1 440 941 läst · 23 747 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Verktygstokig
· Västerbotten
· 643 inlägg
Har beställt en Ioniq 5
Någon här som äger en?
Någon här som äger en?
Apropå laddning och infrastrukturen kring det. För ungefär tre veckor sedan tankade jag 8 kWh i ett P-hus i centrala Gävle. Igår dök denna kortdebitering upp:
Det var inte direkt uppenbart vad debiteringen handlade om och det var väldigt nära att jag reklamerade den som något slags bedrägeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte direkt uppenbart vad debiteringen handlade om och det var väldigt nära att jag reklamerade den som något slags bedrägeri.
Fler och fler näringsidkare som använder dessa tjänster: https://directpaynet.com/payment-aggregators-stripe-ticking-time-bomb/Alfredo skrev:Apropå laddning och infrastrukturen kring det. För ungefär tre veckor sedan tankade jag 8 kWh i ett P-hus i centrala Gävle. Igår dök denna kortdebitering upp:
[bild]
Det var inte direkt uppenbart vad debiteringen handlade om och det var väldigt nära att jag reklamerade den som något slags bedrägeri.
Den här 1,5 år gamla krönikan om bilmarknaden stämmer väl om man läser av datapunkterna mot aktuell statistik.
-Den totala nybilsförsäljningen har dippat som förutspått (den lila kurvan). Tillverkarna vill nog gärna ge sken av att det beror på komponentbrist och inte att de satsat för sent på omställningen.
-Den gula kurvan var till och med underskattad eftersom det förra året registrerades 57 470 elbilar, diagrammet prognostiserade under 50 000.
https://alltomelbil.se/kronika-sa-k...larna-tar-over-om-osborne-effekten-slar-till/
-Den totala nybilsförsäljningen har dippat som förutspått (den lila kurvan). Tillverkarna vill nog gärna ge sken av att det beror på komponentbrist och inte att de satsat för sent på omställningen.
-Den gula kurvan var till och med underskattad eftersom det förra året registrerades 57 470 elbilar, diagrammet prognostiserade under 50 000.
https://alltomelbil.se/kronika-sa-k...larna-tar-over-om-osborne-effekten-slar-till/
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Det är väl också så att man kan börja ana en Osbourne effekt, dvs. Att folk slutar köpa fossilbilar inför stora inträdet av elbilarna
Kan nog vara flera som är intresserade av en eller flera elbilar men avvaktar och kör vidare med befintliga utifrån att de är ganska nya och det blir ett större steg att köpa en ny elbil. Trots allt återstår det lite innan en elbil är lika flexibel som dagens fossilbilar för vissa av oss som behöver bil. Påverkar säkert nyförsäljning och troligtvis är vissa nya märkens satsning på privatleasing ett sätt att snabbare få marknadsandelar som MG, Polestar, etc, där företaget kanske måste visa på tillväxt istället för lönsamhet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Jag kollar på lite olika setuper och för min del blir det idag vettigt med en liten elbil och en bensin/diesel för långresor.A AndersS skrev:Kan nog vara flera som är intresserade av en eller flera elbilar men avvaktar och kör vidare med befintliga utifrån att de är ganska nya och det blir ett större steg att köpa en ny elbil. Trots allt återstår det lite innan en elbil är lika flexibel som dagens fossilbilar för vissa av oss som behöver bil. Påverkar säkert nyförsäljning och troligtvis är vissa nya märkens satsning på privatleasing ett sätt att snabbare få marknadsandelar som MG, Polestar, etc, där företaget kanske måste visa på tillväxt istället för lönsamhet.
Vi behöver 2 bilar, över 90% av resorna fixar vi med en elbil som klarar 20mil ungefär. Ska man ha en elbil som klarar allt blir elbilen 2-3 gånger så dyr tyvärr.
Jag vill ha en fin elbil med lång räckvidd och dragkrok för typ allt men ekonomin tycker annorlunda..
Tycker du resonerar helt rätt. Skaffa en billigare elbil som klarar av vardagssituationerna och använd en dieselbil/bensinbil till långresorna. Är väl en utmärkt kompromiss. Då får du också chansen att prova på elbilslivet med en mjukstart. Många gör som du, och konstaterar sedan att de använder elbilen mer än det var tänkt från början.Johannes Carlsson skrev:Jag kollar på lite olika setuper och för min del blir det idag vettigt med en liten elbil och en bensin/diesel för långresor.
Vi behöver 2 bilar, över 90% av resorna fixar vi med en elbil som klarar 20mil ungefär. Ska man ha en elbil som klarar allt blir elbilen 2-3 gånger så dyr tyvärr.
Jag vill ha en fin elbil med lång räckvidd och dragkrok för typ allt men ekonomin tycker annorlunda..
Planerar att behålla bensin/dieselbilarna i kanske 5 år till och då byta till enbart en bil, räknar med att en elbil klarar behovet den stora bilen uppfyller idag, men bättre kapacitet och förhoppningsvis laddningsegenskaper.Johannes Carlsson skrev:Jag kollar på lite olika setuper och för min del blir det idag vettigt med en liten elbil och en bensin/diesel för långresor.
Vi behöver 2 bilar, över 90% av resorna fixar vi med en elbil som klarar 20mil ungefär. Ska man ha en elbil som klarar allt blir elbilen 2-3 gånger så dyr tyvärr.
Jag vill ha en fin elbil med lång räckvidd och dragkrok för typ allt men ekonomin tycker annorlunda..
Har man idag två vardagsbilar 5-6 år gamla bilar på ca 10000 mätarmil så kan jag skrota bilarna om fem år om de inte kan säljas. Ekonomiskt så är det vad jag vill lägga på bilarna med syfte att transportera.