J JFrisk skrev:
Det har jag redan gjort, men att av postmord bryta försändelsen leverera 1/6 av paketet och fylla i med nytt emballage, om det nu är vad som hänt måste ju på något sätt vara uppsåtligt och på gränsen av bedrägeri eller stöld? Hade de bara meddelat att något hänt, visst, men att bara fylla upp och leverera som om inget hänt, det måste väl vara på gränsen till olagligt? Det är ju liksom inget de bara missat när de faktiskt varit inne i paketet och aktivt packat om.
Jag fick en leverans som var så skadad så PostNord hade packat om den. Varan var såklart helt förstörd. Har även hänt med DHL så tyvärr händer det. Nu köper jag iofs väldigt mycket online så det kanske rör sig om 1% av fallen. I en perfekt värd hör de av sig om de har sönder något men oftast försöker de dölja det och hoppas att du inte hinner reklamera innan något diffust datum löpt ut
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tycker Proffsmagasinet och inte Posten har gjort fel om de skickar en stålklump i en jiffypåse. Hur tror de att den ska hålla en normal paketleverans?
Jag kan hålla med, men då tycker jag får de skicka tillbaka till avsändaren.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag fick en leverans som var så skadad så PostNord hade packat om den. Varan var såklart helt förstörd. Har även hänt med DHL så tyvärr händer det. Nu köper jag iofs väldigt mycket online så det kanske rör sig om 1% av fallen. I en perfekt värd hör de av sig om de har sönder något men oftast försöker de dölja det och hoppas att du inte hinner reklamera innan något diffust datum löpt ut
Har har också beställt mycket och råkat ut för trasiga emballage, då har det ofta varit lappat och suttit avvikelse på.
Att de lägger i något de ser trillar ur och klistrar igen tycker jag är ok, då har de gjort vad de kunnat för att uppfylla sitt uppdrag, även om de gärna kunde meddela avsändare och mottagare att paketet gått sönder. Men att vara inte i paketet och manipulera innehållet för att sen bara skicka som inget tycker jag är något annat. Hade de slängt allt de hittat i en kartong och redogjort för vad som hänt så kunde de inte gjort mer, men detta var ju något annat, tycker jag.
 
Trevlig luftpåfyllare, har en likadan som används under andakt. :)
M mrmlz skrev:
[bild]

Som av en händelse när ni pratar senco och vad man kan ha den till så har jag precis köpt lite pumputrustning.

Försökte dra mitt strå till stacken och inte stödja diktaturer så undvek made in china till förmån för made in France.
 
Jonas Persson
J JFrisk skrev:
Jag kan hålla med, men då tycker jag får de skicka tillbaka till avsändaren.
Jag är inte säker på att de får göra det. De skriver så här på sin hemsida.
https://www.postnord.se/ta-emot/sak...har skickat brevet,hon har det skadade godset.
  • Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen, eftersom han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.
Det stora problemet med misslyckade leveranser är att jag som köpare inte är kund hos speditören, det är företaget jag köpt varan av som är kund och som kan klaga när det blir fel. Allt jag kan göra är att undvika företag som använder speditörer jag anser dåliga - hur enkelt är det:lying:
 
Idag köpte jag en lite kraftigare cirkelsåg som komplement till min Bosch PKS40 som tyvärr bara sågar 40 mm djupt. Annars gillar jag den lilla gröna Boschen som hängt med flera år.

Det blev en Blå Bosch GKS 190 som kostade 1300.
Men. Jag känner mig korkad. Som att jag inte fattar. Jag köpte också en skena FSN 1600 som sades passa cirkelsågar med beteckning GKS.
Men hur använder man den? Är jag blåst och den är inte avsedd att användas med min såg?
Det finns ju inget logiskt sett att hantera skena och såg ihop. Jag trodde det skulle finnas spår som sågen glider i.
Jag fattar inte…

Blå och grå Bosch GKS 190 cirkelsåg med upphöjt sågblad på en träarbetsbänk, elsladden i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fario Fario skrev:
Idag köpte jag en lite kraftigare cirkelsåg som komplement till min Bosch PKS40 som tyvärr bara sågar 40 mm djupt. Annars gillar jag den lilla gröna Boschen som hängt med flera år.

