Hej!
Har ett hus på gården jag håller på och rusta upp. Bor själv inte i den. Så renoveringen blir hyfsat kostnadseffektiv.
Jag ska göra badrum i ett gammalt bankvalv. Två tjocklekar tegelväggar, 2 mot yttervägg. Detta är putsat. Golvet betongplatta. Valvet är byggt 1919, så någon isolering lär det inte vara?
Jag är ganska ny på bygg. Så ha överseende
Det blir matta. Och bygga ner så lite som möjligt för spottar i taket.
Vill ha golvvärme. Läst att det inte är optimalt på isolerad platta med tanke på omvänd fuktvandring. Vad finns för alternativ för att inte bygga upp golvet för mycket? Taket sänks ju något. Vill kunna gå där inne.
I övrigt. Hur går jag tillväga med våtskydd? Väggar är ojämna nu. Alternativ?
Berätta gärna hur ni skulle utfört renoveringen utifrån denna information.
Ytterväggar,utsidan ska reglas, isoleras och sedan träpanel stående med läkt.
Mvh Erik
Har ett hus på gården jag håller på och rusta upp. Bor själv inte i den. Så renoveringen blir hyfsat kostnadseffektiv.
Jag ska göra badrum i ett gammalt bankvalv. Två tjocklekar tegelväggar, 2 mot yttervägg. Detta är putsat. Golvet betongplatta. Valvet är byggt 1919, så någon isolering lär det inte vara?
Jag är ganska ny på bygg. Så ha överseende
Det blir matta. Och bygga ner så lite som möjligt för spottar i taket.
Vill ha golvvärme. Läst att det inte är optimalt på isolerad platta med tanke på omvänd fuktvandring. Vad finns för alternativ för att inte bygga upp golvet för mycket? Taket sänks ju något. Vill kunna gå där inne.
I övrigt. Hur går jag tillväga med våtskydd? Väggar är ojämna nu. Alternativ?
Berätta gärna hur ni skulle utfört renoveringen utifrån denna information.
Ytterväggar,utsidan ska reglas, isoleras och sedan träpanel stående med läkt.
Mvh Erik
Medlem
· Blekinge
· 10 375 inlägg
Jag byggde ett spa i ett gammalt pannrun (oisolerat betonggolv, murade väggar, tveksam dränering). Jämnade till betonggolver och lade elektriskt golvvärme och klinker. Kakel på väggar. Inga fuktspärrar. Inga problem. Tursamt nog hade jag inte hört talas om "omvänt fuktvandring" så jag vet inte hur mycket hokuspokus det är.
Nej jag vet inte det än. Ska bila upp en del för avlopp. Får se då. Hur avgör jag om marken är torr? Kan man säga det genom att gräva och se vilken typ av material det är? Grävde in vatten, tyckte marken var morän-aktig, typ.Jonatan79 skrev:
Lite bilder innifrån.