A
Maskintok skrev:
Forskare: Guinness bra för hälsan | SvD
[länk]
Detta är en Avikelse.
Det ingår i byggahus.se för det är ett bygge. Ett bygge på hög höjd.
Varför köra Teslas maskiner under jord, typ som i Harsrånget, Trängslet, f.d. Ågesta?
När nöden är som störst lyfter man blicken. Tittar i plånboken, hittar en entreprenör.
Det finns många entreprenörer i vår NPM - en av många reste liksom UrGustav till Mora, via Mora stenar. Gustav kanske hade karta - vad vet jag?
Den entreprenörer jag svamlade om hade definitivt kartor, den topografiska kartan.
Där framgår att området Mora, Orsa, Älvdalen upp mot nästa landskap har 30- 50 höga kullar täckta med skog. Berg om du så vill på över 700 m.ö.h.
Väst Rämma fäbod på Dåråberg står 5 stycken vindkraftverk, dom har röd/ gröna varselljus som lyser om natten. Vad jag vet har dom ingen misslur men det kanske kommer?
En annan eller samma kön entreprenörer uppförde 9 st. i Mora kommun.
Google platsen.
2014 såldes dessa 9 verk, ett köpte Polarbröd, ett annat köpte Tyresö kommun dom kostade 34 miljoner styck. Ibland är det lönsamt att vara entreprenör.
2020-02-25 blåste det stadigt och hårt. Det var ett drömläge att äga vindkraft parker.
I dessa drömlägen sväljer vindkraften otroligt många ton av gasen luft, 3 kg/ 1000 liter. när den omfongsrika propellern. Varvtalet är helt fel. Man använder växellåda, kugghjul, olja. Oljan smörjer och kyler. Temperaturer över 100 gr. är när vinden är styv eller mer. 1 av 9 började brinna. Slumpen/ den matematiska statistiken var sannolikt inblandad.
Snurran som Tyresö kommun hade lagfart på brann ner.
Men inte till grunden, bara toppen. Finns film, YouTube.
Försäkringsbolagen var också med, när dessa juridiskt kunniga entreprenörer hade gjort sitt . Fick Tyresö kommun 14 mille. Vad entreprenören gör med stolpen har jag ingen aning om.
Så var sagan slut.
Söndagen 2022-03-27.
Ammen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När krig pågår kan mycket hända. Att inte kunna äta vad man har odlat är ju ungefär vad som hände efter Tjernobyl i vissa delar av landet.
Det som hände i Tjernobyl, kan inte hända någon annanstans. Det kan inte inträffa igen.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men....

De Ukrainska reaktorerna är då samtliga ryskbyggda och av modernt snitt, man kan då spekulera i en liknande olycka som Harrisburg i USA och det blir då enbart en lokal påverkan.

Sen ser jag det här som en bättre beskrivning av de Ukrainska reaktorerna
[länk]

Tjernobyl är då stoppat och det var sk RMBK-reaktorer skapad för att enkelt få klyvbart material till kärnvapen. (gamla sovjetunionen)
Det fanns en annan sak med reaktorerna i Tjernobyl som skiljer de mot alla andra. De saknade reaktorinneslutning.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Det fanns en annan sak med reaktorerna i Tjernobyl som skiljer de mot alla andra. De saknade reaktorinneslutning.
Jo och rbmk-reaktorerna var ju konstruerade av gamla sovjetunionen för att enkelt få fram klyvbart plutonium för kärnvapen samt då massvis med elkraft. Men en helt vansinnig konstruktion.
Det närmaste kraftverket för oss med samma konstruktion var då Ignalina som EU gemensamt med Litauen stoppade. Helt rätt!
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Vet du mer om de amerikanska påtryckningarna eller några källor att rota i?
Det finns en del litteratur som beskriver hur det gick till. Vill minnas att Strålsäkerhetsmyndigheten ha en rapport som beskriver det (troligen från SKi-tiden). Men allt som står i officiell doktrin beskriver inte alltid den hela sanningen utan förmedlar den dåvarande politiken. Det finns också de som skrivit om den svenska linjen med civil och militär forskning inom atomenergin. Inget jag har i huvudet.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ahh! Sorry. Trött nu. Radioaktiv strålning skulle det såklart stått. My bad.
Detta kanske inte direkt hjälper dig, men Gammastrålning är elektromagnetisk strålning och du träffas av detta hela tiden, varje sekund, året om.

Problemet är att folk inte har en aning om vad strålning är, det har blivit som någon sorts magi. För över hundra år sedan när man upptäckte radioaktivitet så visste man inte vad det var, därför gav man det olika namn, men nu vet vi vad det är.

