Nu ska värmen vara igång igen. Två rostiga stålrör är bytta, nya elpatroner och ny glykol. Nu håller jag tummarna för att husvagnen håller ihop resten av byggtiden. Det blev fem veckors ofrivillig vila från bygget så nu är jag lite sugen på att komma vidare. Det som ligger i pipen nu är dragning av ventilationsrör, golvspån på loftet samt plastning och glesning i taket innan vi kan blåsa lösull. Därefter dragning av el o va.

Rörisen meddelade att han inte hade tid för oss, så det blir till att hitta en ny som hinner med vårt hus innan semestern. Semestern hade jag tänkt ägna åt invändig panel och innertak, men det kräver ju att el och va är klart. Javisst-ja, huset ska ju behandlas med järnvitriol och knutar och foder ska spikas och målas, helst i maj-juni när det brukar vara som bäst väder. Det känns som sysselsättning inte kommer att saknas.
 
O oswim skrev:
Ska upp till vår tomt i mitten av april och kolla läget. samt förbereda för husvagn.
Jag tar för övrigt gärna rekommendationer grävare och grundläggare :)
Min grävare kommer håller till i Venjan. Det blir nog lite långt till din tomt. Grundkillen är Betongare Björn från Mora. Han rekommenderas varmt.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
tja! kunde inte se något i tråden gällande kostnad för markarbete? håller på själv att ta in lite offerter och försöker skapa mig en uppfattning. fick en på 190k (75kvm bya, tomten är relativt plan och marken är av sand)
 
Ett minireningsverk ingick i markarbetena för mig. Jag betalade totalt 205 tkr. Själva minireningsverket gick på 80 tkr exkl installation. Min tomt lutar en del så markarbetena blev ganska omfattande med terrassering. Marken består av morän. Jag hade också minst 20 stora stubbar som kördes bort. Material för undergrund och dränering ingick. Priserna beror nog en del på var i landet man bygger och vad som ingår, t ex infart, parkering. Min grävare hade ett eget grustag 15 min från tomten. Materialpriser och transporter kan nog påverka priset en del.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
ah okok. låter ju ändå som en bra deal i mina öron. Det estimat jag fick var från siljans schakt och dom har ett grustag precis i närheten. Detta var vad som ingick:
  • Schakt material går att lägga på tomten.
  • VA schakt på ca 18m.
  • Parkering på ca 80m2.
  • Berg och block sker mot löpande ersättning.
  • Material i befintlig mark förutsätts vara sand.
  • Priser är för färdigsinglad yta, underkant betongplatta.
Tog du in många offerter? känns inte som att det finns super mycket att välja på.
 
Faktum är att jag valde minireningverket först. Han som sålde det gjorde resten av markjobben. Annars hade det blivit krångligt. Även byggaren som jag köpte grunden av var van att jobba med Görans Gräv & Grus. Priset verkade dessutom rimligt. Det är ofta ett sammansvetsat gäng med olika entreprenörer som är vana att jobba tillsammans, viket jag värdesätter. Om något blir fel är det ofta något som fallit mellan stolarna.

En sak föll ändå mellan stolarna; dränderingen. Den hade varken grund- eller markentreprenören tagit med. Dessutom krävde kommunen radonslang, eftersom det kan finnas markradon i området runt siljan.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Hej igen. Länge sedan jag rapporterade om bygget. Det jag gjort sedan sist är lagt spånskivor på loftet, isolerat väggar, luftspaltskivor i yttertak samt plastat och skruvat gles till förbannelse. Halva huset har öppet i nock vilket krävt ställning på olika nivåer. Eftersom jag jobbat helt själv har jag klättrat upp och ned på ställningen hundra gånger om dagen, som det känts. Ett drygt jobb är i alla fall klart nu. Igår blåstes lösull. 96 säckar med iCell blåstes upp i taket av en kille i rymddräkt och mask. Jag hade först funderingar på att hyra blåsmaskin och göra det själv, men eftersom ingen ville hjälpa till med säckarna slutade det med att jag köpte in hela jobbet. Det känns skönt att nu kunna gå vidare med invändigt installationsskikt och eldragning.
 
