Alfredo Alfredo skrev:
Ja det finns för- och nackdelar med båda typerna. Med en bra hårdvaxolja kan dock trä vara rätt tåligt men så tåligt som laminat är blir det nog aldrig. Nackdelen som jag främst ser med laminat är att om man får en skada är det "kört". Större möjlighet att "laga" i trä men allt är egentligen en smaksak.
Här trorjag vi tar livet av allt, trots att jag eg är petig vilka medel som får torkas.. vilka saker som får vara på bänken osv.

Vassa spetsar har gått igenom ytan på flera laminatbänkar (olika kök).. i övrigt håller de oftast bra (har inte haft någon vit, så jag vet inte hur en sådan färgskala står sig med åren).

Har ekbänk med hårdvaxolja nu.. den är brunflammig (både där de slits mer.. och ganska allmänt på bänken), med många märken.

Som ni säger, alla har sina för och nackdelar!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har ekbänk med hårdvaxolja nu.. den är brunflammig (både där de slits mer.. och ganska allmänt på bänken), med många märken.

Som ni säger, alla har sina för och nackdelar!
Ingen bild som du kan dela med dig på bänken? Vi håller på att fundera på om vi skall satsa på Sten eller trä när vi skall byta den befintliga laminatskivan då den inte kommer att passa färgmässigt när vi målar skåpsstommarna. Sten är ju snyggt men kommer att kosta då vi har många vinklar på vår bänkskiva. En träskiva kan man ju själv bearbeta… men hur ser den ut efter ett tag?
 
Det lutar mer åt ett bänkskiva i kvarts. Verkar landa på runt 20-25 för vårt kök
 
  • Modernt kök med grå skåp och kvartsbänkskiva, inbyggda apparater och skåp med glasdörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvartsbänkskiva i kök med diskho, kran och skärbräda, utställd i butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snyggt!
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Det börjar bli tomt :)
 
  • Rum under renovering med träpaneler på väggarna och demonterade skåpsdelar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan tomrum i en demonterad köksmiljö med kakelvägg och rörgenomföringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med nedmonterade skåp och kvarvarande arbetsbänk och diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Ingen bild som du kan dela med dig på bänken? Vi håller på att fundera på om vi skall satsa på Sten eller trä när vi skall byta den befintliga laminatskivan då den inte kommer att passa färgmässigt när vi målar skåpsstommarna. Sten är ju snyggt men kommer att kosta då vi har många vinklar på vår bänkskiva. En träskiva kan man ju själv bearbeta… men hur ser den ut efter ett tag?
pm :)
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Är det någon som har idéer på hur man smidigast isolerar ”dubbelgolvet”? Vi har alltså gjutet valv mot källaren, ovan på det 2x70 regel och sen bärande övergolv. Jag kommer förmodligen köra på 1x70 regel och 1x45 regel då golvet med golvvärme bygger lite mer. Just nu ligger det en 70 eller 95 isolerskiva lite här och var och vi har rätt kalla golv. Jag skulle gärna isolera med något typ kul-liknande så man får det att sprida sig bra. Cellplastkulor eller leca-kulor hade varit schyst men jag vet inte om det är ett alternativ. Tanken var väll lösull från början men jag vet inte hur bra man skyfflar och trycker in det i alla vrår själv?

Har ni någon input?
 
Tänk på att få det tätt mot ytterväggen.
Det är väl där det kommer in kyla om inte det är helt tätt.
Hur mycket av golvet ska du öppna upp?
Jag har bra erfarenhet med nivell reglar, sen lägga skivor av isolering och spårade golvspånskivor på det.

//AA
 
S saiter skrev:
Tänk på att få det tätt mot ytterväggen.
Det är väl där det kommer in kyla om inte det är helt tätt.
Hur mycket av golvet ska du öppna upp?
Jag har bra erfarenhet med nivell reglar, sen lägga skivor av isolering och spårade golvspånskivor på det.

//AA
Allt ska öppnas upp. Alla installationer ligger i golvet, el, värme, vatten, avlopp. Det är därför jag vill ha något smidigare än isolerskivor i golvet. Jag tänkte sätta cellplast mot grundmuren men tyvärr är ju valvet och grundmuren ihopgjutet så kylan vandrar inåt en del ändå.

Det blir inget nivellgolv här då det inte finns någon anledning att lufta mellangolvet. Det blir vanliga reglar liggandes på betongen, samma som det har varit sen -68 men med plats för golvspån och golvgips. Däremot blir det någon form av luftat golv i källaren sen.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Corian kan man skarva och få det näst intill osynligt

Firma som jobbar med lösull som sprutar bjälklaget då?
 
nino nino skrev:
Firma som jobbar med lösull som sprutar bjälklaget då?
Nej för jag får göra det allt eftersom jag lägger golvspån. Så jag vill kunna göra det själv :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har vispat icell själv och fyllt bjälklaget med, tycker det funkat bra :)

Köpte en visp på isoleringsbutiken tror jag det var, så vispar jag det i en stor spackeltunna. Först körde jag med en större tunna för regnvatten, men vispen gick hårt åt tunnan så nu blev det en spackeltunna. Denna är kanske är i minsta laget, så kör en halv bal åt gången.
Har ju isolerat dryga 100 m2 golv på detta sätt och även på utbyggnadens vind. :)

Halvmask kan vara att rekommendera;)
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har vispat icell själv och fyllt bjälklaget med, tycker det funkat bra :)

Köpte en visp på isoleringsbutiken tror jag det var, så vispar jag det i en stor spackeltunna. Först körde jag med en större tunna för regnvatten, men vispen gick hårt åt tunnan så nu blev det en spackeltunna. Denna är kanske är i minsta laget, så kör en halv bal åt gången.
Har ju isolerat dryga 100 m2 golv på detta sätt och även på utbyggnadens vind. :)

Halvmask kan vara att rekommendera;)
Jag ska googla lite, låter intressant :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Nivellgolvet är också underbart om underlaget är ojämnt.
Kanske ditt valv är hyfsat slätt då fixar du ju det ändå.
Ibland ser gjutningen ut som skit och då är nivell mycket bra.

//AA
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Katten har hittat nytt favoritställe
 
  • Svart katt ligger och slappar i solljuset på en träplatta inne i ett rum med klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Bergsén och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.