Nissens Nissens skrev:
Låter osannolikt att ett odubbat däck får full pott på is. Det är ju omöjligt… de måste ha förväxlat det med snökolumnen där det inte fått full pott… vilket det borde…
Jag blev faktiskt förvånad för ett par år sen när vi hade hyrt bil (med dubbfria Nokian Haka däck) och åkte up ptill sällen.
Åkte på en blankisväg (det var tidig vår med omväxlande smältning och frysning). Kom fram mot stugan och där var en liten uppförsbakce som man behöver ta i krypfart. Körde upp bilen (framhjulsdriven) halvvägs innan det slirade. Gick ut för att reka och stod på rumpan direkt på blankisen.
Backade tillbaks och tog lite mer sats och den "klibbade" upp sig utan problem.

Blev helt klart imponerad av dubbfritt då - men det är vissa märken modeller som funkar bra, andra känns extrem halkiga...
 
F fsn skrev:
Det finns folk som jobbar på Försäkringskassan som förstår det här bättre än dig.
Källa på det? :rofl::crysmile::p
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Men rörelseenergin i bilen ÄR INTE OLIKA FRAM OCH BAK... :rofl:. Då skulle din bil per definition brytas i två delar och du får bromsa med röven. Rörelseenergin är bilens massa multiplicerad med farten. Och den energin kan omvandlas till ström via vilken elmotor som helst som driver hjulen. Oavsett om det är 1, 2 3, eller 4 stycken motore
Rörelseenergin är lika stor, men genereringen beror på förändring i rörelsenergin, dvs bromseffekt. Och maximala bromseffekten du kan ta ut på ett hjul är betydligt mindre än du kan ta ut på alla fyra hjulen tillsammans.
 
F
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Förklara du vad du vill precis som du vill. Sitter som klistrad och väntar.(y)
Allvetare och allt.... man baxnar. Sitter du hårt i klistret för det blev påfallande tyst?
 
F fsn skrev:
Varför vad? Nåt om att det skulle vara kopplat till hjulens lika varvtal, nån ide om att om man bromsar med bromsar bakhjulen vid halka så får man inte sladd påbakhjulen. Läs resten av inläggen så kanske du hittar svaren du saknar,
Vi som har bakhjulsdrift bromsar ofta med bakhjulen.
Hade vi större motorer och bara manelll låda och diesel så skulle vi kunna sköta nästan all bromsningen med motorbroms, på bakhjulen.
Om vi orkade hålla på med det.
Med eldrift sköts det automagiskt.
Risk för sladd finns även vid framhjulsdrift, givetvis ska man aldrig bromsa så är något hjul låser.
Och det behövs ytterst sällan, så det räcker vid normal körning att regenerera via bakhjulen.
Som sagt är det dessutom begränsad effekt som kan tas emot vid regenerering.
Kommer ihåg att det stod i instruktionsboken till min gamla Amazon att det finns över 1600 hk tillgänglig bromseffekt.
Du kan aldrig ta hand om ens 1/4 del via el
M -MH- skrev:
Rörelseenergin är lika stor, men genereringen beror på förändring i rörelsenergin, dvs bromseffekt. Och maximala bromseffekten du kan ta ut på ett hjul är betydligt mindre än du kan ta ut på alla fyra hjulen tillsammans.
Ja. Men vad du och fsn fortfarande inte förstår är att det aldrig är aktuellt att regenerera 100% av bromseffekten vid de förhållanden där alla 4 hjulen behövs.
Låt det sjunka in nu.
 
F
K karlmb skrev:
Vi som har bakhjulsdrift bromsar ofta med bakhjulen.
Hade vi större motorer och bara manelll låda och diesel så skulle vi kunna sköta nästan all bromsningen med motorbroms, på bakhjulen.
Om vi orkade hålla på med det.
Med eldrift sköts det automagiskt.
Risk för sladd finns även vid framhjulsdrift, givetvis ska man aldrig bromsa så är något hjul låser.
Och det behövs ytterst sällan, så det räcker vid normal körning att regenerera via bakhjulen.
Som sagt är det dessutom begränsad effekt som kan tas emot vid regenerering.
Kommer ihåg att det stod i instruktionsboken till min gamla Amazon att det finns över 1600 hk tillgänglig bromseffekt.
Du kan aldrig ta hand om ens 1/4 del via el


Ja. Men vad du och fsn fortfarande inte förstår är att det aldrig är aktuellt att regenerera 100% av bromseffekten vid de förhållanden där alla 4 hjulen behövs.
Låt det sjunka in nu.
Men snälla, förstå att en bakhjulsdriven modern elbil som regenererar maximalt läger på frambroms med i väldigt många situationer, vare sig du ber om det eller inte.
 
