Status
Tråden går ej att kommentera.
P
Maskintok skrev:
minns stormen Gudrun..
Där folk tog livet av sig för att ha förlorat sin skog... Så jo det sker... tänk på det.
Och det finns många som förlorat allt som avslutar sina liv...
Irrelevant i det här sammanhanget.
 
P
skoge skoge skrev:
Du är medveten om att de även dör av svält i Ukraina?
Ja, hurså? Det beror på Putins krig.
Om vi inte har bönder då kan även vi få dåligt med mat...
Visst, men i Sverige dör man inte av att gå i konkurs eller av att lägga ner sin verksamhet pga olönsamhet.
Det är helt befängt att jämföra det med att bil bombad till döds i sitt hem av ryska artillerigranater.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag kan utan problem säga att jag inte bryr mig så mycket om vad ukrainarna tycker om våran överlevnad.
Jag misstänker att det är ömsesidigt …
Jag har ingen större lust att påverkas av något som inte kommit upp till folkomröstning i detta land..
utan ännu en gång har politiker fattat beslut och straffar medborgare i Sverige med höga skatter...
Lyft blicken och känn efter lite. Finns det inte en liten gnutta empati därinne i hjärtat nånstans?
 
P
Maskintok skrev:
att agera i frågan om EU träda och att förmedla spannmålet från dessa åkrar till Egypten.
Utan att förstå vad det har att göra med orsakerna till minskade skördar i Ukraina, så tycker jag nog att det är bra agerat av EU.
 
P
Maskintok skrev:
att en president uttalar sig så här och som han gjorde till sina trupper tidigare är precis i de agendor som finns i Washington...
självklart måste vita huset stoppa detta fort... Innan det ger ringar på vattnet och fler länder ansluter sig till Ryssland..
Hur ser dessa agendor ut? Vilka metoder tänker de sammansvurna använda för att avsätta Putin?
 
P
makhno_ makhno_ skrev:
Pratar du om nittotalet och svenska rådgivare som Anders Åslund och även Bildt? Dessa svenskar blev inte fattiga och har länge ekonomisk stöttat Putin.
Jag tänkte först skriva att Bildt kommer att säga "vi har varit naiva", men det är ju sossar som uttrycker sig så.
Bildt brukar komma med långa, komplicerade resonemang om att frågeställarens utgångspunkt är fel och att han (Bildt) egentligen har gjort alla en tjänst genom sitt agerande.

Åslund är en intressant figur. Han var rådgivare åt den ukrainska regeringen under en tid då Ukraina var som mest korrupt. (Innan maidanrevolutionen, alltså). Innan dess var han rådgivare åt Jeltsins regering. Inte direkt en Putinkramare, tycks det.
De fortsätter så vitt jag förstår med detta även efter Ukraina invasionen?
Jag har inte hittat något om det, men är idel öra om du lyckas bättre.
 
P
skoge skoge skrev:
Nej, det är bristen på mat...det blir det här om vi inte har bönderna kvar
Svälten är akut för de som svälter i Ukraina.
 
P
Maskintok skrev:
Det du kallar lägga fram belägg är egentligen ett krav.. Vilket du inte har rätt att ställa hur mycket du än vill.
Nej, belägg och krav är helt olika ord som inte har så värst mycket gemensam betydelse.
https://sv.wiktionary.org/wiki/belägg
https://sv.wiktionary.org/wiki/krav

RoAd krävde ingenting av dig. Han bad dig om en referens till ett belägg för ditt påstående.
Om du inte vill tillmötesgå honom så är det helt OK. Då ignorerar vi helt enkelt ditt påstående och går vidare.
Krångligare än så är det inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
paralun har rätt till sin åsikt.
Den ska du inte trycka ner.
Sluta larva dig. Ingen har förvägrat paralun att ha en åsikt.
Vill du inte läsa den så kolla åt annat håll istället.
Jag ville läsa den. Jag följer den här tråden för att läsa det som skrivs i den.
Att låta ett felaktigt påstående stå oemotsagt gör jag dock inte. Det här är ett diskussionsforum och inte ett forum för deklamationer.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan inte må bra... När du hela tiden måste vrida det till att någon annan har det sämre.
Men får jag inte lida bara för att någon har det värre?
Det är tufft för de som bor i Ukraina. Men tror du att de blir gladare för att vi sitter och lider för att Ukraina är i krig?
Du lider inte. Åtminstone inte fysiskt.
Det viktiga för ukrainarna är förstås inte att du lider. Det vore ju helt befängt. Det viktiga är att du kan göra uppoffringar som hjälper dem, men om du inte kan det så må det vara hänt. De flesta kan dock avvara en slant till UNICEF, UNHCR, Läkare utan gränser, Röda korset eller någon annan hjälporganisation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Jo, Ryssland och Ukraina stod väl för ca 70% av spannmålsproduktion i världen?
Nej, det kan inte stämma eftersom hälften av allt spannmål i världen produceras i Asien. Världsproduktionen var 3 000 miljoner ton år 2020.
I Europa samma år producerade Ryssland 130 miljoner ton, Ukraina 64 miljoner ton och Frankrike 57 miljoner ton.
Totalt producerades 526 miljoner ton spannmål i Europa 2020. Ryssland och Ukraina producerade alltså 37 % av det.
https://jordbruketisiffror.wordpress.com/2022/02/24/halften-av-varldens-spannmal-produceras-i-asien/
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så jag ska sluta få min mat hemkörd bara för det är krig i Ukraina? Jag ska inte klaga när maten blir dyrare bara för att någon har det värre? Får jag inte muttra när soppan blir för dyr? Bara för att några lever i krig.
Helst inte. Det låter så gnälligt.
men ska jag inte tänka på de kvinnor och barn som lever på flykt från sin make i Sverige?
Är det inte synd om dessa?
Varför ska du inte tänka på dem? Det ska du definitivt göra. Hedersmord bland etniska svenskar är ett stort problem. Fullt i paritet med samma sak hos invandrare, kanske t.o.m. ett större problem.

Det har dock ingenting med trådens ämne att göra (eller ens med periferin till ämnet) så jag förstår inte riktigt varför du tog upp det.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du har inte funderat på ryssarna?
De är oskyldiga människor som inte får säga vad de vill
Ja, så är det.
Alla är dock inte så oskyldiga.
 
P
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Skulle jag inte göra..
Revisorer: EU-stöd till Ukraina rår ej på korruptionen | Nyhetssajten Europaportalen
[länk]
Men vilken dålig artikel. "Ukraina rankas som det 117 mest korrupta landet i världen". Om man följer länken så ser man att det är tvärtom. Ukraina är det 117:e minst korrupta landet i världen. Vilket förstås är ett uselt betyg, men om man tror på den citerade meningen så får man ju intrycket att Ukraina inte är speciellt korrupt alls.

Det går dock åt rätt håll. 2014 låg Ukraina på 144:e plats.
hyckleri att gynna det ena skräpet emot det andra...
Vilket skräp jämför du med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.