Jag kör med ståltråd istället för snöre.
 
Ståltråd blir bökigt där jag har 6 fällor och hänger snörena på en krok.
När jag hittar ett avgnagt snöre ska jag ändra mig.
Protte
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K
Jag har allt i snöre. Aldrig försvunnit en enda fälla som sitter i snöre . Aldrig haft ett avgnagt större än på under alla år. Så än så länge har det funkat till 100%
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Tycker ståltråden är enklare att sätta dit.

Klipper av ungefär 20 cm, trär den genom hålet på fällan (som är väldigt litet, ska man få igenom ett snöre måste man nästan ha en nål), vrider den några varv så det blir en ögla.

Där fällorna står sitter det en spik nerslagen i en golvplanka eller inslagen i en regel (eftersom fällorna helst ska stå invid en kant står de flesta av dem intill en regel), bara att snurra ståltråden 4-5 varv runt spiken.

Nackdelen med ståltråden är att den styv, så det kan vara lite svårt att få fällan att stå som man vill.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Det här är ju löjligt, flera veckor utan något och så blev det bara en liten pytte näbbmus.

En liten näbbmus fångad i en musfälla på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så liten att fällan kunde ha missat.
Protte
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Förra året hade vi jättemånga möss i källaren. Jag hittade då vägen de kom in. Stängde igen hålet med en stålnätsbur jag gjorde av ett rostigt nät jag hittade (jag vet, ful bur och fastskruvning, men renoveringen har ändå inte hunnit till källaren ännu…)
Rostig stålnätsbur fäst mot källarvägg för att förhindra möss från att komma in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken var att mössen skulle ta sig in i buren och tycka att detta var bästa vägen in och att de, istället för att hitta/gräva sig en ny väg in, istället förgäves skulle försöka gnaga sig igenom stålnätet. Via en tillfälligt uppsatt Arlo-kamera så såg jag att de var inne i buren och sprang. Vet inte om det är buren eller få möss som räddat oss i år men hittills ingen mus. Har dock sett musspår i snön, så några finns i alla fall.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Här i Roslagen har det varit väldigt lite möss i vinter efter en våg i november. Orsaken är de kraftiva minusgraderna i december och att det sen töat och frusit på om vartannat. Det är ett islager över marken på många ställen som dödar många gnagare.

Skönt för husägaren.
 
Det tar sig, en liten liten näbbmus även idag.
Hittade en på kallvindan igår, men den har jag ingen bild på.
En näbbmus fångad i en musfälla på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

måste ha gjort jätteont, RIP

Protte
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Har tidigare haft väldigt god erfarenhet av de vanliga/klassiska/billiga slagfällorna med träplatta.

Men efter att jag kompletterade förrådet förra året kan jag varna för varianten med en röd mus tryckt på träplattan, som säljs på bl.a. ICA.

En riktigt usel fälla. 3 av 4 går inte att gillra utan att hålla på och böja till metalldelarna och när man väl fått till det är det större risk för att man får en smäll på fingrarna än att den smäller igen när musen är framme.
 
Japp, då var det prick en månad sedan.
Hur klarar sig ugglor m.fl. Rovdjur när det verkar vara brist på möss, eller så är det de som håller rent åt mig?
En mus fångad i en svart musfälla på ett slitet grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En död mus på ett grått golv, relaterat till diskussion om ugglors föda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Rovdjuren flyttar, svälter eller väljer annan föda. Vissa ugglor flyger till skafferiet dvs de lagrar mat i ett extra bohål/en holk så sätt alltid upp minst två holkar i samma område för mindre och/eller mellanstora ugglor.

Vill man gynna ugglor och har snö så lägg ett par halmbalar med säd under mitt på en öppet fält. Det drar möss långt efter att säden tagit slut.
 
Jag trodde att näbbmöss mest bodde i skogen, men det verkar vara fel om man ser här i tråden.
 
Näbbmöss bor nog i skogen men det gör jag också.
Garaget med fällorna står precis i skogskanten.
Protte
 
Nu jäklar nu är det napp, 4 st i natt men varför käka på varandra när det finns nougat och nötter i andra fällor?
Protte
Fyra möss fångade i fällor på ett golv, några ser ut att bita varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
M
prototypen prototypen skrev:
Nu jäklar nu är det napp, 4 st i natt men varför käka på varandra när det finns nougat och nötter i andra fällor?
Protte
[bild]
Varför har de stora skabbfläckar på ryggen tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.