M -MH- skrev:
Du har gått från att framhålla bakhjulsdrivna bilars alla fördelar, till att säg att det inte spelar någon roll? Jag håller med om att 90% av köpare inte bryr sig, men ingenjörerna som sitter och bygger bilarna måste ju ändå väga för och nackdelar med olika lösningar.
Om det är mig du avser så tycker jag inte du har förstått mig rätt. Båda har för och nackdelar. Jag tror mest det handlar om kostnad och packning. Vad gäller traction framåt är bakhjulsdrivet bäst (givet rimlig viktfördelning) på samma sätt som bromskraft fram. Eftersom det även finns hjulbroms fram så kan jag inte se att en balhjulsregeneterad är osäkrare. Men i fallet småbil säger jag jag tror det kvittar.
 
F
K karlmb skrev:
Jo, hinner inte elektroniken med och man har kraftig regenering så kan det kanske vara ett problem. Man borde göra regenerering mer styrd av föraren.
Men tillräckligt med energi kan man hämta från bakaxeln iaf, vilket var vad detta handlar om.
Igen då, och detta är sista gången…. Så fort man har nerstyrd regenerering och/eller automatiserat stabiliserande frambromsingrepp som tex händer vid regenerering på vissa bilar över en viss hastighet så är det inte maximal regenerering jämfört med om bilen hade varit fram- eller ännu hellre, AWD.
 
Frågan är hur många % av den möjliga regenereringen man går miste om för att framhjulen måste bromsa ibland och regenereringen minskas på grund av halka/instabilitet?
Min gissning är att det är väldigt lite man förlorar. Så lite att biltillverkaren inte ser det som en faktor vid designen av bilen.

En elbil med bakhjulsdrift har dessutom större del av tyngden på bakhjulen än en framhjulsdriven ICE-bil, så det finns utrymme att bromsa lite hårdare med bakhjulen än på en 'vanlig' bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Om det är mig du avser så tycker jag inte du har förstått mig rätt. Båda har för och nackdelar. Jag tror mest det handlar om kostnad och packning. Vad gäller traction framåt är bakhjulsdrivet bäst (givet rimlig viktfördelning) på samma sätt som bromskraft fram. Eftersom det även finns hjulbroms fram så kan jag inte se att en balhjulsregeneterad är osäkrare. Men i fallet småbil säger jag jag tror det kvittar.
Det är så med att en bil inte får tillgodoräkna sig regenerering öht när det kommer till bromsverkan utan den skall klara reglerna enbart på ”vanliga bromsar” (varför jag skrev detta vet jag inte men det kan väl alltid vara nån som blir upprörd över det).
 
F
useless useless skrev:
Frågan är hur många % av den möjliga regenereringen man går miste om för att framhjulen måste bromsa ibland och regenereringen minskas på grund av halka/instabilitet?
Min gissning är att det är väldigt lite man förlorar. Så lite att biltillverkaren inte ser det som en faktor vid designen av bilen.

En elbil med bakhjulsdrift har större del av tyngden på bakhjulen än en framhjulsdriven ICE-bil, så det finns utrymme att bromsa lite hårdare med bakhjulen än på en 'vanlig' bil.
Japp, det är säkert rätt lite skillnad i praktiken.

Men det är fortfarande inte mindre risk att få bakhjulssladd/släpp på en bakhjulsdriven bil än på en framhjulsdriven.
 
F fsn skrev:
Igen då, och detta är sista gången…. Så fort man har nerstyrd regenerering och/eller automatiserat stabiliserande frambromsingrepp som tex händer vid regenerering på vissa bilar över en viss hastighet så är det inte maximal regenerering jämfört med om bilen hade varit fram- eller ännu hellre, AWD.
Och för sista gången. Det är verkligen på marginalen, den effekt du pratar om. Den allra mesta regeneringen sker vi lägre nivåer av retardation. Av komfortskäl om inte annat så tror jag inte ens du tvärnitar så fort du ska stanna eller sakta in.
 
F
K karlmb skrev:
Om skälet till framhjulsdriven elbil är att regenering är ineffektiv så kör jag hellre cykel. Dina argument om bromsdimensionering är just som från begåvningsreserven.
Trodde vi förstod varandra gällande bakjulsdrift men du vågar tydligen aldrig motorbromsa då.
Herregud vad man kan snöa in på en faktor..
Det är ingen (inte jag iallafall) som sagt att skälet till framhjulsdrift skulle vara effektivare regenerering. Men för all del, börja trampa bara.

kan du utveckla ditt resonemang om begåvningsreserven och bromsdimensionering?

Jodå, jag motorbromsar väldigt mycket, jag har kört racing (naturligtvis bakhjulsdriven) och behärskar motorbromsning precis så bra som jag behöver, men tack ändå.
 
F
K karlmb skrev:
Och för sista gången. Det är verkligen på marginalen, den effekt du pratar om. Den allra mesta regeneringen sker vi lägre nivåer av retardation. Av komfortskäl om inte annat så tror jag inte ens du tvärnitar så fort du ska stanna eller sakta in.
Men det är ändå eller hur? Jag tror jag skrivit just att det är ytterst marginellt 10 ggr nu.

