Har beställt en Ioniq 5

Någon här som äger en?
 
Apropå laddning och infrastrukturen kring det. För ungefär tre veckor sedan tankade jag 8 kWh i ett P-hus i centrala Gävle. Igår dök denna kortdebitering upp:

Bild av en korttransaktion för elbilsladdning på 24,43 kr från Stripe i Dublin, daterad 4 april 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var inte direkt uppenbart vad debiteringen handlade om och det var väldigt nära att jag reklamerade den som något slags bedrägeri.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Apropå laddning och infrastrukturen kring det. För ungefär tre veckor sedan tankade jag 8 kWh i ett P-hus i centrala Gävle. Igår dök denna kortdebitering upp:

[bild]

Det var inte direkt uppenbart vad debiteringen handlade om och det var väldigt nära att jag reklamerade den som något slags bedrägeri.
Fler och fler näringsidkare som använder dessa tjänster: https://directpaynet.com/payment-aggregators-stripe-ticking-time-bomb/
 
D djac skrev:
Fler och fler näringsidkare som använder dessa tjänster:
Ja allt var helt rätt och riktigt men tämligen svårt att fatta vad det handlade om sisådär tre veckor efter köpet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Den här 1,5 år gamla krönikan om bilmarknaden stämmer väl om man läser av datapunkterna mot aktuell statistik.

-Den totala nybilsförsäljningen har dippat som förutspått (den lila kurvan). Tillverkarna vill nog gärna ge sken av att det beror på komponentbrist och inte att de satsat för sent på omställningen.

-Den gula kurvan var till och med underskattad eftersom det förra året registrerades 57 470 elbilar, diagrammet prognostiserade under 50 000.

https://alltomelbil.se/kronika-sa-k...larna-tar-over-om-osborne-effekten-slar-till/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det är väl också så att man kan börja ana en Osbourne effekt, dvs. Att folk slutar köpa fossilbilar inför stora inträdet av elbilarna
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Kan nog vara flera som är intresserade av en eller flera elbilar men avvaktar och kör vidare med befintliga utifrån att de är ganska nya och det blir ett större steg att köpa en ny elbil. Trots allt återstår det lite innan en elbil är lika flexibel som dagens fossilbilar för vissa av oss som behöver bil. Påverkar säkert nyförsäljning och troligtvis är vissa nya märkens satsning på privatleasing ett sätt att snabbare få marknadsandelar som MG, Polestar, etc, där företaget kanske måste visa på tillväxt istället för lönsamhet.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl också så att man kan börja ana en Osbourne effekt, dvs. Att folk slutar köpa fossilbilar inför stora inträdet av elbilarna
Prognosen i år är att en tredjedel av alla bilar som kommer säljas är elbilar. Skulle inte förvåna mig om siffran kommer bli högre än så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan nog vara flera som är intresserade av en eller flera elbilar men avvaktar och kör vidare med befintliga utifrån att de är ganska nya och det blir ett större steg att köpa en ny elbil. Trots allt återstår det lite innan en elbil är lika flexibel som dagens fossilbilar för vissa av oss som behöver bil. Påverkar säkert nyförsäljning och troligtvis är vissa nya märkens satsning på privatleasing ett sätt att snabbare få marknadsandelar som MG, Polestar, etc, där företaget kanske måste visa på tillväxt istället för lönsamhet.
Jag kollar på lite olika setuper och för min del blir det idag vettigt med en liten elbil och en bensin/diesel för långresor.
Vi behöver 2 bilar, över 90% av resorna fixar vi med en elbil som klarar 20mil ungefär. Ska man ha en elbil som klarar allt blir elbilen 2-3 gånger så dyr tyvärr.
Jag vill ha en fin elbil med lång räckvidd och dragkrok för typ allt men ekonomin tycker annorlunda..
 
  • Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kollar på lite olika setuper och för min del blir det idag vettigt med en liten elbil och en bensin/diesel för långresor.
Vi behöver 2 bilar, över 90% av resorna fixar vi med en elbil som klarar 20mil ungefär. Ska man ha en elbil som klarar allt blir elbilen 2-3 gånger så dyr tyvärr.
Jag vill ha en fin elbil med lång räckvidd och dragkrok för typ allt men ekonomin tycker annorlunda..
Tycker du resonerar helt rätt. Skaffa en billigare elbil som klarar av vardagssituationerna och använd en dieselbil/bensinbil till långresorna. Är väl en utmärkt kompromiss. Då får du också chansen att prova på elbilslivet med en mjukstart. Många gör som du, och konstaterar sedan att de använder elbilen mer än det var tänkt från början.
 
  • Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kollar på lite olika setuper och för min del blir det idag vettigt med en liten elbil och en bensin/diesel för långresor.
Vi behöver 2 bilar, över 90% av resorna fixar vi med en elbil som klarar 20mil ungefär. Ska man ha en elbil som klarar allt blir elbilen 2-3 gånger så dyr tyvärr.
Jag vill ha en fin elbil med lång räckvidd och dragkrok för typ allt men ekonomin tycker annorlunda..
Planerar att behålla bensin/dieselbilarna i kanske 5 år till och då byta till enbart en bil, räknar med att en elbil klarar behovet den stora bilen uppfyller idag, men bättre kapacitet och förhoppningsvis laddningsegenskaper.
Har man idag två vardagsbilar 5-6 år gamla bilar på ca 10000 mätarmil så kan jag skrota bilarna om fem år om de inte kan säljas. Ekonomiskt så är det vad jag vill lägga på bilarna med syfte att transportera.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Prognosen i år är att en tredjedel av alla bilar som kommer säljas är elbilar. Skulle inte förvåna mig om siffran kommer bli högre än så.
Är det rena elbilar man menar då? Tycker det är lite olika gånger rena elbilar och elhybrider som ingår.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
engs engs skrev:
Är det rena elbilar man menar då? Tycker det är lite olika gånger rena elbilar och elhybrider som ingår.
Rena elbilar. Prognosen är att det kommer säljas fler laddbara bilar (inkl laddhybrider) än ICE-bilar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Rena elbilar. Prognosen är att det kommer säljas fler laddbara bilar (inkl laddhybrider) än ICE-bilar.
Imponerande utveckling. Får nog ställa om mentalt till att det kommer bli en elbil som ska beställas nästa år.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
Imponerande utveckling. Får nog ställa om mentalt till att det kommer bli en elbil som ska beställas nästa år.
Jag håller med, jag hade en mental plan att göra detsamma "inom några år" men upptäcker att jag visst redan gjort det.. :crysmile::rofl:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.