P pmd skrev:
De saker du räknar upp har alla samhällsekonomisk nytta, förutom att de höjer levnadsstandarden för ganska många individer (dock ej för alla).
Om du frågat borgarna på den tiden då detta genomfördes hade de definitivt inte hållit med dig om att detta var samhällsekonomiskt nyttigt! Tvärtom så ansåg de att det var minst lika idiotiskt & skadligt som den nu föreslagna avloppsbesiktningen.

Jag har inga problem med en avloppsdeklaration säg var 5-10år, men ser naturligtvis ingen anledning till att den ska kosta skjortan, och inte heller nån anledning att den ska utföras av en massa företag som dels inte gör sitt jobb, dels inte kommer ta något ansvar.

De flesta idiotförslag brukar stoppas / inte bli så långvariga / luckras upp.
 
P
L lat skrev:
Om du frågat borgarna på den tiden då detta genomfördes hade de definitivt inte hållit med dig om att detta var samhällsekonomiskt nyttigt! Tvärtom så ansåg de att det var minst lika idiotiskt & skadligt som den nu föreslagna avloppsbesiktningen.
Inte bara borgerliga väljare hade svarat så. Normen var att frun skulle vara hemmafru, t.ex.
Skolgång och sjukvård har det rått ganska stor konsensus om sen rätt länge.
Jag har inga problem med en avloppsdeklaration säg var 5-10år
Inte jag heller om det löser ett verkligt och stort problem. Har det gjorts mätningar och undersökningar som visar det?
men ser naturligtvis ingen anledning till att den ska kosta skjortan, och inte heller nån anledning att den ska utföras av en massa företag som dels inte gör sitt jobb, dels inte kommer ta något ansvar.
Risken är att det kommer att bli precis så, och att kostnadsnyttan blir låg.
De flesta idiotförslag brukar stoppas / inte bli så långvariga / luckras upp.
Alltför många genomförs.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mycket möjligt, men han titulerar sig trots allt (bland annat) bonde. Och även om jag gillade epitetet grusvägsliberal så tror jag banjohöger är både bredare och tydligare. För att inte säga roligare.
Dessutom är artikeln läsvärd. Man bör inte avstå från att läsa den baserat på valet av ord i rubriken.
Artikelförfattaren är sympatiskt inställd till banjohögern.
 
P pmd skrev:
Illa dold, tycker jag inte att den är. Jag tvivlar på att mer än en bråkdels procent av befolkningen känner till det här avloppslagförslaget. Själv hade jag ingen aning om det förrän jag såg den här tråden, och jag brukar berömma mig om att ha hyfsad koll på statliga och kommunala dumheter.

Det är en bra strategi att hålla en låg profil tills det är dags för ett lagförslag. Vid det laget brukar det ofta vara för sent att stoppa galenskaperna.
Tack för infon!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Om du frågat borgarna på den tiden då detta genomfördes hade de definitivt inte hållit med dig om att detta var samhällsekonomiskt nyttigt! Tvärtom så ansåg de att det var minst lika idiotiskt & skadligt som den nu föreslagna avloppsbesiktningen.
Jag kan inte se vad "borgarnas" åsikt om ett antal andra historiska frågor har nya orimliga avloppsdeklarationer att göra. Släpp den partipolitiska sargen att ställ upp i kampen mot den försämring av vårt samhälle som detta förslag innebär. Det är en solidaritetsfråga där man måste stå på den fattiga landsbygdens sida.

L lat skrev:
Jag har inga problem med en avloppsdeklaration säg var 5-10år, men ser naturligtvis ingen anledning till att den ska kosta skjortan, och inte heller nån anledning att den ska utföras av en massa företag som dels inte gör sitt jobb, dels inte kommer ta något ansvar.
Det kommer inte att hända, inte minst lönekostnaden för varje form av lösning där en person lägger tid (timmar!) på en enskild anläggning driver upp den totala kostnaden. Värst är platsbesök, då ska det betalas för bilar också. Och eventuella svärmerier om hypereffektiva kommunalanställda avloppsbesiktningspersoner kan vi också släppa. Vi har försökt genom att anställa mängder av miljöinspektörer på kommunernas avloppsenheter, de sitter numera hemma och klickar i datorsystem och har viktiga internmöten i Teams.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Illa dold, tycker jag inte att den är. Jag tvivlar på att mer än en bråkdels procent av befolkningen känner till det här avloppslagförslaget. Själv hade jag ingen aning om det förrän jag såg den här tråden, och jag brukar berömma mig om att ha hyfsad koll på statliga och kommunala dumheter.

