyrt att ta hem en elektriker för att göra en liten anläggning.
Problemet är väl att myndigheterna inte anser att skydden är tillförlitliga, tillsammans med förhållandevis allvarliga konsekvenser vid fel.
”Produkten är avsedd att mata ström baklänges via en stickpropp, vilket gör att det finns risk för beröring av spänningsförande delar om de elektroniska skydden i produkten inte fungerar som de ska.”
 
harry73
Jag vet att man använde solceller med stickpropp redan för 20 år sedan i Holland och troligtvis också Tyskland. Det skulle då vara intressant att veta hur många allvarliga olyckor hände med systemet. Troligtvis inga och är systemet lika säkert här som i Tyskland eller Holland
 
harry73 harry73 skrev:
Jag vet att man använde solceller med stickpropp redan för 20 år sedan i Holland och troligtvis också Tyskland. Det skulle då vara intressant att veta hur många allvarliga olyckor hände med systemet. Troligtvis inga och är systemet lika säkert här som i Tyskland eller Holland
Det används speciella kontaktdon, stockpropp-uttag i de fallen om det ska vara korrekta sk gerillainkopplingar. Åtminstone i Tyskland och ganska troligt även hos grannen Holland.

Man ska inte hänga upp sig på spänningsatta stift det är kanske den mindre faran. Betydligt lömskare är möjligheten till överbelastning därav om man ska vara norm/regelrätt den behränsade effekten på dem.

Kuriöst var det ju ETC Ehrenberg som sålde dessa i SE för länge sen och stoppades även då. Som sagt en tvivelaktig ide och sätt att lösa detta på.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
B
Jag kan ju tycka att mata en massa effekt, år ut och år in, oavsett riktning via en stickpropp i sig är en väldigt tveksam lösning i längden med tanke på varmgång.

Solpaneler borde vara fast monterade, även elektriskt.
 
B BSOD skrev:
Jag kan ju tycka att mata en massa effekt, år ut och år in, oavsett riktning via en stickpropp i sig är en väldigt tveksam lösning i längden med tanke på varmgång.

Solpaneler borde vara fast monterade, även elektriskt.
Problemet finns med eller utan fast anslutning. Vi tänker oss följande exempel. En grupp är avsäkrad med 10A. På den gruppen finns en solpanel som kan leverera 10A. Dessutom finns uttag och förbrukare på gruppen. När solen ligger på för fullt kan uttagen belastas med 10A från solpanelen och 10A från nätet. Vi får alltså en situation när en grupp dimensionerad för 10A kan belastas med 20A utan att något bryter. Därför får man inte mata in på en utgående grupp.

Är det någon som vet hur man resonerar kring frekvensomriktare med återmatning till nätet? Det förekommer om än inte speciellt ofta på hissar att bromsenergin återmatas till nätet i stället för att brännas bort i bromsmotstånd. Man kan ju räkna med att motorn bara kan förbruka eller generera ström. Aldrig båda samtidigt. Dessutom är det ganska begränsade tider. Är det logiken bakom?
 
Panor82
GK100 GK100 skrev:
stockpropp-uttag
Är det dom nya träfärgade miljövänliga uttagen?
Inga klena ledare utan stock dimensioner för rejäla uttag.
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.