Det blev en Blå Bosch GKS 190 som kostade 1300.
Men. Jag känner mig korkad. Som att jag inte fattar. Jag köpte också en skena FSN 1600 som sades passa cirkelsågar med beteckning GKS.
Men hur använder man den? Är jag blåst och den är inte avsedd att användas med min såg?
Det finns ju inget logiskt sett att hantera skena och såg ihop. Jag trodde det skulle finnas spår som sågen glider i.
Jag fattar inte…

[bild]
Enligt Bosch hemsida passar GKS 190 inte med styrskenor. Den verkar ha en enklare bottenplatta utan de spår som ska gå i skenan.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Idag köpte jag en lite kraftigare cirkelsåg som komplement till min Bosch PKS40 som tyvärr bara sågar 40 mm djupt. Annars gillar jag den lilla gröna Boschen som hängt med flera år.

Det blev en Blå Bosch GKS 190 som kostade 1300.
Men. Jag känner mig korkad. Som att jag inte fattar. Jag köpte också en skena FSN 1600 som sades passa cirkelsågar med beteckning GKS.
Men hur använder man den? Är jag blåst och den är inte avsedd att användas med min såg?
Det finns ju inget logiskt sett att hantera skena och såg ihop. Jag trodde det skulle finnas spår som sågen glider i.
Jag fattar inte…

[bild]
GKS 55+ G är en såg som passar styrskenor
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag är inte säker på att de får göra det. De skriver så här på sin hemsida.
[länk] som har skickat brevet,hon har det skadade godset.
  • Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen, eftersom han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.
Det stora problemet med misslyckade leveranser är att jag som köpare inte är kund hos speditören, det är företaget jag köpt varan av som är kund och som kan klaga när det blir fel. Allt jag kan göra är att undvika företag som använder speditörer jag anser dåliga - hur enkelt är det:lying:
Jo, det är alltid besvärligt, än värre om det är köp från utlandet där säljaren inte alls varit involverad i valet av lokalt transportbolag.
Vad jag främst vänder mig mot denna gång är att de faktiskt varit inne i mitt paket, att öppna andras brev och paketet är bara något man inte gör. I detta fallet var det ju bara massa skrot, men vill ju känna mig trygg i att inte speditören snokar i mina paket.
I just detta fall är jag inte det minsta orolig över att det löser sig helt problemfritt, bara lite irriterad på förfarandet.

Men nu börjar det bli lite väl mycket sidodiskussion för tråden, jag försöker lämna det med detta inlägg.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Idag köpte jag en lite kraftigare cirkelsåg som komplement till min Bosch PKS40 som tyvärr bara sågar 40 mm djupt. Annars gillar jag den lilla gröna Boschen som hängt med flera år.

Det blev en Blå Bosch GKS 190 som kostade 1300.
Men. Jag känner mig korkad. Som att jag inte fattar. Jag köpte också en skena FSN 1600 som sades passa cirkelsågar med beteckning GKS.
Men hur använder man den? Är jag blåst och den är inte avsedd att användas med min såg?
Det finns ju inget logiskt sett att hantera skena och såg ihop. Jag trodde det skulle finnas spår som sågen glider i.
Jag fattar inte…

[bild]
Det finns adapterplattor till 190'an har jag sett, men jag vet inte till vilken skena de funkar.
Det kanske finns olika adapters ...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag får tacka för hjälpsamma svar om min nyinköpta GKS190.

Nu skall jag fundera på om jag skall lämna tillbaka skenan och behålla sågen -och återgå till att såga med en kraftig linjal som anhåll- eller köpa en annan såg.
Der blir då antagligen GKS55 för en tusing mer.

