Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har svårt att tro att det är några större strömtjuvar i en elbil. Så länge det inte är extrem kyla kan den nog stå många månader
Du menar på grund av att batteriet är så enormt mycket större i en elbil än i en ICE-bil? För annars tycker jag att strömtjuvarna borde vara jämförbara mellan en (modern) ICE-bil och en (modern) elbil. Typ "samma" larm, "samma" internetuppkoppling och "samma" "annat" som drar ström, vad det nu kan vara. Eller?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet dock ingen som lagt en halv miljon eller mer på en bruksbil och bara låtit den stå.
Solsemester vintertid ett par tre månader eller mer är naturligtvis inget som alla har möjlighet till men ändå inte extremt ovanligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du menar på grund av att batteriet är så enormt mycket större i en elbil än i en ICE-bil?
Ja, precis. Ett 12 volts batteri på 80 amperetimmar är ungefär 1 kWh (0,96 om man vill vara sån). Så en normal elbil har 50–80 ggr så stort batteri som en normal avgasbil. Å andra sidan har de mycket kontrollsystem, så de ”läcker” säkert lite mer än en klassisk bil, men inte så mycket att det torde vara ett reellt problem så länge som 12 V-batteriet löpande laddas av det stora batteriet (vilket inte skedde som det borde i ID3-exemplet jag nämnde).
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
detta kanske redan varit uppe? jag tittade på prisutvecklingen på bensin och diesel sedan 1980 (drivkraft sverige). Kompletterade med SCBs KPI. Gjorde därefter en justering mot förbrukning för en bensin och dieselbil (naturvårdsverket). Allt i dagens penningvärde.
vad man ser är ju att dieselbilen blivit dyrare i direkta drivmedelspriser. Före 2005-ich straffskattades dieselbilarna (har inte kollat upp exakt när det avskaffades). Bensinbilar lite upp och ner. Nu 2021/2022 är ju allt mer upp och 2022 är bara första månaderna av året.

Diagram visar KPI-indexerad kostnad för bensin och diesel per mil från 1980 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Du får lägga på genomsnittlig årsskatt på diesel- respektive bensinbilar utslaget på genomsnittlig årlig körsträcka.
Det blir ju några kronor per mil om man betalar 8 000:- i skatt för dieselbilen jämfört med 1 000:- för bensinbilen som det kunde se ut för 10-15 år sedan.
 
P Pin skrev:
Men berätta då du som vet hur fort man cyklar. För mig tar mina 19,8 km oftast strax under 45 på morgonen och strax över på kvällen. Men jag är kanske inte representativ med min relativt höga ålder och min gamla MTB med traktordäck. Elcykel gör Max 25 utan ansträng så du kan lätt räkna tiden för din sträcka.

Men det är ju de ändliga resurserna jag föreslog att spara på?

Billiga bilar finns det i överflöd, men de är inte alltid billiga att köra. Vad är priset enligt dig när bränslet är billigt, och hur ska du åstadkomma den prisnivån?
Spikrak asfalt?

Kollade kollegans, han cyklar en del asfalt, en del grusväg. 14,7 km på 41,32min, snitthastighet enl garmin 21,2km/h. Vältränad kille med så rakt över så cyklar folk saktare.

En annan cyklar ca 8 km med elcykel på samma grusväg på elcykel på ca 35 min.

För min del så hade jag aldrig kommit fram :D Funderade förr på att ta cykeln på tåget och cykla de 7 km som är men jag hade nog blivit överkörd av en lastbil eller nått.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Spikrak asfalt?

Kollade kollegans, han cyklar en del asfalt, en del grusväg. 14,7 km på 41,32min, snitthastighet enl garmin 21,2km/h. Vältränad kille med så rakt över så cyklar folk saktare.

En annan cyklar ca 8 km med elcykel på samma grusväg på elcykel på ca 35 min.

För min del så hade jag aldrig kommit fram :D Funderade förr på att ta cykeln på tåget och cykla de 7 km som är men jag hade nog blivit överkörd av en lastbil eller nått.
Skärmavbild av träningsdata från en cykeltur i Stockholm med detaljer som puls, höjd och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av aktivitetsapp som visar hastighet och puls under cykeltur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Asfalt hela vägen.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild] [bild]
Asfalt hela vägen.
Det gör klart det lättare. Relativt platt med =) Han har lite mer backar.

Men genomsnittet är inte så snabbt med lite backar och så.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det gör klart det lättare. Relativt platt med =) Han har lite mer backar.

