Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Maskintok skrev:
Det där räcker inte på långa vägar..
Det är samma skit som all annan politik denna regeringen har kommit med...
enda som ger effekt är skattesänkningar..
ner 9 kr på bränsle inom 1 månad.
Regeringen föreslår sänkt skatt på bensin och diesel.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/03/tillfalligt-sankt-skatt-pa-bensin-och-diesel/#:~:text=Finansdepartementet remitterar i dag promemorian,till den 30 september 2022.
Jag har ingen åsikt om det är för lite eller för mycket (jo, det är klart jag har; skattesänkningar är alltid för små) eller om det går för långsamt, men det är bättre än ingenting. Bönder har väl en ekonomiskt buffert för oväntade extrautgifter? De som inte har det ska nog inte vara bonde.
 
Redigerat:
P
P pmd skrev:
Jag tror tyvärr att det är önsketänkande, men ingen skulle bli gladare än jag (nä, självklart finns det dem som skulle bli ännu gladare) om USA hade förmåga att byta ut regimen i USA.
Äh, det går lite dåligt med formuleringarna i natt. "byta ut regimen i Ryssland" ska det förstås stå.
 
A
P pmd skrev:
Regeringen föreslår sänkt skatt på bensin och diesel.
[länk] remitterar i dag promemorian,till den 30 september 2022.
Jag har ingen åsikt om det är för lite eller för mycket (jo, det är klart jag har; skattesänkningar är alltid för små) eller om det går för långsamt, men det är bättre än ingenting. Bönder har väl en ekonomiskt buffert för oväntade extrautgifter? De som inte har det ska nog inte vara bonde.
Nä det är sällan bönder kan ha den generella budgeten.
dock är de företagare, så vissa är bättre på det än andra.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Jag tror tyvärr att det är önsketänkande, men ingen skulle bli gladare än jag (nä, självklart finns det dem som skulle bli ännu gladare) om USA hade förmåga att byta ut regimen i USA.
förmågan finns.
Men inte riktigt stödet i Europa att starta ett världskrig.
 
P pmd skrev:
Ja, hurså? Det beror på Putins krig.

Visst, men i Sverige dör man inte av att gå i konkurs eller av att lägga ner sin verksamhet pga olönsamhet.
Det är helt befängt att jämföra det med att bil bombad till döds i sitt hem av ryska artillerigranater.
Irrelevant om bönderna går i konkurs eller lägger ner... utan bönder får vi matbrist , det har jag skrivit ett flertal gånger men det tycks du ha svårt att förstå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Utan att förstå vad det har att göra med orsakerna till minskade skördar i Ukraina, så tycker jag nog att det är bra agerat av EU.
på både gott och ont.
bra att EU agerar i den frågan.
Men det ger oss övriga fruktansvärt högre priser på spannmål..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Jag misstänker att det är ömsesidigt …

Lyft blicken och känn efter lite. Finns det inte en liten gnutta empati därinne i hjärtat nånstans?
Nej.
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Den här Aftonbladetartikeln tror jag har refererats i tråden tidigare.
[länk]

Statsvetaren Jan Hallenberg säger dock ingenting om några planer på att avsätta Putin utan beklagar sig över att Bidens uttalande "kan försvåra utsikterna för att nå en diplomatisk lösning i framtiden".
Sen har vi Malcolm Dixelius som i artikeln säger att det "ökar risken risken för ett tredje världskrig", men då blandar han in ett eventuellt skickande av krigsflygplan till Ukraina.

Macron blev tydligen lite olycklig också. Han försöker ju leka fredsmäklare.

Tänk på att Aftonbladet är en kvällstidning.
Det finns mer i den frågan.
Men det är visst inte intressant när man hellre lyssnar till korrupta Biden...
 
P pmd skrev:
Regeringen föreslår sänkt skatt på bensin och diesel.
[länk] remitterar i dag promemorian,till den 30 september 2022.
Jag har ingen åsikt om det är för lite eller för mycket (jo, det är klart jag har; skattesänkningar är alltid för små) eller om det går för långsamt, men det är bättre än ingenting. Bönder har väl en ekonomiskt buffert för oväntade extrautgifter? De som inte har det ska nog inte vara bonde.
https://www.aftonbladet.se/minekono...betala-100000-mer-for-bransle-ingen-lonsamhet

https://www.landlantbruk.se/ledare/dieselpriset-hotar-knacka-lantbruket/
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
[länk]

[länk]
Sedan gäller det att förstå innebörden..
Den är extremt dålig här..
med miljötomtar och anti landsbygd.
 
Maskintok skrev:
Men det är visst inte intressant när man hellre lyssnar till korrupta Biden.
Du har som vanligt en skev skala. När du kallar Biden korrupt bör du tänka på vilket sammanhang det är i. Vi andra jämför med Putin, som årligen åderlåter sitt vanskötta rike på miljarder. Mot det ställer vi en måttligt misskött amerikansk stat där presidenten har relativt liten makt över ekonomin.

Att då fokusera på Bidens eventuella korruption utan rätt rejäla friskrivningar om vad man jämför med gör en till en nyttig idiot.
 
  • Gilla
reez och 7 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka skitjobb syftar du på?

De ekonomiska klyftorna i Indien är så enorma att vi knappast kan föreställa oss dem.
Nu chansar du nog med din argumentation...
https://folkochforsvar.se/content/i...ukraina-en-balansakt-med-hog-politisk-insats/

Indien nyttjas då hårt som ett låglöneland av USA mfl och EU ska sedan oavbrutet diktera med sin EU Brysselsmörja. Jag kan inte tänka mig att man närmar sig väst.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P pmd skrev:
"Decline" av vad?
Jo jag postade en You Tube tidigare som den amerikanske megaekonomen Ray Dalio gjort.

Gav mig de sista pusselbitarna jag behövde för att försöka förstå vad som nu händer i världen.

Sen hade jag redan flera pusselbitar från IRL men kunde inte koppla ihop vad som händer.

Decline-fasen beskrivs då efter ungefär halva filmen. (och det är ju precis vad som nu händer)

 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du har som vanligt en skev skala. När du kallar Biden korrupt bör du tänka på vilket sammanhang det är i. Vi andra jämför med Putin, som årligen åderlåter sitt vanskötta rike på miljarder. Mot det ställer vi en måttligt misskött amerikansk stat där presidenten har relativt liten makt över ekonomin.

Att då fokusera på Bidens eventuella korruption utan rätt rejäla friskrivningar om vad man jämför med gör en till en nyttig idiot.
Nej det är när man hellre lyssnar till media som skyddar politiker eller i detta fall en president som inte är värd att ha tillträtt.

att Putin är en otrevlig person är det ingen tvekan om.
m
 
Maskintok skrev:
att Putin är en otrevlig person är det ingen tvekan om.
m
Jo men världen är full av otrevliga makthavare som tävlar om världsherraväldet.

Egentligen enbart en fråga om hur naiva politiker vi har.

Man måste ta sig samman och lösa det här med en vettig diplomati så det blir "Status Que" igen och lugn.

Men nu blev många politiker djupt kränkta och på den vägen är vi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.