  • Inre takkonstruktion av ett pågående byggprojekt med synliga spånskivor, isolering och en öppen nock med ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt husloft med spånskivor, isolering och öppet i nock visande träkonstruktion och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar med luftspaltskivor och pågående isoleringsarbete med plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av hus under renovering med synliga isolerade väggar, takbjälkar och en byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat hus loft med isolering och spånskivor, synliga takstolar och plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i skyddsdräkt blåser isolering i taket på ett hus under renovering med sjöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blåsisolering av hus med öppen släpvagn full av iCell-säckar och arbetare i gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i ett bygge med spånskivor, isolering och träreglar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar med isolering och spånskivor i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
phila och 9 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Hej igen. Länge sedan jag rapporterade om bygget. Det jag gjort sedan sist är lagt spånskivor på loftet, isolerat väggar, luftspaltskivor i yttertak samt plastat och skruvat gles till förbannelse. Halva huset har öppet i nock vilket krävt ställning på olika nivåer. Eftersom jag jobbat helt själv har jag klättrat upp och ned på ställningen hundra gånger om dagen, som det känts. Ett drygt jobb är i alla fall klart nu. Igår blåstes lösull. 96 säckar med iCell blåstes upp i taket av en kille i rymddräkt och mask. Jag hade först funderingar på att hyra blåsmaskin och göra det själv, men eftersom ingen ville hjälpa till med säckarna slutade det med att jag köpte in hela jobbet. Det känns skönt att nu kunna gå vidare med invändigt installationsskikt och eldragning.
Bra jobbat..många gles blir det..det sliter mycket att flytta kroppsvikt vertikalt. Jag lärde mig att knyta fast en trappstege i ställningen .tar några minuter att släpa fram och knyta men det har man igen fort när man ska gå ner och hämta det man glömt.ju äldre man blir desto mer ska man nog förbereda jobben. Dessutom viktigt att inte ramla ner så ofta det tar massa tid att läka ihop:-/
 
  • Gilla
BJohan
  • Laddar…
Idag har jag sprutat järnvitriol på en fasad. Jag testade ut metodiken på friggan först. Det är bra att ha en frigga att testa på. Jag var lite för snål på friggan först, så sprutade mer flödigt på huset. Jag märkte att panelen sög åt sig mycket. 10 liter lösning gick åt till en sida på huset, ca 25 m2 + takfot. Resultatet blev jag riktigt nöjd med.
 
  • Nybehandlad fasad med järnvitriol på trähus med rött tak, två fönster, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panelbeklädd fasad nyligen behandlad med järnvitriol med sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyligen behandlat trähus med järnvitriol, vilket ger en jämn, grå patina på fasadpanelen och ett rött tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad behandlad med järnvitriol bredvid en sjö med ojämn applicering synbar, omgiven av träd och röd takrinna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad behandlad med järnvitriol, visande färgskillnanen mellan behandlade och obehandlade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 12 till
  • Laddar…
Riktigt tjusigt! Går fort fram
 
Nu var det ett tag sedan jag lade upp något igen. En långhelg innan midsommar slutade med ryggskott så illa att jag inte kunde ta mig upp från golvet. Jag trodde nästan att det var färdigbyggt. Det blev tre veckor hemma innan nästa resa. Då var planen att bygga i två veckor tillsammans med fru och son. Efter några dagar får frun Covid och snart sonen också. Jag sover i bilen i hopp om att klara mig, men jag får också Covid snart. Det blev alltså inte så mycket jobbat som vi hoppats på men sedan sist har följande skett: Målning vindskivor. Nedtagning hängrännor och målning fotbrädor. Montera knutbrädor, fönstersalningar och foder. Foder sågades ur för fönsterbleck, togs ned och målades sedan innan slutmonteringen. Montage av Stuprör. Det är alltid kul att se vilket lyft lite foder och färg kan ge.
 
  • Nyrenoverat trähus med röda fönsterfoder, målade vindskivor och monterade stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nymålat hus med röda vindskivor, ett fönster med foder och ett nyinstallerat brunt stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus under renovering med nymålade vindskivor och röda fönsterfoder utan hängrännor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat hus med målade vindskivor, färdigställda fönstersalningar och rödmålade fönsterfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade röda vindskivor och fönsterbleck mot trävägg på hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 12 till
  • Laddar…
Bra jobbat och snygg finish!
Hoppas att ni alla kryat på er från de olika åkommorna!
 
  • Gilla
KarolinaA och 1 till
  • Laddar…
Vi var alla hyfsat friska efter någon vecka. Tyvärr är det annat planerat under resten av semestern och i augusti är det fullt upp på kontoret. Det blir nog inte förrän september jag kan hoppas på att kunna ta en långhelg och få lite gjort. Det vore ju skönt att slippa bo i husvagn en vinter till.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jag fick loss några dagar som ägnades mest åt friggan. Den klarar inte en vinter till med enbart underlagspapp. Läkt och takpannor åkte på samt vindskivor, knutbrädor, hängrännor och stuprör. På fasaden mot sjön byggdes salningar och foder. Det tar sin tid när man jobbar från stege. Jag känner mig lite otålig att komma igång med inomhusjobben. Har beställt 300 m2 panel till väggar och tak. Chansar på andrasortering för 100 kr/m2. Väntar bara på leverans. Hoppas på att kunna få lite ledigt senare i höst.
 
  • Renovering av husfasad med nya fönsterfoder och stege lutad mot väggen, i kvällsljus med sjöutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat skjul med gråa väggar och nytt rött tak med takpannor, samt rödmålade hängrännor och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat fristående skjul med rött tak och nymonterade vindskivor, hängrännor och ljus panelvägg vid sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hus med ny takläkt, röda vindskivor, knutbrädor, och installerade hängrännor och stuprör med utsikt mot sjön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zlingo och 9 till
  • Laddar…
Kul att få en uppdatering, kämpa på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.