Tänk också på att i stort sett alla kryddor vi köper i affärerna är strålade. Jobbigt?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Detta kanske inte direkt hjälper dig, men Gammastrålning är elektromagnetisk strålning och du träffas av detta hela tiden, varje sekund, året om.

Problemet är att folk inte har en aning om vad strålning är, det har blivit som någon sorts magi. För över hundra år sedan när man upptäckte radioaktivitet så visste man inte vad det var, därför gav man det olika namn, men nu vet vi vad det är.

Tänk också på att i stort sett alla kryddor vi köper i affärerna är strålade. Jobbigt?
Det är helt riktigt. Jag skrev första inlägget för att TS uttryckt en oro, och kunskap brukar vara ett bra botemedel. Att då läsa lite vetenskapliga texter och läsa några poäng på högskola/universitet i ämnet kanske gett henne lite lugn (eller i alla fall kunskaper) i oron. Samtidigt tycker jag att man bör vara medveten om att politiker ser om sina egna hus först och främst och att felbeslut mycket väl kan fattas av politiker som får enorma konsekvenser för oss medborgare. Jag ser detta, som sagt, på nära håll dagligen. Det är bara att titta på energikrisen vi har nu; mp (i en annan kommun än Karlshamn) försvarade att Karlshamn eldade 170000 liter olja i timmen och mp tyckte det var ett bättre alternativ än kärnkraft. Den politikern argumenterade också att det var bättre att elda oljan här i Sverige än att importera polsk kolkraft. Varför vår skapade koldioxid skulle vara bättre än polskskapad dito förstår jag inte, men som sagt...politiker.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
@paralun Nu blir jag lite konfys. Du anklagade ju mig för att vara "antivaxxare"? Nu gillar du mitt inlägg som säger mer eller mindre exakt det du slog ner på tidigare?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
@paralun Nu blir jag lite konfys. Du anklagade ju mig för att vara "antivaxxare"? Nu gillar du mitt inlägg som säger mer eller mindre exakt det du slog ner på tidigare?
Jo nu förklarade du att du var trött men svaret senast gillade jag skarpt!
Hellre Karlshamn eller polsk kolkraft än kärnkraft, det är minsann helt absurt ala MP och det har du helt rätt i!
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu förklarade du att du var trött men svaret senast gillade jag skarpt!
Hellre Karlshamn eller polsk kolkraft än kärnkraft, det är minsann helt absurt ala MP och det har du helt rätt i!
Ja, men med lite tur slipper vi dem from 2023.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
USA har atombomber utplacerade i flera länder redo att användas bla i Tyskland,
Men inte MOT Tyskland och givetvis inte mot Sverige heller.

Du pratar svepande om Bombhögern, Moderaterna och NATO och framställer dem som ett kärnvapenhot mot världen. Det är osant och ohederligt.

Kärnvapen är egentligen avskräckande strategiska vapen som gör sin nytta när de inte används. Problemet är att Ryssland är ett instabilt land med en galen ledare i en sandlåda som kan bli så arg att han trycker på knappen. DÄR har du hotet.

(Jag är inte moderat, verkligen inte proamerikan, är emot kärnvapen och tveksam till NATO)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
(Jag är inte moderat, är emot kärnvapen och tveksam till NATO)
Jo dito, sen kommer ju mycket sannolikt en annan galning tillbaka, Trump!
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är helt riktigt. Jag skrev första inlägget för att TS uttryckt en oro, och kunskap brukar vara ett bra botemedel. Att då läsa lite vetenskapliga texter och läsa några poäng på högskola/universitet i ämnet kanske gett henne lite lugn (eller i alla fall kunskaper) i oron. Samtidigt tycker jag att man bör vara medveten om att politiker ser om sina egna hus först och främst och att felbeslut mycket väl kan fattas av politiker som får enorma konsekvenser för oss medborgare. Jag ser detta, som sagt, på nära håll dagligen. Det är bara att titta på energikrisen vi har nu; mp (i en annan kommun än Karlshamn) försvarade att Karlshamn eldade 170000 liter olja i timmen och mp tyckte det var ett bättre alternativ än kärnkraft. Den politikern argumenterade också att det var bättre att elda oljan här i Sverige än att importera polsk kolkraft. Varför vår skapade koldioxid skulle vara bättre än polskskapad dito förstår jag inte, men som sagt...politiker.
Aha. Missade kanske kontexten.

Nu är det ju ännu enklare, finns väldigt bra filmer på Youtube om hur kärnkraft egentligen funkar. Borde ju vara enkelt för alla som söker kunskap att sätta sig in i ämnet. Men, tror inte ens de försöker.

Både olja och kol släpper ifrån sig mer strålning än vad ett kärnkraftverket gör.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
Det känns bättre att fråga ett forum,
en säljare litar jag inte på.
Du skall så klart prata med en skadehandläggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.