Fördelen med skenan -tycker jag- är att det blir lite snabbare att sätta upp anordningen och att skenan hjälper till att styra den sista biten när man måste luta sig över skivan och nästan inte klarar av att hålla sågen ...
Jag vill ju helst ha klingan på andra sidan av sågen så jag kan röra mig smidigt längs med kanten på det jag kapar, att hålla med vänster hand fungerar inte helt perfekt.
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
boschkenta
Fario Fario skrev:
Jag får tacka för hjälpsamma svar om min nyinköpta GKS190.

Nu skall jag fundera på om jag skall lämna tillbaka skenan och behålla sågen -och återgå till att såga med en kraftig linjal som anhåll- eller köpa en annan såg.
Der blir då antagligen GKS55 för en tusing mer.

Fördelen med skenan -tycker jag- är att det blir lite snabbare att sätta upp anordningen och att skenan hjälper till att styra den sista biten när man måste luta sig över skivan och nästan inte klarar av att hålla sågen ...
Jag vill ju helst ha klingan på andra sidan av sågen så jag kan röra mig smidigt längs med kanten på det jag kapar, att hålla med vänster hand fungerar inte helt perfekt.
Om du inte specifikt behöver den storleken på klinga så kan jag tipsa om GKS 18V-57G, som är något mindre och 18V istället för sladd, och funkar utmärkt på skena. Detta då med förutsättning att du har batterier och laddare annars blir den dyr. Jag gjorde samma misstag för några år sedan med exakt samma såg och kör numera med GKS 18V-57G istället (som för övrigt är mitt senaste inköp, för att hålla mig lite till ämnet) :)
 
Fario Fario skrev:
Jag får tacka för hjälpsamma svar om min nyinköpta GKS190.

Nu skall jag fundera på om jag skall lämna tillbaka skenan och behålla sågen -och återgå till att såga med en kraftig linjal som anhåll- eller köpa en annan såg.
Der blir då antagligen GKS55 för en tusing mer.

Fördelen med skenan -tycker jag- är att det blir lite snabbare att sätta upp anordningen och att skenan hjälper till att styra den sista biten när man måste luta sig över skivan och nästan inte klarar av att hålla sågen ...
Jag vill ju helst ha klingan på andra sidan av sågen så jag kan röra mig smidigt längs med kanten på det jag kapar, att hålla med vänster hand fungerar inte helt perfekt.
Jag rekommenderar skenor, varmt!

boschkenta boschkenta skrev:
tipsa om GKS 18V-57G
Batterimaskinerna är utmärkta, men kolla max sågdjup. Det var ju därför du köpte ny såg till att börja med.
Har man väl skaffat batterier och laddare, så är ju maskinerna i sig inte så dyra.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Vad gäller batteri eller sladd på mina verktyg så har jag inga Bosch sedan tidigare så det blir sladd för prisets skull.
Jag har Ryobi med batteri och har köpt "piratbatterier" till min gamla AEG skruvdragare -när originalbatterierna till slut gav upp- så det får räcka med batterisystem.
Att batteriverktygen gör jobbet på ett smidigare sätt är det ingen tvekan om men vinsten för mig som inte jobbar med det är inte så stor. Jag är ju bara en småpysslare vad gäller huset.

Vad gäller sågdjup så räcker det egentligen med typ 50 mm så jag kan kapa reglar med ett snitt, jag använder nu fogsvans eller japansåg eller min billiga Metabo kap/ger (utan gejdrar).
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det är verkligen trevligt med skena, jag har dock bara sänksågar, men även med cirkelsåg lär det vara minst lika trevligt! Antar att man får lyfta sågen i bakkant i början om man startar mitt på skivan.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
även med cirkelsåg lär det vara minst lika trevligt! Antar att man får lyfta sågen i bakkant i början om man startar mitt på skivan.
Jag brukar använda djupinställningen för att sänka cirkelsågen mitt i arbetsstycket. Brukar funka om jag i förväg kollar på skalan hur djupt ner jag ska gå. Ibland får man fixa till en "skvallra", eller lägga ett stopp emellan, i stället.

Sänksåg står fortfarande på min önskelista. Får se om det blir ett "Dagens verktygsinköp!" framöver.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.