Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det har ifrågasatts även för gamla och riskgrupper. Om man anser att vaccinet är farligt, t.ex. för att det kommer att leda till massdöd efter ett par år, så borde man ju rimligen tycka att ingen ska vaccinera sig. Den typen av åsikter har förts fram i tråden.

Den antivaxx-hysteri som man hittar på en del håll har lett till att vaccinationsgraden är mycket låg även bland 60+ och lett till höga dödstal även i vågorna under det senaste året på de hållen. Gäller ju både vissa länder, delar av länder och/eller vissa grupper i länder.
Stollar finns det i alla läger. Att ta debatt med dem kostar bara energi och leder ingen vart.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Apropå att ett fel är lika illa som andra fel så vill jag hänvisa till Feynman: (ungefär)
"Den som hävdar att det är lika fel att jämföra en apelsin med ett äpple, som att jämföra en apelsin med en motorsåg gör ett större fel än de andra två."
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag undrade vad din tolkning var.
Jag har ingen tolkning. Jag undrar varför han uttryckte sig så konstigt som han gjorde.
 
P
M mickef skrev:
Du slog nästan BirgitS med det inlägget.
I vilken tävlingsgren?
 
P
M mickef skrev:
Om det är felräknat vet man inte förrän man har facit.
Vi har "facit" för det vi diskuterar.

När det gäller naturvetenskap finns dock inget exakt och oföränderligt facit.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jo det går ihop. Om du ska svara på ett inlägg, gör det ärligt utan ovidkommande tillägg.
Vad var det som var ovidkommande?
 
P
M mickef skrev:
Hens maniska faktaredovisningar kanske hjälper en del, men det var den medvetna misstolkningen som var "för mycket"
Jag måste dessutom få protestera mot användningen av pronomenet "hen" för att beteckna BirgitS. Jag är nästan helt övertygad om att "hennes" passar bättre.
Jag tycker inte att man ska vara könsneutral utan anledning. Själv tycker jag inte om att bli avkönad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Nej, man kan få hjärtmuskelinflammation pga en covid med lindrig sjukdomsförloppet.
Hur ser statistiken ut för insjuknande i "lindrig covid-19" för vaccinerade respektive ovaccinerade?
Hur korrelerar svårighetsgraden av covid-19 med frekvensen av hjärtmuskelinflammation?
 
P
M mickef skrev:
Sitt "naturliga immunsystem" tolkade jag det som, vilket inte grannen gjorde.
Det är samma immunsystem. Skillnaden är att man först måste bli sjuk för att få det "naturliga".
Man kan inte dra några slutsatser av enstaka fall som Lärospånets granne.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
P
L Lärospånet skrev:
I grund och botten handlar det om två helt olika slags grundsyn på livet.

Den grundsyn som Birgit med flera strävsamt förespråkar är att man bör gå så långt som det överhuvudtaget är möjligt för att, enligt rådande paradigm bäst skydda sig från en fara.

Den grundsyn som jag och några med mig tycks dela, är att det finns en gräns för hur långt det är rimligt att gå innan det blir löjligt, och värre - innan det övergår i en annan fara. T ex ett slags gradvis repression á la kokande grodan.

I diverse western- och actionfilmer hör man ofta repliken "I'll take my chances". Vanligen då från en individ som inte vill ligga och trycka i dödsskräck bakom barrikaderna. En person som hellre än att riskera "dö under sotad ås" (som vikingarna kallade det att dö hemma i sängen istället för att stupa i strid och komma till Valhall) förlitar sig på egna krafter och kapacitet för att överleva.

Dessa individer fördöms av kollektivet bakom barrikaderna, för de är naturligtvis ett hot för detsamma. Om alltför många får för sig att klättra ut under guds fria himmel så rubbas kollektivets system med sina många regler, principer och direktiv.

Allt fler kommer att ifrågasätta de "sanningar" som har lagts fram och som inte kan granskas alltför ingående utan att granskarna stämplas som suspekta eller ännu mer effektivt - steg 1. medvetet misstolkas och steg 2. förlöjligas. Dessa två steg är ett kraftfullt redskap som utvecklats av diktatorer och deras hjon för att hålla sina kritiker i schack, och som "vanligt" folk ännu inte lärt sig att genomskåda.
Det bästa och enklaste sättet att inte behöva "ligga och trycka i dödsskräck" är att vaccinera sig. Det går fort, är ofarligt* och kostar ingenting för individen (vi betalar kollektivt).

*Betydligt ofarligare än att drabbas av covid-19.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
T thomas.ericson skrev:
Vad ni gör, så klä er varmt för annars kan någon i er närhet bli kall och börja frysa:crysmile::crysmile:
Allt enligt rådande vaccinlogik.
Hur ser den logiken ut? Är det en ny rolig formell logik som nyligen har upptäckts?
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
T thomas.ericson skrev:
Vad ni gör, så klä er varmt för annars kan någon i er närhet bli kall och börja frysa:crysmile::crysmile:
Allt enligt rådande vaccinlogik.
Logiken skulle möjligen vara korrekt om
1) enda anledningen till att vaccinera sig var för att skydda andra, och inte sig själv
2) man tror att sjukdomar inte kan smitta mellan människor
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är samma immunsystem. Skillnaden är att man först måste bli sjuk för att få det "naturliga".
Man kan inte dra några slutsatser av enstaka fall som Lärospånets granne.
Det finns de som tycker att det är skillnad/naturligare att ta "vaccinet" i de övre luftvägarna än i en muskel.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
I vilken tävlingsgren?
Osmakliga inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.