@
dof dof skrev:
Hur stort problem skulle detta kunna bli?
[länk]
Är det bara snabbladdare som kör med dc?
Wall box har en dc-laddare för hemma bruk. Men tror inte den är för hemma bruk i praktiken. Den torde va jäkligt dyr....
 
dof dof skrev:
Hur stort problem skulle detta kunna bli?
[länk]
Är det bara snabbladdare som kör med dc?
Ja
 
@ @ndreas skrev:
Wall box har en dc-laddare för hemma bruk. Men tror inte den är för hemma bruk i praktiken. Den torde va jäkligt dyr....
Sant. Å andra sidan så är det inte så många som har en bensinpump hemma heller.
 
@
J jocke31 skrev:
Sant. Å andra sidan så är det inte så många som har en bensinpump hemma heller.
Stämmer. Sedan så vet jag inte vad fördelen med en DC laddare hemma skulle vara...
 
dof dof skrev:
Hur stort problem skulle detta kunna bli?
[länk]
Är det bara snabbladdare som kör med dc?
Det är bara snabbladdare som använder DC men däremot använder så gott som alla hemmaladdare CCS.

Det som störs ut är kommunikationen mellan laddare och bil och denna är densamma för DC respektive AC. Jag tror bara det är en miss av artikelförfattaren att skriva (indirekt) att detta bara gäller DC laddare.
 
V vectrex skrev:
däremot använder så gott som alla hemmaladdare CCS.
Näe. CCS inbegriper ju de två DC-stiften. Hemladdare har normalt typ 2-uttag, alltså bara den övre delen av CCS. Combined, som det första C:et står för blir det ju då inte.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Näe. CCS inbegriper ju de två DC-stiften. Hemladdare har normalt typ 2-uttag, alltså bara den övre delen av CCS. Combined, som det första C:et står för blir det ju då inte.
Nej, CCS standarden inkluderar både och (dvs combined).
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
 
  • Gilla
oddiq
  • Laddar…
Kanske en lite udda fråga i den här tråden men någon här sitter säkert på lite kunskaper om ämnet. Om jag sitter och kör min laddhybrid (Mercedes) i motorvägsfart så går det utmärkt att köra på ren eldrift i elläget och då kan man köra hur hårt som helst och den stannar kvar på eldrift. Kör man däremot på något annat läge, typ Comfort/Eco så kommer bensinmotorn att hoppa in om man tillexempel trycker till på gasen för en omkörning eller liknande.

Min fundering är, hur har dom gjort så att motorerna pallar det här? Speciellt vintertid. :crysmile: Annars på "vanliga bilar" är det ju hyfsat viktigt att varmköra och inte tokköra innan olja osv fått upp lite temp. Här snackar vi ju om att bensinmotorn helt plötsligt kan få hoppa in i 125 km/h vid 3500 rpm eller något bara sådär från stillastående. Kan omöjligt vara bra för motorn? Måste ju finnas någon förvärmning av grejerna som gör att den är redo?
 
V vectrex skrev:
Nej, CCS standarden inkluderar både och (dvs combined).
[länk]
Eh, ja. CCS är typ 2 och DC. Bara typ 2 är inte CCS.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
D
dof dof skrev:
Hur stort problem skulle detta kunna bli?
[länk]
Är det bara snabbladdare som kör med dc?
Jag skulle säga att alla onlinebilar sannolikt har sårbarheter, skulle förvåna mig mycket om vi inte ser någon form av incident inom detta inom en ganska snar framtid.
 
berisen berisen skrev:
Kanske en lite udda fråga i den här tråden men någon här sitter säkert på lite kunskaper om ämnet. Om jag sitter och kör min laddhybrid (Mercedes) i motorvägsfart så går det utmärkt att köra på ren eldrift i elläget och då kan man köra hur hårt som helst och den stannar kvar på eldrift. Kör man däremot på något annat läge, typ Comfort/Eco så kommer bensinmotorn att hoppa in om man tillexempel trycker till på gasen för en omkörning eller liknande.

Min fundering är, hur har dom gjort så att motorerna pallar det här? Speciellt vintertid. :crysmile: Annars på "vanliga bilar" är det ju hyfsat viktigt att varmköra och inte tokköra innan olja osv fått upp lite temp. Här snackar vi ju om att bensinmotorn helt plötsligt kan få hoppa in i 125 km/h vid 3500 rpm eller något bara sådär från stillastående. Kan omöjligt vara bra för motorn? Måste ju finnas någon förvärmning av grejerna som gör att den är redo?
Det är designat så det är safe, varmkörning är till stor del en gammal kvarvara från tiden med dålig olja.
 
Vintertid lär väl förbränningsmotorn gå för att få värme i kupén? Jag skulle tro att den också går om man startar bilen när det är kallt ute för att få upp 'grundtemperatur'.
 
useless useless skrev:
Vintertid lär väl förbränningsmotorn gå för att få värme i kupén? Jag skulle tro att den också går om man startar bilen när det är kallt ute för att få upp 'grundtemperatur'.
Såvitt jag vet är det bara Kia som saknar alternativ värme. Övriga kan värma kupén med el också. Under mina tre år med Golf GTE hände det två gånger att den startade bensinmotorn direkt vid start då den ansåg det för kallt för att endast gå på el. Så det händer. Men det är inte så vanligt.
 
Ha! Försök tanka bilen med ratten alla ICE-bilskramare!

Bilens interiör med fokus på ratten och instrumentpanelen som visar 'Hand Charging Mode' på MG-bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
enoch85 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.