Men genomsnittet är inte så snabbt med lite backar och så.
Bara en seg backe har jag.
Med en cykel bättre lämpad för asfalt än min MTB som är som att köra Land Rover på motorvägen skulle det gå lättare. :D
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har svårt att tro att det är några större strömtjuvar i en elbil. Så länge det inte är extrem kyla kan den nog stå många månader utan att det händer något.
Det kanske inte tar så mycket att den bara står orörd. Men Volkswagen har valt en ganska underlig strategi med ID-bilarna i vissa avseenden. Den går igång och börjar att dra ström så fort man öppnar dörren eller befinner sig i bilen. Jag har aldrig sett en lägre tomgångsförbrukning när man sitter i bilen än 300W. Och det är om man manuellt stängt av värmen och det är varmt ute. Öppnar man bilen och kliver in en kall vinterdag kan den helt av sig själv börja förbruka 12 kW utan att man ens startat. Därmed kan man inte lägga ihop körsträckor så enkelt. Om den säger att återstående körsträcka är 300 km så innebär det inte att man kan köra 3 x 100 km med längre stillestånd emellan.
 
P Pin skrev:
Nu var det ju de som inte bor i stan vi diskuterar. De hastigheter du refererar till stämmer men är promenadhastughet och motsvarande för cykel, om man tar i så man blir svettig går det i 25 eller snabbare. Med elcykel.25 utan att bli svettig. Motsvarande för fotgängare att springa i 10 km/h.

Nu tror jag att jag vet mina begränsningar i uthållighet bättre än du gissar. Jag har strax under två mil till jobbet och det tar oftast strax under 45 min, ibland 50 i motvind. Mäter med GPS i klockan så inga gissningar. Tillkommer 15 min dusch och ombyte. Då slipper jag ta bilen till SATS och köra spinningpass på kvällen som vissa gör. Du kommer också att orka cykla en timme om du väl börjar.

Men om du ska sälja en gammal.bil för att köpa en annan går det väl på ett ut?
Nu var det cykel jag föreslog och få kostar det 10000 för en ny bra pendlingscykel. De finns igen att köpa efter tidigare leversbsbrist under pandemin.
Jag tycker det är väldigt orealistiskt att säga att folk ska cykla. Det blir massor som gör att det går bort. De som inte orkar. De som inte hinner, för de har inte tiden, de kanske har barn som tar tid. De som har mer än ett par km. De som inte kan sitta stilla resten av dagen eller duscha när de är framme. Jag ska inte säga vad som går att köra men 2 mil på cykel och 45, då får du dels vara vältränad och ha en bra cykel samt en rak bra väg. Och när det är snö? Det är helt enkelt långt från normen att det skulle funka.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag klarade att jobba ca 2 månader utan att åka till jobbet förra året. Längre hade funkat det med. Nu kör jag ungefär 50/50

Så med det sagt, hur länge törs man ställa en lagom laddad elbil?
Åker iväg på lång resa och parkerar elbilen, köra iväg direkt utan att extraladda?
Intressant fråga. Det vanliga 12 v batteriet kan du sätta på "underhållsladdning" om du skaffar en sådan laddare och det till bilen ska klara sig väldigt länge.
 
K Karl Olssvan skrev:
Jag tycker det är väldigt orealistiskt att säga att folk ska cykla. Det blir massor som gör att det går bort. De som inte orkar. De som inte hinner, för de har inte tiden, de kanske har barn som tar tid. De som har mer än ett par km. De som inte kan sitta stilla resten av dagen eller duscha när de är framme. Jag ska inte säga vad som går att köra men 2 mil på cykel och 45, då får du dels vara vältränad och ha en bra cykel samt en rak bra väg. Och när det är snö? Det är helt enkelt långt från normen att det skulle funka.
För något år sen var där en snubbe (nykomling) som cyklade ca 2-2,5 mil enkel om dagen, fick veta var han jobbade och där fanns ju inga bussar alls.
Men han verkade jävligt flitig och plikttrogen för jag mötte honom verkligen varje dag i minst ett år, sommar som vinter.
Idag möter jag inte honom längre så jag misstänker att han fått råd med en bil eller flyttat =) Det kräver såklart att man inte ska hämta på dagis om man har ett 7-16 jobb.

