L Lilla Yk skrev:
Nu har jag hört skrapljud i väggen mellan toan och kontoret. Hörde även skrapljud i ytterväggen när jag gick ut på altanen. Där jag bor är det vårvinter nu - mkt snö fortfarande men temperaturer dagtid uppemot tio grader. På natten ofta minus någon grad.

Hur ska jag komma åt mössen i väggen? Hur fasen får de ens plats i väggen?

Tidigare har det fungerat bra genom att placera fällor runt huset, men nu är det inte riktigt görbart då snön fortfarande finns kvar samtidigt som det är glashalt på vissa ställen i trädgården. Ska jag testa musstörare ändå? Såg Voss Sonic 5500 - någon som testat den? Den verkar funka utomhus också, vilket jag gärna vill använda.
Jag har testat elektroniska musstörare och har aldrig sett någon som helst effekt. De är numera slängda.
Fällor och gift i och runt huset fungerar.
Jag har satt fällor i bilen också efter att mössen tagit sig in och ätit på säkerhetsbälten och tändkablar.

/Höghus
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag har testat elektroniska musstörare och har aldrig sett någon som helst effekt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Videon visar ju bara att just DEN produkten inte funkar!
Helt ovetenskapligt att döma ut ALLA varianter utan att en tala om :
Vilken/vilka frekvenser används?
Varierar frekvensen/ frekvenserna?
Om de varierar - med vilken tidsderivata?
Vilket ljudtryck uppnås?
Är ljudtrycket konstant? Om inte - hur varierar ljudtrycket?

Jag har en viss tro på att somliga apparater faktiskt fungerar, eftersom jag inte haft möss i mitt fritidshus, sedan jag installerat 2 st "elektroniska skrämmor" av en lite större modell än i filmen, för några år sedan.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Videon visar ju bara att just DEN produkten inte funkar!
Helt ovetenskapligt att döma ut ALLA varianter utan att en tala om :
Vilken/vilka frekvenser används?
Varierar frekvensen/ frekvenserna?
Om de varierar - med vilken tidsderivata?
Vilket ljudtryck uppnås?
Är ljudtrycket konstant? Om inte - hur varierar ljudtrycket?
En utmaning till dig då. Länka till en video som visar att sådana apparater fungerar.
Tills vidare går jag på empiriska fakta.

/Höghus
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
En utmaning till dig då. Länka till en video som visar att sådana apparater fungerar.
Tills vidare går jag på empiriska fakta.

/Höghus
Länka du hellre till forskningsrapporter med relevanta data än till video på YouTube. Själv tänker jag inte ödsla min tid på att söka igenom YouTube efter filmer, där de redovisar de data jag efterfrågar. Kan ju tillägga att allt ju handlar om samspelet mellan en mus och ljud. Med tanke på att det faktiskt går att döda människor m.h.a. ljud, så TROR jag att det faktiskt finns möjligheter att skrämma bort t.ex. möss ( = göra extremt otrevligt för dessa att vistas i närheten). Allt handlar ju om val av frekvens/er och ljudtryck.
 
  • Haha
Höghus
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Länka du hellre till forskningsrapporter med relevanta data än till video på YouTube
Shawn Woods ÄR experten på möss/råttor, han vet vad han pratar om!
Hans kanal har 1,65 miljoner prenumeranter och 416 Miljoner visningar.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har en viss tro på att somliga apparater faktiskt fungerar, eftersom jag inte haft möss i mitt fritidshus, sedan jag installerat 2 st "elektroniska skrämmor" av en lite större modell än i filmen, för några år sedan.
Vilket fabrikat?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Shawn Woods ÄR experten på möss/råttor, han vet vad han pratar om!
Hans kanal har 1,65 miljoner prenumeranter och 416 Miljoner visningar.
Och ändå pratar han inte ett ord eller presenterar data om det viktigaste parametrarna, nämligen frekvenser och ljudtryck !
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vilket fabrikat?
Attack Wave Pestrepeller, en ultraljudsbaserad skadedjursbekämpare, placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Det finns i princip inga studier som säger att det fungerar, men det finns många som säger att det inte fungerar.

Det har till och med gått så långt att Amerikanska myndigheten FTC gått ut med direktiv till tillverkare av utrustning måste bevisa att dessa fungerar som påstått.
Mig veterligt kom det inga sådana bevis.

https://www.ftc.gov/news-events/new...ers-retailers-ultrasonic-pest-control-devices
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
[bild]
Går denna att använda utomhus? Var köper jag den? Finns det risk att den skrämmer bort grannens katt (som i o f s inte skött sitt jobb!)

Personligen tror jag slagfällor är det absolut bästa. Musen försvinner för gott när den hamnar i fällan, vilket hjälper både mig och ev grannarna. Med en fungerande musstörare flyttas bara musen bort, men samtidigt tänker jag att de som ändå väljer att trotsa får hamna i en fälla.

Nu hörde jag krafs i väggen och såg mus med egna ögon för första gången. Jag får intrycket av att de är flera och tycker det är obehagligt. Har ett tiotal fällor laddade nu runt huset. Borde jag köpa på mig fler?
 
Jag gick från att ha möss i golv väggar och vind varenda dag, till att inte haft en enda mus sen jag monterade musband under ytterpanelen. Så har ni inte det så kan jag starkt rekommendera det.
 
  • Gilla
Moxmox och 2 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Går denna att använda utomhus? Var köper jag den? Finns det risk att den skrämmer bort grannens katt (som i o f s inte skött sitt jobb!)

Personligen tror jag slagfällor är det absolut bästa. Musen försvinner för gott när den hamnar i fällan, vilket hjälper både mig och ev grannarna. Med en fungerande musstörare flyttas bara musen bort, men samtidigt tänker jag att de som ändå väljer att trotsa får hamna i en fälla.

Nu hörde jag krafs i väggen och såg mus med egna ögon för första gången. Jag får intrycket av att de är flera och tycker det är obehagligt. Har ett tiotal fällor laddade nu runt huset. Borde jag köpa på mig fler?
Tror inte de ska användas utomhus.
Köpt på annons i tidning.
Har 2 st inomhus och slagfällor ute i det " musvänliga" förrådet. I förrådet gör några muslik inte lika stor skada, om de blir liggande några veckor ( använder fritidshuset bara sporadiskt på vintern), såsom de skulle göra om de var inomhus.

Arbetshypotes ( OBS - EJ vetenskapligt bevisad, men verkar fungera) :
Inne i det kallställda fritidshuset, så är det oftast bara obetydligt varmare än ute i förrådet. Det finns inget ätbart, som kan locka inomhus, utan tvärtom låter det extremt obehagligt illa därinne.
Finns därför ingen anledning för mössen att ta sig inomhus, så varför ska de slösa med viktig energi i onödan?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Såg nu att en variant verkar finnas hos bl.a. Kjell&Co.
Gjord för inomhusbruk endast!
Ljudstyrkan uppges till 2 * 130 dB.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Såg nu att en variant verkar finnas hos bl.a. Kjell&Co.
Gjord för inomhusbruk endast!
Ljudstyrkan uppges till 2 * 130 dB.
Kanske värt att ha i garaget? Vill inte ha skrämmare i bostaden. Kan du posta länk här i tråden så jag ser exakt modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.