sleven08 skrev:
Låter betryggande.
Jag har lite svårt att tro att det skulle finnas idag fungerande misiler och att alla komponenter för BOMBEN undan laggda. Och att Bofors skulle pyssla ihop detta eventuella på ett kvartal.
Bombhögern lär väl fortsätta propagera för NATO.
Men vem vet?
Aldrig hört begreppet Bombhögern innan.

Och kopplingen kärnvapen och NATO är ju inte stark. Företeelserna existerar oberoende av varandra.

Om du inte vill se att hotet kommer från Ryssland och Kina så har du problem.

Jag pläderar inte för vare sig NATO eller kärnvapen, men som Tomas Tengby brukar säga i Ring P1 - det är bra att hålla reda på argumenten
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
S Sir Duke skrev:
Aldrig hört begreppet Bombhögern innan.

Och kopplingen kärnvapen och NATO är ju inte stark. Företeelserna existerar oberoende av varandra.

Om du inte vill se att hotet kommer från Ryssland och Kina så har du problem.

Jag pläderar inte för vare sig NATO eller kärnvapen, men som Tomas Tengby brukar säga i Ring P1 - det är bra att hålla reda på argumenten
Ryssland, China?
Pratade vi inte kärnkraft, hemförsäkring?
Har inte NATO, 30-40 länder kärnvapen?
Ursäkta, men jag killgissar.
Om du är för svensk NATO anslutning skriv det!
Det här är ett fritt land, skriv vad du vill.
Vi har redan skenheliga Birgitta, Ebba, m.fl vi behöver inte en fjolla till.
Du vet Fjollor - "sånna som bor i estockholmo" som man säger i Lule.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
sleven08 skrev:
Ryssland, China?
Pratade vi inte kärnkraft, hemförsäkring?
Har inte NATO, 30-40 länder kärnvapen?
Ursäkta, men jag killgissar.
Om du är för svensk NATO anslutning skriv det!
Det här är ett fritt land, skriv vad du vill.
Vi har redan skenheliga Birgitta, Ebba, m.fl vi behöver inte en fjolla till.
Du vet Fjollor - "sånna som bor i estockholmo" som man säger i Lule.
Man behöver inte "killgissa" för att få svaret på det!
Hur många länder har kärnvapen?
”Det finns fem stater som enligt internationella avtal har rätt till kärnvapen: USA, Ryssland, Kina, Frankrike och Storbritannien. Men vi vet att Indien, Pakistan och Nordkorea har testat kärnvapen. Israel tros också ha det, något som landet varken förnekar eller bekräftar.”.
https://www.foi.se/nyheter-och-press/nyheter/2022-03-01-svar-pa-vanliga-fragor-om-karnvapen.html

Det behövs inga fler som har kärnvapen som kan utplåna hela mänskligheten!
 
A
P paralun skrev:
Man behöver inte "killgissa" för att få svaret på det!
Hur många länder har kärnvapen?
”Det finns fem stater som enligt internationella avtal har rätt till kärnvapen: USA, Ryssland, Kina, Frankrike och Storbritannien. Men vi vet att Indien, Pakistan och Nordkorea har testat kärnvapen. Israel tros också ha det, något som landet varken förnekar eller bekräftar.”.
[länk]

Det behövs inga fler som har kärnvapen som kan utplåna hela mänskligheten!
Moderater(högern) är som dom alltid varit.
Se Daniel suhonens artikel herr Bildt och girigt ägande av Putins soppa . . .
AB 2022-03-26.
 
sleven08 skrev:
Moderater(högern) är som dom alltid varit.
Se Daniel suhonens artikel herr Bildt och girigt ägande av Putins soppa . . .
AB 2022-03-26.
Jo jag försöker hålla mig till Topic och Mamma Fin's funderingar kring sitt jordgubbsland.

Skulle någon börja använda kärnvapen så är en mycket osannolik kärnkraftsolycka som ett litet "myggbett".

Så illa är det!
 
För att återgå till ämnet…

Jag är tämligen säker att skador som orsakas av en kärnkraftsolycka är undantagen i alla hemförsäkringar. Folksam har t.ex. följande undantag i sitt villkor:

C71. Försäkringen gäller inte för skada vars uppkomst eller omfattning har direkt eller indirekt samband med atomkärnprocess.

Du kommer att hitta ett liknande undantag oavsett vilket bolags villkor du tittar i.
 
sleven08 skrev:
Ryssland, China?
Pratade vi inte kärnkraft, hemförsäkring?
Har inte NATO, 30-40 länder kärnvapen?
Ursäkta, men jag killgissar.
Om du är för svensk NATO anslutning skriv det!
Det här är ett fritt land, skriv vad du vill.
Vi har redan skenheliga Birgitta, Ebba, m.fl vi behöver inte en fjolla till.
Du vet Fjollor - "sånna som bor i estockholmo" som man säger i Lule.
Varför killgissa om viktiga frågor? Och göra stensäkra uttalanden? Det blir ju bara pinsamt.