K karlmb skrev:
det aldrig är aktuellt att regenerera 100% av bromseffekten vid de förhållanden där alla 4 hjulen behövs.
Klart det är aktuellt, större andel är bättre. Framför allt har man större möjlighet på fram- än bakhjulsdriven bil
 
Jag försökte tänka på att observera hur mycket min (iofs phev passat GTE) regenererade på guessometern vid min körning till jobbet. Min bedömning är att jag i de flesta inbromsningar inte regenererade ens max vad den kan ta emot. Men jag kanske kör mer gubbigt och förutseende än jag tror... Så att man en stor del av retardationerna bromsar så mycket att det ens är risk för att hjulen släpper på torr asfalt tror jag inte. Därav tror jag att systemet, vare sig bak eller fram, i många fall kan bara elmotorbromsa utan att anlägga ett uns av hjulbroms. Och är det så spelar det ju ingen roll på vilken axel man bromsar.

Är det halt eller man kör som en racerförare så är jag benägen att hålla med om att man sannolikt regenererar mer med elmotor fram, samtidigt tror jag man då även spinner mer vid acceleration.

Och jag återkommer till att jag inte tror de som jagar prestanda köper Zoe, Dacia spring och liknande bilar (iofs framhjulsdrivna, men i tänkt trist småbilsklass) och därmed köpare av dessa småbilar kör som gubbar och gummor.

I teorin är därmed framjulsregenerering att föredra, men i praktiken kvittar det...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
...jag kan tillägga att jag (trots jag är en högst oprofessionell lastbilsförare) har använt tillsatsbroms på relativt olastad lastbil i backar som är hyfsat långa och branta, länge sen, men tex Jönköping, Norrköping och även nedför Sierra Nevadas sluttningar i Spanien. Dock skulle jag aldrig dra i spaken om det är halt, detta var så länge sen att esp nog var ovanligt om ens fanns på dessa bilar... Aldrig då jag gjort detta på torr asfalt har greppet varit ett problem. Vid en kraftig inbromsning inför ett köslut eller i halka vill jag inte använda tillsats eller avgasbroms utan bara hjulbroms.
 
F
J JohanLun skrev:
...jag kan tillägga att jag (trots jag är en högst oprofessionell lastbilsförare) har använt tillsatsbroms på relativt olastad lastbil i backar som är hyfsat långa och branta, länge sen, men tex Jönköping, Norrköping och även nedför Sierra Nevadas sluttningar i Spanien. Dock skulle jag aldrig dra i spaken om det är halt, detta var så länge sen att esp nog var ovanligt om ens fanns på dessa bilar... Aldrig då jag gjort detta på torr asfalt har greppet varit ett problem. Vid en kraftig inbromsning inför ett köslut eller i halka vill jag inte använda tillsats eller avgasbroms utan bara hjulbroms.
Retarder på lastbil är ordentligt kraftfull. Nu var det längesen jag körde sån men när jag jobbade med utveckling på lastbil så minns jag att man utan större problem kunde bryta ur en traktor i sladd på en grusplan bara med retardern.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Vi som har bakhjulsdrift bromsar ofta med bakhjulen.
Hade vi större motorer och bara manelll låda och diesel så skulle vi kunna sköta nästan all bromsningen med motorbroms, på bakhjulen.
Om vi orkade hålla på med det.
Med eldrift sköts det automagiskt.
Risk för sladd finns även vid framhjulsdrift, givetvis ska man aldrig bromsa så är något hjul låser.
Och det behövs ytterst sällan, så det räcker vid normal körning att regenerera via bakhjulen.
Som sagt är det dessutom begränsad effekt som kan tas emot vid regenerering.
Kommer ihåg att det stod i instruktionsboken till min gamla Amazon att det finns över 1600 hk tillgänglig bromseffekt.
Du kan aldrig ta hand om ens 1/4 del via el


Ja. Men vad du och fsn fortfarande inte förstår är att det aldrig är aktuellt att regenerera 100% av bromseffekten vid de förhållanden där alla 4 hjulen behövs.
Låt det sjunka in nu.
Det är fö ett rätt väldokumenterat fenomen att tex Tesla 3 har eller har haft problem med just sladd där röven bryter ut vid gassläpp vid halt väglag så vänligen ge upp och acceptera sanningen.
 
15 sidor med ”Framhjulsdrift är bättre än bakhjulsdrift!” ”Näe, bakhjulsdrift är bättre!”

Kanske moderatorn ska bryta ut den subdiskusionen till en egen tråd?
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
@
A Anders_Nilsson skrev:
Lokala OK tar 5.99 per kWh och min Renault Espace diesel drar 5 liter enligt displayen (motorvägspendling 80/100 km/h) så i nuläget ser jag inte vinsten med en Tesla. Kan ju komma att ändras men för att elbilen skall löna sig krävs laddning till elpriset.
Har du elbil bör du lösa laddningen hemma. Betalar själv 0.84 kr/kWh. Laddar i princip aldrig på någon snabbladdare. För övrigt är 5.99 kr/kWh ovanligt dyrt....
 
F
@ @ndreas skrev:
Har du elbil bör du lösa laddningen hemma. Betalar själv 0.84 kr/kWh. Laddar i princip aldrig på någon snabbladdare. För övrigt är 5.99 kr/kWh ovanligt dyrt....
Är 0,84kr/kWh ditt fasta avtal du har med din elleverantör så har du ytterligare 45 öre skatt och en överföringsavgift att lägga på. Samt moms på allt utom skatten med skulle jag tro.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.