Hej alla undrar om mitt hus som är 3 våningsplan räcker att värma upp huset med luftvärmepump istället för direktverkande el. Huset är på 220kvm och jag funderar på att ha 3 innerdelar 1 på varje våning skulle detta räcka tror ni?
 
J wslimazzz skrev:
Hej alla undrar om mitt hus som är 3 våningsplan räcker att värma upp huset med luftvärmepump istället för direktverkande el. Huset är på 220kvm och jag funderar på att ha 3 innerdelar 1 på varje våning skulle detta räcka tror ni?
Beror lite på hur öppen planlösning det är eller om det är massa stängda dörrar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Beror lite på hur öppen planlösning det är eller om det är massa stängda dörrar.
Planlösningen är öppen på alla 3 våningar förutom sovrummen
 
Det fungerar nog bra. Jag har 130m2 och en luftvärmepump, den tar ungefär halva den utan och elementen får jobba i andra änden. Stänger man dörrarna till sovrummen så blir det snabbt kallt där. Så helt ersätta element är svårt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan vara svårt att hitta en multisplit med 3 innerdelar som har tillräcklig effekt för 220 kvm i Sverige. Beror på var i landet huset står, när det är byggt och hur det är isolerat. Man måste kolla specarna noga. Flera single-split avsedda för nordiskt klimat får klart högre värmeeffekt när det är kallt väder.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan vara svårt att hitta en multisplit med 3 innerdelar som har tillräcklig effekt för 220 kvm i Sverige. Beror på var i landet huset står, när det är byggt och hur det är isolerat. Man måste kolla specarna noga. Flera single-split avsedda för nordiskt klimat får klart högre värmeeffekt när det är kallt väder.
Finns den här https://www.bygghemma.se/hus-och-by...53N0pn9sw0CYTHYbTAfP2JVjKsvBaTGRoCguUQAvD_BwE
 
Jag har en friggebod på 10kvm med direktverkande el och ett garage på ca 100 kvm med luft/luft

I feb 2022 drog Friggeboden 137kwh och garaget 510kwh
 
  • Gilla
Jayward
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag har en friggebod på 10kvm med direktverkande el och ett garage på ca 100 kvm med luft/luft

I feb 2022 drog Friggeboden 137kwh och garaget 510kwh
Det är ju rätt hyffsat bra med luft/luft fick nyss tips på att satsa på mitsubish mxz som är anpassad för 3 innerdelar och även anpassad för braskamminen jag har i huset.
 
J wslimazzz skrev:
Finns den här [länk]
Bygghemma är ju snurriga när man försöker läsa specen. Bättre pris och bättre ordning hos Polarpumpen: https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/daikin-daikin-m3-r-luftvarmepump/p-1224278

Den ger max 8,1 kW i vackert väder och nerförsbacke. Frågan är vad den förmår när det blir ordentligt kallt ute? Den avsäkras med 13 A. Det brukar också en bra single-split för nordiskt klimat göras. Du måste undersöka noga vad du behöver för effekt när det blir kallt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag hade aldrig satt ett system med en utedel och tre innedelar. Går utedelen sönder så står du där utan värme från någon av innedelarna. Sätt tre separata llvp istället. Kostnaden skiljer sig nog endast markant och du har en bra mycket säkrare lösning.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
B
Multisplit är lite av en udda fågel. Det är många som ha problem med dem. Läs bara på t.ex. värmepumpsforum. Dessutom anar jag att det kan bli problem när de är lite äldre, om det t.ex. börjar läcka någonstans att hitta läckan. Blir ju svårare att dra gränsen för när man ska byta ut vs reparera med skulle jag gissa. Enda fördelen med multisplit är ju att det är en ful bullrig utomhusdel.

En split med 3 innerdelar kostar ju ungefär som 2 vanliga maskiner med installation. I längden tror jag helt klart det blir bättre med flera vanliga luft luft jämfört med multisplit, om man kan acceptera att ha flera utomhusdelar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag tror på en kombination av direktverkande el och 2 st enskilda luftvärmepumpar placerade i typ vid trappan/hallen.

De lever om en aning så man måste tänka till vart man placerar dom. Bäst effekt får man ifall innerdelen har max luftflöde
 
A
J wslimazzz skrev:
Finns den här [länk]
usel information men den ser på tok för liten ut
titta på en sådan här i storlek 36
 
A
J Josth skrev:
Bygghemma är ju snurriga när man försöker läsa specen. Bättre pris och bättre ordning hos Polarpumpen: [länk]

Den ger max 8,1 kW i vackert väder och nerförsbacke. Frågan är vad den förmår när det blir ordentligt kallt ute? Den avsäkras med 13 A. Det brukar också en bra single-split för nordiskt klimat göras. Du måste undersöka noga vad du behöver för effekt när det blir kallt.
japp mycket klen prestanda kanske max 140m2
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag hade aldrig satt ett system med en utedel och tre innedelar. Går utedelen sönder så står du där utan värme från någon av innedelarna. Sätt tre separata llvp istället. Kostnaden skiljer sig nog endast markant och du har en bra mycket säkrare lösning.
det räcker om en innedel havererar så slutar allt att funka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.