NATO är 30 olika stater varav 3 har kärnvapen.

NATO är en försvarspakt.

Därmed inte sagt att jag tycker Sverige ska vara medlem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Med största sannolikhet inte en spänn.
Googla Tage Danielssons monolog "sannolikhetskalkyl" så får du även en bild av hur sannolikt det är att det sker...
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mycket jag än gillar Tage Danielsson ser jag kanske inte honom som den bästa källan när det gäller att bedöma risken för en kärnkraftsolycka...
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mycket jag än gillar Tage Danielsson ser jag kanske inte honom som den bästa källan när det gäller att bedöma risken för en kärnkraftsolycka...
Fel. Enligt Tages sannolikhets grej. Så kunde inte fukusima olyckan inte hända. Kärnkraftverken dimensionerades efter en max 7 storlek på Richter skalan. Det blev 9 Sannolikheten att en eventuell jordbävning och tsunami på samma gång och över 7 är så osannolik att det egentligen inte kan hända!!! Och ändå hände det. Eller hur var det....
 
  • Gilla
OTMC
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mycket jag än gillar Tage Danielsson ser jag kanske inte honom som den bästa källan när det gäller att bedöma risken för en kärnkraftsolycka...
Det gjorde han inte heller, han filosoferade bara kring sannolikhet före och efter...
Dräpande bra, pinsamt för förespråkarna om hur "osannolikt det var" typ i Japan...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Sigfrid skrev:
Det är helt rätt. Nämnda institutioner har ingen tillsyn över militära installationer. Men när det gäller om Sverige skulle ha Pu gömt någonstans måste detta Pu vara inköpt från någon utländsk leverantör/kärnvapenland. Detta är nog osannolikt eftersom det var USA som utövade hårda påtryckningar på Sverige att lägga ner sitt kärnvapenprogram.
Det Pu som producerats i svenska reaktorer, t ex Ågesta, har dock myndigheten och IAEA haft full koll på, på milligramnivå.
Vet du mer om de amerikanska påtryckningarna eller några källor att rota i?
 
A
oobum oobum skrev:
Fast om du läser ditt försäkringsbrev så borde det framgå där. Så du behöver inte prata med en "säljare".

Som exempel har jag Trygg Hansas villkor där det tydligt står;

"Atomskador
Försäkringen gäller inte för skada på egendom eller vid skadeståndsskyldighet, om skadan direkt eller indirekt orsakats av atomkärnprocess."
Ha, ha .
Tror ni våra eller Japans försäkringsbolag är annat än vinstdrivande företag?
Allt är inte pengar här i Världen.
Tecko chefen fällde faktiskt några tårar, bad om ursäkt, avgick.
Men behöll bonusen, fick extra bonus för tårarna & ursäkten.
Det är mycket lönsamt i Japanska medier med tårar och ursäkter.
Detta inbringar gott om Yen i Japan, det vet varje japansk V.D.
Men hoppsan, nu virrade jag till det ordentligt.
Trotts goda föresatser fick jag ändå det att se ut som allt handlar penningen.
(Förlåt: Yenen).
 
Kempa_swe
S Sir Duke skrev:
Varför killgissa om viktiga frågor? Och göra stensäkra uttalanden? Det blir ju bara pinsamt.

NATO är 30 olika stater varav 3 har kärnvapen.

NATO är en försvarspakt.

Därmed inte sagt att jag tycker Sverige ska vara medlem.
USA har atombomber utplacerade i flera länder redo att användas bla i Tyskland,
 
M Mamma Fin skrev:
Din kropp behöver kalium.
Citat:
Människans behov av kalium tillgodoses genom intag av kaliumklorid eller andra kaliumsalter. Normalt får vi i oss lagom mycket kalium via maten, men vissa livsmedel (som öl) kan bidra till en överkonsumtion av kaliumklorid, vilket ger en obalans mellan kalium- och natriumhalten i kroppen.[10] En sådan obalans kan mötas med intag av natriumklorid.[10]

Rekommenderat dagligt intag är för barn 0,8–2 g. För vuxna personer är rekommendationen 2,5 g per dag, alternativt för kvinnor 3,1 g och män 3,1–3,5 g. Se vidare RDI-tabell. Kalium finns rikligt i banan och avokado men halten är ännu högre i spenat, som även har högre natriumhalt.
Hur mycket kaliumklorid är det i 44cl Guinness?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
M
O oldtimersmc skrev:
Det gjorde han inte heller, han filosoferade bara kring sannolikhet före och efter...
Dräpande bra, pinsamt för förespråkarna om hur "osannolikt det var" typ i Japan...
Roligt ja men det har faktiskt inget med sannolikhet att göra.

Sannolikheten är samma både före och efter att något hänt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
USA har atombomber utplacerade i flera länder redo att användas bla i Tyskland,
Stackars tyskar!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.