Audi har tänkt lite i alla fall. Hyfsat enkelt att ta ur motorn neråt (grenrörsbyte i detta fall) på en A6 med bensin V6'an.
Audi A6 med V6 bensinmotor demonterad för grenrörsbyte, upphöjd på pallar under bilkaross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
På gamla SAAB V4 var det lite svårt att få in rören genom motorgolvet, det var ett rör i var sida om den tvärgående främre ljuddämparen. Enklast blev det om man sågade två spår i ytterkant av ena hålet så man kunde vika ner en flik av golvet och få in den på plats.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Är det inte enklast att kapa skruven och sätta dit en ny från andra hållet?
Jag minns inte hur det var för mig i generatorfallet. Jag är inte främmande för att använda mig av förstörande provning om det underlättar arbetet, men det måste ha funnits någon orsak till att jag lät bli.
 
useless useless skrev:
Jag hade liknande problem på en Kia med Rovers KV6-motor. Man hade placerat den så att bakre cyllinderraden var näst intill vågrät och pekade rakt in i torpedväggen. Det var mindre än en dm mellan torpedväggen och ventilkåpan. Tändstiften satt längst ner i 15 cm djupa hål i ventilkåpan, så för att komma åt de bakre stiften övervägde jag på alvar att borra hål från kupén...

Efter en dags jobb fick jag ur stiften genom att borra ett litet hål i tändstiftshylsan och fästa en nylonlina där. Sen kunde man med lite fingerfärdighet peta in hylsan i hålet och fylla på med två korta förlängare och precis få dit spärrskaftet. När man skruvat lös stiftet fick man fiska ut grejerna med linan.


Den motorn har för övrigt tre kamremmar... Hur en av världens största bil- och motortillverkare kunde komma på att det var en bra idé att stoppa in den i sina bilar förstår jag inte.
Vilken Kia har den motorn ??
 
Mest skrattretande är ju att Kia Carnival har den motorn "outside the UK". Engelsmännen vet vilket skit Rover tillverkar så dom vill inte ha det i sina bilar.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Audi har tänkt lite i alla fall. Hyfsat enkelt att ta ur motorn neråt (grenrörsbyte i detta fall) på en A6 med bensin V6'an.
[bild]
Jänkejärn gör man tvärtom på, lyfter hytten ist

01_TRANS.png
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Jänkejärn gör man tvärtom på, lyfter hytten ist

[bild]
Några mer planer för pickupen ?
 
galento galento skrev:
Några mer planer för pickupen ?
inte min på bilden, googla bara fram ett exempel.

Och fråga du om gamlingen jag tog hem så har jag inte rört den på månader, snart så
 
galento
Tokslut Tokslut skrev:
inte min på bilden, googla bara fram ett exempel.

Och fråga du om gamlingen jag tog hem så har jag inte rört den på månader, snart så
Ja det var gamlingen man undrade över. Fortfarande ls planer ?
 
galento
Redigerat:
hsd
K Kurtivan skrev:
På gamla SAAB V4 var det lite svårt att få in rören genom motorgolvet, det var ett rör i var sida om den tvärgående främre ljuddämparen. Enklast blev det om man sågade två spår i ytterkant av ena hålet så man kunde vika ner en flik av golvet och få in den på plats.
V4, var det drn som hade ett rör i vägen för ett tändstift
 
galento galento skrev:
Ja det var gamlingen man undrade över. Fortfarande ls planer ?
det är väl slutmålet.

Men först ska den få nya sparklådor och lackad kupe.Yttre är det sista som lackas om det görs. Bytte av rattstång till en tilt och rattväxelvariant (fortfarande med nyckeln i panelen) nu sitter det en manuell rattväxelstång utan "pinnar" och en B&M Qquickshifter/Ratchetshifter på golvet.

Sen blir det nytt elsystem i den då gamla börjar närma sig 60år. Härliga med jänkare är att det finns 3-4 alternativ att välja på i princip till allt. Finns exakta elsystem och så finns det elsystem till alla möjliga vanliga moddningar mm. så bara klicka hem ett modellspedifikt elsystem inkl vred, kontaktstycken och lampsocklar (runt $600/6.000kr) Bara plånboken här hemma som grinar... Sen skall kofångare, krok och alla lampor monteras innan det är dags för reg och sista vanliga besiktningen. Gillar jag bilen i detta läge går jag nog vidare, men får återkomma med den biten.

Den är nu försäkrad på ramnumret så inte samma press på att få den reggad för den biten iaf.

En kompis hade servopaket liggandes och även rattstång mm. så den biten verkar vara löst.

Gillar jag bilen så har jag svårt att tro trumbromsarna kommer räcka + det sitter ett enkretssystem på idag som jag gärna byter ut mot ett tvåkretssystem. Wilwood har trevliga grejer och de har ett speciellt 6kolvsoks kitt som får plats under 15" fälgar, så de känns nu att det är vägen jag kommer gå

BB-9S-6060_600.jpg
brake_kit_140-15944-D-xl.jpg
aww-500560_xl.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Med tanke på trådrubriken borde detta passa här... Är det någon som vet vad Aftonbladet syftar på:

Två bilar med röda kryss över dem och text om risk för bilars okörbarhet på grund av leveransproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Med tanke på trådrubriken borde detta passa här... Är det någon som vet vad Aftonbladet syftar på:

[bild]
Borde vara Adbluesmockan.
 
  • Haha
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.