Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
K
J JohanLun skrev:
Japp, problem och irritation kommer ofta av några få som missköter sig. De som har en väluppfostrad hund som är kopplad när det behövs, eller som har en "huskatt" ställer sällan till problem. Men de som har 7 okastrerade hankatter eller en kamphund som inte lyder och dessutom skiter utan att ägaren plockar upp... de förstör för alla andra. Jag älskar både katter och hundar, men dock inte alla deras ägare. :)
Jag är inget fans av katter men är djurvän och tycker man ska behandla djur väl!!
Som jag ser det kan min hund göra i stort sätt vad den vill vad han än gör är inget hans fel allt ansvar faller på mig som ägare . Djur gör inte fel det är deras ägare som gör fel. Detta lär väl reta upp folk men så är det
 
Apropå hundar som jagar katter.

Tidigare hade man rätt att skjuta hund som angriper tamdjur ( kan inte svära på att det är lika numera ).

Detta borde ju innebära att om en hund dödar katten när denna är på ägarens tomt så kan man helt enkelt skjuta hunden.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast riktigt så enkelt är det inte.
Det är grundregeln. Visst kan det finnas fall där cyklisten inte får full ersättning, men då ska den ha handlat grovt vårdslöst (för jämkning av personskada) eller varit vållande (för jämkning av sakskada). Det sista kan nog vara uppfyllt i exemplet.
Det är dock mycket svårt för bilisten att få ersättning av cyklisten för skador på bilen.
 
P
H hapazard skrev:
Nä. Har blivit ersättningsskyldig när jag cyklat in i bil.
Stillastående bil eller bil i trafik?
 
P pmd skrev:
Varför är det självklart? Jämför med nedanstående.

Visst, men en bilförare har strikt ansvar. Bilisten får stå för skador på cyklisten även om cyklisten är vållande.

P pmd skrev:
Varför är det självklart? Jämför med nedanstående.

Visst, men en bilförare har strikt ansvar. Bilisten får stå för skador på cyklisten även om cyklisten är vållande.

https://lawline.se/answers/hund-orsakade-skada-pa-min-bil-hur-staller-jag-krav-pa-hundagaren
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Tidigare hade man rätt att skjuta hund som angriper tamdjur ( kan inte svära på att det är lika numera ).
Lag om tillsyn över hundar och katter,14 §
Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till Polismyndigheten.

Detta borde ju innebära att om en hund dödar katten när denna är på ägarens tomt så kan man helt enkelt skjuta hunden.
Räknas en katt som ett lantbruksdjur? Jag tror inte det, men man måste nog titta i förarbetena för att avgöra det.
En katt i ett villaområden lär dock knappast vara ett lantbruksdjur.

Notera också att man måste försöka fånga in hunden i första hand. Rätt många hundar låter sig enkelt infångas.
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Bra ledtråd, men skribenten ger inget stöd för sitt påstående om att bilföraren slipper det strikta ansvaret om polisen slår fast att det var en olycka. I andra sammanhang slipper ju inte bilföraren det strikta ansvaret trots att det handlar om en olycka.
 
P
K Karl Olssvan skrev:
Råttor finns inte på andra ställen?
Som jag påpekade i inlägg #644 så är vår överlevnad inte beroende av katter eftersom Anticimex finns.
(Råttor kan försvara sig rätt bra mot katter, åtminstone ibland, men möss och sorkar brukar klara sig sämre).

 
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, är cyklisten vållande så lär hen stå för självrisker o annat.
Lawline ger ingen lagreferens för påståendet att en vållande cyklist blir tvungen att betala självrisken för bilistens vagnskadeförsäkring.

Vad utfallet blir om bilisten saknar vagnskadeförsäkring är ytterligare en sak att fungera på och reda ut.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Men det är väl självklart att cyklisten betalar kalaset om hen är skyldig till händelsen… tror du cyklister har något slags frikort?
Enligt trafikskadelagen 10 § 2:a stycket får en bilist trafikskadeersättning endast om den vållande kör ett motorfordon.
 
Det går att döda råttor med hund också. Men det är väl bättre med mysiga katter?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
P pmd skrev:
Enligt trafikskadelagen 10 § 2:a stycket får en bilist trafikskadeersättning endast om den vållande kör ett motorfordon.
Vad händer om man cyklar in i en Ferrari Enzo?
Om ens barn gör det? Vem betalar då?

Det rimliga, om man inte som cyklist tex varit drog/alkoholpåverkad, är ju att man som oförsäkrad max behöver betala självrisken, dvs om någon bilist valt att inte ha vagnsskada så blir denne utan ersättning annat än motsvarande en självrisk om det sker en trafikolycka med en trafikant utan trafikskadeersättningsförsäkring?

Tydligen täcker trafikskadeersättningsförsäkring upp till 300MSEK, och det är ju helt orimligt att en cyklist skulle kunna bli ersättningsskyldig för det...
 
J JohanLun skrev:
Det rimliga, om man inte som cyklist tex varit drog/alkoholpåverkad, är ju att man som oförsäkrad max behöver betala självrisken
Nu börjar vi komma långt från kattkraken men om man nu ska prata om det rimliga så varför ska den som kör denna:

Elcykel FitNord Venture 500 med svart ram och brun sadel, produktinformation och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kunna göra det utan försäkring och orsaka "godtyckliga" skador som någon annan ska betala, medan den som kör denna:

El-scooter i stil med en moped, svart färg och tjocka däck, visas med prisinformation på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är skyldig att ha försäkring och har ett strikt ansvar för de skador denne orsakar.

Vad som är rimligt är inte alltid helt uppenbart kan jag tycka...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu börjar vi komma långt från kattkraken men om man nu ska prata om det rimliga så varför ska den som kör denna:

[bild]

kunna göra det utan försäkring och orsaka "godtyckliga" skador som någon annan ska betala, medan den som kör denna:

[bild]

är skyldig att ha försäkring och har ett strikt ansvar för de skador denne orsakar.

Vad som är rimligt är inte alltid helt uppenbart kan jag tycka...
Så är det. Finns en viss likhet med hund och katt diskussionen... :D

Jag kan hålla med, man borde ha nåt system för detta, kanske att trafikförsäkringsföreningen eller vad de heter får expanderas till att täcka cyklar, elsparkar mm men även ta ut en högre avgift av de fordon som måste försäkras.
 
J JohanLun skrev:
Om ens barn gör det? Vem betalar då?
det bör vara ansvarsdelen i din hemförsäkring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.