Hur jag bromsar? Med el eller hybrid, stenhårt en gång så att även bakbromsarna får sig en jävel. Sen efter det så försöker jag ligga på rätt sida regeneringsmax så jag inte bromsar bort mer energi i form av värme än nödvändigt. Också mikro-optimering men det känns bäst.
 
F fsn skrev:
Japp, det är säkert rätt lite skillnad i praktiken.
Där är jag 100% ense.

Men det är fortfarande inte mindre risk att få bakhjulssladd/släpp på en bakhjulsdriven bil än på en framhjulsdriven.
Jag kan inte erinra mig att sladd varit ett stort bekymmer sen ESP kom... Sen är givetvis en i grunden bra balanserad bil bättre att köra än en med tokig viktfördelning...


Det jag tror jag sagt från början är att det troligen är lättare att göra en bil med bra körbarhet, som borde bli enklare och billigare, om man har bakhjulsdrift. Det återstår väl att se vad som tillverkarna prioriterar. Det är relativt få bilar som idag är byggda från början som rena elbilar. Jag ska erkänna att jag inte har koll på marknaden.

BMW i3 och Tesla är helt klart rena elbilar (eller i3 finns med range extender)
Leaf tror jag bara funnits som elbil.
Övriga jag kan komma på tror jag är carry over från en ICE plattform. Om vi undantar specialbilar i låga serier...

VWs platform för ID3 och ID4 (mfl) tror jag är visst carry over från moduler från andra bilar, men ändå relativt designat från scratch som elbil.

Nu har jag inte faktakollat utan killgissar, men av de bilar som är designade som rena elbilar är det som jag förstår bara Leaf som är FWD, tesla och ID är AWD eller RWD. BMW är RWD. Det tycker jag ändå pekar på att det inte bör vara helgalet att ha drivningen bak?

Edit: Mach-E och iPace finns ju och de är väl byggda som rena elbilar... Om jag förstått rätt finns MachE som RWD eller AWD och iPace som AWD?
 
K karlmb skrev:
Du tar aldrig ut de effekterna som bakhjulen kan bidra med.
Klart man kan, det går ju att få bilen att släppa på framhjulen med min sunkiga elbil tom.
 
OK, fakta från verkligheten. Min lilla fjösiga FWD Zoe R135 (på marknaden sedan 2012 och fortfarande EU's mest sålda elbil och har aldrig varit annat än elbil, men delar vissa saker med Clio) men ger upp till 115kW/155hp kan regenerera upp till 60kW vilket är maximalt vad batteriet kan laddas med, men det gäller bara under en hel massa olika omständigheter såsom hastighet, batteritemperatur, SoC, SoH och tryckkraft på bromspedalen. Det som är det intressanta för mig som förare är att jag begär ett bromskraftsmoment och bilen levererar det via skivbromsarna eller regenerering, hur och vad reglerar bilen självt utan att jag behöver bry mig och det är helt opåverkbart, jag bara trycker på bromspedalen. Efter ett tag så "lär man sig" hur mycket och när man kan bromsa utan att det blir värme i bromsarna av rörelseenergin (slöseri). Frirullning eller automatisk bromsning/regenerering är en helt anna sak och valbart. Med full regenerering så bromsar den som en gammaldags manuell bil med kraftig motorbroms och nedväxlingar vartefter.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ser det ofta har tidigare kört flera tusen mil om året i Sverige.


Norrmannen vet hur man väljer rätt fordon för husvagn (tyvärr kör han för fort, annars ett skolexempel. [media]
Det är ett betydligt större problem med folk som använder mobiltelefonen, tex för att filma, medan de kör...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Klart man kan, det går ju att få bilen att släppa på framhjulen med min sunkiga elbil tom.
Om det är halt ja. Men då är det ytterst kortvarigt och inte hållbart för elektronik, elmotor och batteri.
Det är just pga detta elbilar måste ha konventionella bromsar som backup.
De korta tillfällen när det är bromsregenering i nivå med vad däcken (bak) kan erbjuda är ytterst sällan och därmed påverkar det inte totala effektiviteten hos elbilen.
 
F fsn skrev:
Men det är ändå eller hur? Jag tror jag skrivit just att det är ytterst marginellt 10 ggr nu.

Hur jag bromsar? Med el eller hybrid, stenhårt en gång så att även bakbromsarna får sig en jävel. Sen efter det så försöker jag ligga på rätt sida regeneringsmax så jag inte bromsar bort mer energi i form av värme än nödvändigt. Också mikro-optimering men det känns bäst.
Är det på marginalen så vet jag inte vad du argumenterar emot...
 
K karlmb skrev:
Om det är halt ja. Men då är det ytterst kortvarigt och inte hållbart för elektronik, elmotor och batteri.
Det är just pga detta elbilar måste ha konventionella bromsar som backup.
De korta tillfällen när det är bromsregenering i nivå med vad däcken (bak) kan erbjuda är ytterst sällan och därmed påverkar det inte totala effektiviteten hos elbilen.
Senast idag läste jag om någon Teslaägare som ställde ner regen på vinterhalvåret, just för att slippa plötsligt släpp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.