Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Maskintok skrev:
Jo det handlar inte om att de inte förstår som in helt dumma i huvudet utan att det har inte samma betydelse för Ryssland som för väst.
En minskning av BNP med flera procent påverkar även fascister.
En motstånd vore att militärstyrkor blev inbjudna av Ukraina för att övervaka korridorer för civila eller för att övervaka kärnkraftverk... Det skulle ge Ukraina en överhand om inte Putin vill ha världskrig..
Nej, nej, allting som ger Putin vatten på sin kvarn när det handlar om att skylla på andra vore mycket dumt.

Militär från något tredje land för sådan övervakning måste godkännas av Ryzzland för att ha en chans att fungera. Militär från något NATO-land kommer alltså inte på fråga, och militär från tredje land som placeras i Ukraina skulle Ryzzland betrakta som fiender. Vilka länder skulle Ryzzland godkänna? Vilka länder skulle vilja skicka in sina trupper i getingboet Ukraina?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Jag tror tyvärr att det är önsketänkande, men ingen skulle bli gladare än jag (nä, självklart finns det dem som skulle bli ännu gladare) om USA hade förmåga att byta ut regimen i USA.
P pmd skrev:
Det fattas ett "inte" efter "visserligen". För sent att redigera.
Och i ovan är det nog ett USA för mycket och ett Rysslands för lite va?

Inte för sent att redigera hoppas jag :)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Gasen och oljan flödar fortfarande... Det är där pengarna ligger.
Men mindre än innan Putin startade kriget. USA har slutat helt med import av ryzzk olja och gas.
Det är en ganska liten del av den ryska exporten, men inte helt försumbar.
Tyskland balanserar, som jag skrev i inlägg #420, på slak lina när det gäller ryzzk gas. Linan bli mer spänd ju närmare sommaren vi kommer så vi får väl se om det ändrar något.
Att ryska produkter försvinner i hyllorna är symbolpolitik/marknadsföring.
Tomt i hyllorna gör befolkningen irriterad och det kan vara bra, men en stor del av den ryzzka befolkningen tycks vara rejält manipulerade av Putin och hans fascistiska anhang så det går väl ännu inte riktigt att säga vilken effekt det har.
 
P
Maskintok skrev:
Jo nog kan Ryssland dra sig ur och lämna detta vid att de 3 områden man anser som utbrytarregioner får ryskt stöd med folkomröstning om vidare styre...
Ja, det tycks komma lite sådana tongångar från Kreml nu, men det kan lika gärna vara maskirovka som ett seriöst utspel. Man kan inte lita på något som kommer från Putin.
Då blir frågan vad Ukrainas styre säger om detta...
Jag såg helst att regionerna gick tillbaka till Ukraina.. Men det kan bli en långdragen konflikt isåfall...
Just nu tror jag att Ukraina skulle svara att de vill ha tillbaka hela sitt land, men vad de säger i framtiden vågar jag inte spekulera i.

Långdraget lär det bli under alla omständigheter.

I en artikel i The Daily Beast refereras ett avsnitt av det ryska teveprogrammet "60 минут" ("60 minuter"). I det sa en "militärexpert" att avnazifieringen av Ukraina kommer att ta 15-20 år eller mer. En duma-medlem (rysk riksdagsman) och f.d. general sa att åtminstone två generationer av ukrainare behöver omskolas innan ukrainarna kommer att acceptera rysk överhöghet. Det skulle ta 30-40 år enligt honom.
https://www.thedailybeast.com/russi...mir-putins-war-failures-in-ukraine?ref=scroll
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur definierar du ordet fungerar?
Troligtvis inte på samma sätt som en ukraina bo.
Det är fortfarande krig i Ukraina.

För mig så tänker jag att om Putin fortfarande krigar så har inte sanktionerna fungerat.
Sanktioner är ett långsamt vapen. Ingen kan förvänta sig radikala effekter efter ett par veckor.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så kan man också tänka men jag antar att du bidrar ekonomiskt till Ukraina.
Annars är det bara patetiskt
Patetiskt? Jag förstår inte riktigt varför du valde det ordet.
Du förstod inte min analogi, va?

