1 440 941 läst · 23 747 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är bara snabbladdare som använder DC men däremot använder så gott som alla hemmaladdare CCS.dof skrev:
Det som störs ut är kommunikationen mellan laddare och bil och denna är densamma för DC respektive AC. Jag tror bara det är en miss av artikelförfattaren att skriva (indirekt) att detta bara gäller DC laddare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Nej, CCS standarden inkluderar både och (dvs combined).Nötegårdsgubben skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
Kanske en lite udda fråga i den här tråden men någon här sitter säkert på lite kunskaper om ämnet. Om jag sitter och kör min laddhybrid (Mercedes) i motorvägsfart så går det utmärkt att köra på ren eldrift i elläget och då kan man köra hur hårt som helst och den stannar kvar på eldrift. Kör man däremot på något annat läge, typ Comfort/Eco så kommer bensinmotorn att hoppa in om man tillexempel trycker till på gasen för en omkörning eller liknande.
Min fundering är, hur har dom gjort så att motorerna pallar det här? Speciellt vintertid. Annars på "vanliga bilar" är det ju hyfsat viktigt att varmköra och inte tokköra innan olja osv fått upp lite temp. Här snackar vi ju om att bensinmotorn helt plötsligt kan få hoppa in i 125 km/h vid 3500 rpm eller något bara sådär från stillastående. Kan omöjligt vara bra för motorn? Måste ju finnas någon förvärmning av grejerna som gör att den är redo?
Min fundering är, hur har dom gjort så att motorerna pallar det här? Speciellt vintertid. Annars på "vanliga bilar" är det ju hyfsat viktigt att varmköra och inte tokköra innan olja osv fått upp lite temp. Här snackar vi ju om att bensinmotorn helt plötsligt kan få hoppa in i 125 km/h vid 3500 rpm eller något bara sådär från stillastående. Kan omöjligt vara bra för motorn? Måste ju finnas någon förvärmning av grejerna som gör att den är redo?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Det är designat så det är safe, varmkörning är till stor del en gammal kvarvara från tiden med dålig olja.berisen skrev:Kanske en lite udda fråga i den här tråden men någon här sitter säkert på lite kunskaper om ämnet. Om jag sitter och kör min laddhybrid (Mercedes) i motorvägsfart så går det utmärkt att köra på ren eldrift i elläget och då kan man köra hur hårt som helst och den stannar kvar på eldrift. Kör man däremot på något annat läge, typ Comfort/Eco så kommer bensinmotorn att hoppa in om man tillexempel trycker till på gasen för en omkörning eller liknande.
Min fundering är, hur har dom gjort så att motorerna pallar det här? Speciellt vintertid. Annars på "vanliga bilar" är det ju hyfsat viktigt att varmköra och inte tokköra innan olja osv fått upp lite temp. Här snackar vi ju om att bensinmotorn helt plötsligt kan få hoppa in i 125 km/h vid 3500 rpm eller något bara sådär från stillastående. Kan omöjligt vara bra för motorn? Måste ju finnas någon förvärmning av grejerna som gör att den är redo?
Såvitt jag vet är det bara Kia som saknar alternativ värme. Övriga kan värma kupén med el också. Under mina tre år med Golf GTE hände det två gånger att den startade bensinmotorn direkt vid start då den ansåg det för kallt för att endast gå på el. Så det händer. Men det är inte så vanligt.useless skrev: