P poba53 skrev:
Hej, Hoppas Du inser riskerna med spartransformatorer så Du inte belönas med ett "Darwin Award" Själv anmälde jag en utställning på museet Magasin 3 i Stockholm för ett spänningsatt konstverk som kopplats med en spartransformator med vanlig stickpropp till 230V uttag. 50% sannolikhet att konstverket hade 230V på de delar som besökaren kunde vidröra. Såg konstverket på SVT:s Kulturnyheter. Lämnade in en anmälan till Elsäkerhetsverket som omedelbart gjorde ett tillsynsbesök och stoppade galenskapen
Den kommer hamna bakom en isolationstransformator. Tillsammans med en strömbegränsare.
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Komponentköp till ett verktygsbygge.

Kallas för en vridtransformator, eller autotransformer, eller variac. Kärt barn har många namn. Man kan få ut 0 - 230VAC ur den genom att vrida på reglaget.

[bild]
Vad ska du ha den till?
 
Ska bli en del i ett isolerad och strömbegränsat aggregat, för att driva olika saker som kanske är sönder eller skicket okänt på, och annat.
 
Immobil Immobil skrev:
Vad ska du ha den till?
Hej,

Man tar stora dosborren och gör ett hål för enheten bredvid sin strömbrytare för belysning, och kopplar sedan enheten i serie med belysningen. :)

Man kan sedan, genom att vrida på den stora ratten på enheten, variera ljusstyrkan på belysningen bättre än med de enheter som vi idag kallar dimmer.:D

På glödlampor fungerar det alldeles utmärkt men även på flera av de LED-lampor avsedda för dimmer, man slipper både mycket av ljusmodulationen och EMC-problematiken som kan uppstå med dimmer.;)
 
Tröstshoppade lite på den lokala loppisen.
Verktyg uppradade på trägolv: såg, skiftnyckel, multimätare, sax, passare och tvingar, köpta på loppis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppställning av köpta verktyg från loppis, inklusive fasta nycklar, tvingar och passare på träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra öppna verktygslådor med sortiment av borr, skruvar och verktyg på ett trägolv utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ej i bild: diverse rörkopplingar som kan vara bra att ha, samt den handybox raaco-boxarna satt i.

Nu har jag alla fasta nycklar jag behöver tror jag, kanske i alla fall.

Om jag hade lagt ett skambud hade jag lagt 50 kr styck för tvingar, passare, skalverktyg och oljekanna. En hundring för multimetern. 200 styck för limknektarna. Redan där är jag framme vid de 900 som jag betalade för allt, så jag ser det som att jag fick resten på köpet. :D
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Tröstshoppade lite på den lokala loppisen.
[bild]
[bild]
[bild]
Ej i bild: diverse rörkopplingar som kan vara bra att ha, samt den handybox raaco-boxarna satt i.

Nu har jag alla fasta nycklar jag behöver tror jag, kanske i alla fall.

Om jag hade lagt ett skambud hade jag lagt 50 kr styck för tvingar, passare, skalverktyg och oljekanna. En hundring för multimetern. 200 styck för limknektarna. Redan där är jag framme vid de 900 som jag betalade för allt, så jag ser det som att jag fick resten på köpet. :D
Grym loppis du har där på landet :love:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Loppisarna här är ganska skräp i jämförelse jo...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Grym loppis du har där på landet :love:
Jo den är lite för bra. Typ en snubbe som säljer av dödsbon, med rejäl omsättning. Vi hittade även en nytvättad trasmatta i en perfekt storlek för våra behov (150*200) för 50. Problemet är primärt att jag egentligen inte behöver mer grejer, men det kommer väl inte hindra mig i fortsättningen heller. Tvingar och limknektar är ju svårt att ha för många av...
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jo den är lite för bra. Typ en snubbe som säljer av dödsbon, med rejäl omsättning. Vi hittade även en nytvättad trasmatta i en perfekt storlek för våra behov (150*200) för 50. Problemet är primärt att jag egentligen inte behöver mer grejer, men det kommer väl inte hindra mig i fortsättningen heller. Tvingar och limknektar är ju svårt att ha för många av...
Köp upp ett lager så kan jag hämta och förvara :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Fick hem min prismatchade senco kompressor i fredags och provkörde idag. Hyfsad skillnad!
 
  • Gilla
  • Wow
Dsundet och 16 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Fick hem min prismatchade senco kompressor i fredags och provkörde idag. Hyfsad skillnad!
[video]
Har haft den där Sencon i ett par år nu - mycket nöjd! Lite liten luftvolym i vissa lägen men klockren att bära med sig och skjuta lister med! Bra köp!

Jävlar vilken skillnad i ljudnivå. Nu blev jag ännu mer nöjd med köpet! :) Tack för ditt gedigna test :)
 
lerpoel
Fantastiskt vilken skillnad! Vad funkar sencon till? Dyckertpistol, blåsa rent och pumpa däck antar jag.

Några fler användningsområden? Borde väl inte gå att måla med en sån liten?
 
Jag har den Sencon (samt storebror på 24L) och jag använder den bara till dyckertpistol och blåsa rent vissa saker ibland. Pumpa cykeldäck lär den fungera fint för också, men nog inte mer än så.
Men som sagt helt underbar till dyckerpistolen då den är så otroligt tyst.
 
  • Gilla
lerpoel och 1 till
  • Laddar…
En Michelin luftkompressor med tryckmätare, förpackning och Senco märkning, undvikande av produkter från Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som av en händelse när ni pratar senco och vad man kan ha den till så har jag precis köpt lite pumputrustning.

Försökte dra mitt strå till stacken och inte stödja diktaturer så undvek made in china till förmån för made in France.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
[bild]

Som av en händelse när ni pratar senco och vad man kan ha den till så har jag precis köpt lite pumputrustning.

Försökte dra mitt strå till stacken och inte stödja diktaturer så undvek made in china till förmån för made in France.
Napoleon?!? ^_^
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.