Hur mycket bidrar du ekonomiskt till Ukraina.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det är fortfarande genom västerländska ögon som denna rapport är skriven..
sett genom ryska ögon så är bilden helt annorlunda..
De har väntat på detta och planerat väl..
Nej, det är tydligt att Putin inte räknade med så kraftig reaktion från den fria världen som nu har kommit.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så de är nog inte främst omedgörliga. De förmår inte bättre.
Ryska soldater slåss för att de är rädda. Rädda för sina befäl och sina "kamrater". Дедовщина är en gammal ingrodd tradition i den ryska militären. Det är en direkt livsfarlig tradition.
(Det finns utförligare källor, men jag länkar till en som är lättläst).
https://en.wikipedia.org/wiki/Dedovshchina
 
P
Maskintok skrev:
konstigt att vissa experter håller med mig då..
Svenska teveexperter ska man lyssna på kritiskt.
Men de kan ligga lite i vad de säger, för Putin kommer förstås att vrida Bidens uttalande på samma sätt som du gjorde. Om det har någon effekt är dock oklart.
 
P
Maskintok skrev:
Det är inte det jag avsett heller.
Nähe? Vad avsåg du då?
Men kom inte och säg att vissa i detta landet inte gör allt för att överleva de heller... Det är att spotta folk i ansiktet...
Försumbart jämfört med Ukraina. Det är extremt få människor i Sverige som lever i livsfarliga miljöer.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Vilka experter? Jag läser en hel del media i ämnet och har inte sett någon seriös tolka Bidens tal som att USA planerar att aktivt avsätta Putin.

Lite belägg?
Den här Aftonbladetartikeln tror jag har refererats i tråden tidigare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ttalande-kan-oka-risken-for-tredje-varldskrig

Statsvetaren Jan Hallenberg säger dock ingenting om några planer på att avsätta Putin utan beklagar sig över att Bidens uttalande "kan försvåra utsikterna för att nå en diplomatisk lösning i framtiden".
Sen har vi Malcolm Dixelius som i artikeln säger att det "ökar risken risken för ett tredje världskrig", men då blandar han in ett eventuellt skickande av krigsflygplan till Ukraina.

Macron blev tydligen lite olycklig också. Han försöker ju leka fredsmäklare.

Tänk på att Aftonbladet är en kvällstidning.
 
P
Maskintok skrev:
njä underskatta inte den ryska armen..
Det är ett farligt misstag..
Men detta är en del av armen som absolut inte vill strida i Ukraina..
Det kan bli helt annat med andra förband eller utländska soldater..
Ryska förstärkningar skickas nu till Ukraina. De består till stor del av värnpliktiga. Jag tror inte att det är speciellt kontroversiellt att säga att de förmodligen är ännu mindre pigga på att slåss i Ukraina än vad de kontraktsanställda är, som har slagits där tills nu.
Utländska soldater (från åtminstone Syrien) finns redan i den ryska armén. De kommer inte att vara avgörande på något vis. Det svåraste för Putin är dock att han börjar få slut på krigsmateriel.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
varför måste jag göra massa uppoffringar för? Mer än vår redan dyra bensin blir ännu dyrare? Blir de gladare i Ukraina för att jag offrar mig här i Sverige..
För att ukrainarna slåss åt oss också. Ju mer de nöter ner Putins armé desto mindre blir risken för oss, de baltiska länderna och Finland, men om man inte bara ser till egoistiska skäl så kan man också ha solidaritet som en anledning att hjälpa Ukraina.

Du ska förstås göra uppoffringar som minskar mängden pengar till Putins krigföring. Då blir ukrainarna glada.
Allmän och ogenomtänkt flagellantism är helt onödigt.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
P
K Karl Olssvan skrev:
Det som också har glömts är alla som tidigare dött i östra Ukraina. Jag såg faktiskt en film för flera år sen som jag inte glömt. En kvinna bloggar från mobilen, sen kommer ett plan och peppar henne. På torget i den mindre byn. Hon dör fort pga alla kulhål i magen. Detta var en 50-årig överviktig kvinna. Hemskt.
Ja, det är många som har glömt att Putin satte igång det här kriget redan för åtta år sen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
ta och läs igen.
Det stod aldrig att det gällde mig..
dock är jag en del av de som blir bespottade..
Jag skrev inte att det bara gällde dig …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.