Men har man max en mil så är det cyklingsbart för alla friska människor.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Biltillverkarna har satsat på fel hästar förr. Elbilen är här för att stanna det är inget snack om det. Frågan är hur snabbt bensinbilen kommer fasas ur.
Det smartaste man kan göra , är att låta det ske naturligt. Dvs hur länge kör man normalt med en bil? Tja det finns väldigt lite bilar som är tidigare än år 2002 kvar. Så max 20 år.
Däremot tror jag att lastbilar kommer dröja innan dessa drivs på el.
Som jag ser det är det bästa om lastbilar modell större , drivs på RME.
Även om man är igång, så är det en bit kvar. Det är säkerligen lättare att övertala de som bor i storstäder före de som bor i landsbygden. Längre körsträckor och färre antal laddstolpar är väl en orsak. Men kanske även lite negativa generellt till elbil?
Det kommer bara säljas bilar på el, så alla får gilla läget.
Men det finns säkert folk här i tråden som bor i landsbygden och kan ha bättre gissningar. Jag själv skulle fortsatt med bensin. Men det gör jag nu ändå och bor i en storstad.
Bensinbilar kommer finnas ett bra tag till. De kommer bli färre.
Om bara inte man blir bestraffad.
För att få ut fler elbilar så måste infrastrukturen utvecklas riktigt snabbt. Tror det är viktigare än bonusen. Så bättre ta bort bonusen och satsa de pengarna på infrastrukturen.
ser inget problem. Det finns el på de flesta ställen.

Bensinbilen har funnits så länge att bensinstationer hunnit byggas upp överallt vid det här laget.
Så VAR det. Men MP sabbade även det med sina krav. Så dessa mackar är borta nu.
 
R Rkarlsson skrev:
För något år sen var där en snubbe (nykomling) som cyklade ca 2-2,5 mil enkel om dagen, fick veta var han jobbade och där fanns ju inga bussar alls.
Men han verkade jävligt flitig och plikttrogen för jag mötte honom verkligen varje dag i minst ett år, sommar som vinter.
Idag möter jag inte honom längre så jag misstänker att han fått råd med en bil eller flyttat =) Det kräver såklart att man inte ska hämta på dagis om man har ett 7-16 jobb.

Men har man max en mil så är det cyklingsbart för alla friska människor.
Jag se få som cyklar. Och mindre än 1 mil är möjligt ja. Men över 2 mil så är det inte någon som vill.
 
K Karl Olssvan skrev:
Jag tycker det är väldigt orealistiskt att säga att folk ska cykla. Det blir massor som gör att det går bort. De som inte orkar. De som inte hinner, för de har inte tiden, de kanske har barn som tar tid. De som har mer än ett par km. De som inte kan sitta stilla resten av dagen eller duscha när de är framme. Jag ska inte säga vad som går att köra men 2 mil på cykel och 45, då får du dels vara vältränad och ha en bra cykel samt en rak bra väg. Och när det är snö? Det är helt enkelt långt från normen att det skulle funka.
Ja tyvärr är detta inte normen längre, men var det innan ”alla” hade bil. Min färdväg plogas väl så det är kylan som får mig avstå på vintern.

I mitt fall tar det ju ungefär samma tid som kollektivtrafiken. Bilen kommer nästan alltid vara snabbast, men även dyrast då den är dimensionerad för 5x hastigheten och 5x antalet personer jämfört med en cykel. Diskussionen uppstod när jag svarade på hur fattiga skulle ha råd att åka till jobbet. Kanske de kan cykla en eller två dagar i veckan så spar de ändå mer än senaste tidens prisökningar. Då borde familj och annat hinnas med. Men jag kommer bara med förslag på alternativ, var och en får omfamna eller dissa dem(y). Ett par km cyklar ju barn på låg eller mellanstadiet utan problem, men de tycker oftast att det är roligt att cykla. Nej min cykel är inte så snabb, en 15 år gammal MTB med grova däck. En racer eller vanlig cykel med 10+ växlar vore snabbare. Vältränad är jag, som ett resultat av bla att cykla. Men jag nämnde även elcykel eller moped för de som inte vill bli svettiga.

Normen är att det fungerar men normen är även att de flesta inte vill. Jag förstår och accepterar det.

Ja ombyte, dusch och gärna låst cykelparkering är bra om man cyklar. Ställ krav på arbetsgivaren! I mitt fall fungerar detta bra, men det är demotiverande att köra bil med 70 kr trängselskatt och 55 kr per timme i p avgift på jobbet eller 15 på gatorna utanför.

För att avsluta detta, jag hävdade att några som klagade på kostnaden kanske kunde cykla. Alltså att inte alla behöver köra bil. Eller att ta cykeln ibland, när man har tid och solen skiner.

Sedan gav jag flera andra förslag också. Hur tycker du man ska få råd att ta sig till jobbet?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.