Det är en bra strategi att hålla en låg profil tills det är dags för ett lagförslag. Vid det laget brukar det ofta vara för sent att stoppa galenskaperna.
Håller med om att just denna fråga har gått under radarn. Jag tänkte mer att de miljöaktivistiska tendenserna vad gäller agendasättande genom att skapa skenproblem är illa dolda i den politiska sfären.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Det borde ju egentligen räcka med vattenprover från utloppet vartannat år eller så. Vi måste skicka in detta från reningsverket till min kommun...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Släpp den partipolitiska sargen
Nu är det väl du som upprört de sig så mycket över att MP är inblandade?

Men jag håller med, släpp politiken & diskutera sakfrågan.
Jag bor själv på landsbygden och skulle drabbas av detta förslag,
Att få koll på alla enskilda avlopp anser jag vara en god sak, däremot så kan vi utan tvekan ha funderingar på hur det ska ske och om det nämnda förslaget är speciellt bra.
Här i kommunen har vi minst en badsjö som är icke badbar bla pga att man inte haft koll på de enskilda avloppen, och det tycker jag är lite synd.

Då tycker jag
pacman42 pacman42 skrev:
Det borde ju egentligen räcka med vattenprover från utloppet vartannat år eller så. Vi måste skicka in detta från reningsverket till min kommun...
låter som ett enkelt & bra förslag. Sen att det går att fuska med, ja det gör det med allt, men då får man väl införa stickprov.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73
L lat skrev:
Då tycker jag

låter som ett enkelt & bra förslag. Sen att det går att fuska med, ja det gör det med allt, men då får man väl införa stickprov.
Vattenprov i all ära, men jag undrar var jag då ska ta vattenprovet.
Har trekammarbrunn med efterföljande infiltreringen. Infiltreringen är en del av reningsprocessen och tanken är att jordbakterier renar avloppsvattnet innan det når grundvattnet. Grundvattnet ligger hos mig på 4 eller 5 m under marknivå, så det är helt omöjligt att ta vattenprover av det renade vattnet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C
harry73 harry73 skrev:
Vattenprov i all ära, men jag undrar var jag då ska ta vattenprovet.
Har liknande förhållanden här.
Det blir väl i så fall att borra en provtagningsbrunn?
Som jag förstått att man gör i känsliga områden(?)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har liknande förhållanden här.
Det blir väl i så fall att borra en provtagningsbrunn?
Som jag förstått att man gör i känsliga områden(?)
Tänk om det vore så enkelt, och att vi som inte bor i känsliga områden slapp.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
instämmer.
Jag tackar ödmjukast för informationen.
K karlmb skrev:
Tack för infon!
Med tanke på vilket inlägg ni båda har kommenterat så skulle man kunna tro att ni tackar mig, så jag vill bara påpeka att den som ska tackas är Claes.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Med tanke på vilket inlägg ni båda har kommenterat så skulle man kunna tro att ni tackar mig, så jag vill bara påpeka att den som ska tackas är Claes.
vet det mycket väl.
Jag instämde med dig.
Och passade på att tacka Claes på en gång.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vet det mycket väl.
Jag instämde med dig.
Och passade på att tacka Claes på en gång.
Jag får instämma i detta!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att just denna fråga har gått under radarn. Jag tänkte mer att de miljöaktivistiska tendenserna vad gäller agendasättande genom att skapa skenproblem är illa dolda i den politiska sfären.
Svenskarnas vurm för nolltolerans igen. Genom att skuldbelägga alla som inte håller med har miljöaktivisterna lyckats få de flesta att tycka att staten ska göra allt i sin makt för att stoppa "miljöförstöringen".

Det var ganska enkelt. Ingen vill bli utpekad som någon som smutsar ner. Rätt många (jag vågar inte skriva de flesta, även om jag tror på det) brukar be om ursäkt för att de inte har städat när de får besök och dammsugningen och badrumsstädandet skedde för flera dagar sen.

Ingen vill ta risken att bli kallad miljöbov. Jag har aldrig hört en företrädare för ett bolag som sysslar med miljöbelastande verksamhet förklara att de gör en avvägning för att hålla miljöbelastningen på en acceptabel nivå. Svaren i intervjuer brukar alltid gå ut på att bolaget arbetar hårt med att få bort allting som kan betraktas som miljöförstöring.

"Miljöförstöring" är ett begrepp som a priori sätter agendan. Det är ett dåligt ord eftersom allting som alla djur gör belastar miljön. (Även växter påverkar förstås sin omgivning). Det finns ingen skarp gräns mellan acceptabel miljöbelastning och miljöförstöring men bland obildade miljöaktivister (de flesta är tyvärr obildade) är det mesta som människor gör miljöförstöring i mer eller mindre hög grad. Mänskligt liv är dock inte möjligt utan miljöbelastning.

Vi svenskar är miljöflagellanter.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.