Jag skulle dragit guidekabeln genom grinden (enligt bild 2) för att säkerställa att den hittar hem därifrån när den väl tagit sig dit. För att se till att den faktiskt hittar in genom grinden ibland kan du enkelt ställa in att den ska starta klippningen i slutet av guidetråden vid ett visst antal % av klippningarna.
 
  • Gilla
junologue
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad innebär grusgång? Är det packat som en grusväg, eller löst, typ 4–8 singel? Om det är det förra är det bara att köra, om det sensre bör du nog stensätta ett band över grusgången där klipparen ska passera.

själva guiden skulle jag dra ungefär enligt ditt förslag, men förmodligen vinkelrätt över gången.
Det är singel. Har den svårigheter med det?

Gräsklipparen måste ju även passera grusgången lite längre upp i bild antar jag. Ska man sätt avgränsningskabel runt grusgången förutom där man tänkt sig att den ska igenom?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad innebär grusgång? Är det packat som en grusväg, eller löst, typ 4–8 singel? Om det är det förra är det bara att köra, om det sensre bör du nog stensätta ett band över grusgången där klipparen ska passera.

själva guiden skulle jag dra ungefär enligt ditt förslag, men förmodligen vinkelrätt över gången.
Luftfoto över en trädgård med planerade avgränsningskablar för gräsklippare, inklusive passage över grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det här ett rimligt tänk angående avgränsningskabeln då?
 
Då var det dags att bli med robotsgräsklippare! Tittar på Sileno Life 1500 Lona som till en början ska klippa 500m2 men om ett år tillkommer 600m2 till. Tyvärr är de två delarna inte förbundna med varandra så tänker att de får gå varannan dag, eller förmiddag/eftermiddag (jobbar hemma så kan flytta varje dag).

tankar?
 
junologue junologue skrev:
Det är singel. Har den svårigheter med det?
Ja, dels kan den nog köra fast, dels är det en överhängande risk att bladen slås sönder av singlet.

Hönsnätet tolkar jag som en relativt tillfällig åtgärd med riktigt små barn. Så bäst är kanske att planera runt det snarare än för det. Exempelvis sätta en planka längst ner på stängslet och lyfta över klipparen på andra sidan ibland. Men hur man vill lösa det betor nog på hur länge man tänker att man måste ha det.
 
Jag skulle dra guiden typ enligt orange linje om jag fick välja fritt utan hönsnäten. Satellitbild av en fastighet med markerade områden och en orange ritad linje som föreslagen väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Då var det dags att bli med robotsgräsklippare! Tittar på Sileno Life 1500 Lona som till en början ska klippa 500m2 men om ett år tillkommer 600m2 till. Tyvärr är de två delarna inte förbundna med varandra så tänker att de får gå varannan dag, eller förmiddag/eftermiddag (jobbar hemma så kan flytta varje dag).

tankar?
Låter som att det ska funka bra, om du har någon stengång etc så kanske man kan utnyttja den för att roboten ska tas sig mellan ytorna?
 
M Magic-gnome skrev:
Låter som att det ska funka bra, om du har någon stengång etc så kanske man kan utnyttja den för att roboten ska tas sig mellan ytorna?
Skönt! Ingen passage dessvärre, det är 5-6 meter skogstomt mellan ytorna
 
Så länge du kan ha en sammanhängande kabeldragning är det inga problem. Klipparen behöver inte kunna köra där, det räcker att du kan dra två trådar ihop, men de två ytorna måste som sagt hänga ihop i en kontinuerlig slinga, då signalen matas ut av laddstationen.

Den yta som klipparen inte kommer åt laddstationen från kallas då biyta, och man kan (i alla fall på Husqvarna vill jag minnas) ställa in klipparen så att den kör batteriet i botten där och inte letar efter en laddstation den ändå inte kan nå med 35 % batteri kvar.
 
Intressant med biytan, det måste jag kolla upp! Är det bättre att låta den köra en hel dag uppe och en hel dag nere eller bättre att den kör en halv dag var varje dag?
 
Den kör nog max en timme innan batteriet är tomt, så när den kör på biytan blir det inte så länge hur som helst.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Är laddningsstationerna kodade till gräsklipparen på något sätt eller kan man köpa till en till och ha på den andra plätten?
 
De är synkade med särskild signal.
 
Nu satte mig när och mätte tomtplättarna och räknade och insåg att det blir billigare att köpa två stycken Sileno 750 mot en Sileno 1500 + laddstation + kabel + märlor :surprised:

Slår nog till imorgon, Hornback slänger med ett hus på köpet. Frågan är om man ska gå på Smart eller inte. Har svårt att läsa mig till vilka funktioner som man får extra med det.
 
Har köpt en Sileno Garden Smart 500 och har några frågor som jag hoppas ni experter kan hjälpa mig med:

1. Jag skulle vilja ha laddstationen bakom uteplatsen, dels pga ingen annan bra plats och även att frun tycker den är ful :). Jag har el där nere.
Skulle det funka att ha den placeringen? Det är 3,5-4 m från laddstationen till gräsmattan.

2. Om det skulle vara en OK placering, tycker ni att guidekabeln är rätt dragen?

3. Kan man programmera den så att den inte klipper när den kör på plattorna? Det är iofs slätt men mer "in case of"

4. Hur lång räckvidd uppskattar ni att det är på Smart-enheten?
Laddstation för robotgräsklippare på uteplats med röd och blå guidekabel längs stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med gräsmatta och röd begränsningskabel, blå guidekabel för robotgräsklippare, pool och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Soppatorsk skrev:
Har köpt en Sileno Garden Smart 500 och har några frågor som jag hoppas ni experter kan hjälpa mig med:

1. Jag skulle vilja ha laddstationen bakom uteplatsen, dels pga ingen annan bra plats och även att frun tycker den är ful :). Jag har el där nere.
Skulle det funka att ha den placeringen? Det är 3,5-4 m från laddstationen till gräsmattan.

2. Om det skulle vara en OK placering, tycker ni att guidekabeln är rätt dragen?

3. Kan man programmera den så att den inte klipper när den kör på plattorna? Det är iofs slätt men mer "in case of"

4. Hur lång räckvidd uppskattar ni att det är på Smart-enheten?
[bild]

[bild]

1. Beakta avstånd mellan beg.kablarna så kan det funka. Notera att klipparen kan ta sig in i den smala korridoren under klippfasen och där snurra runt en tid.

2. Tomten är så pass liten så dragning av guide är okritisk.

3. Nej.

4. Kanske 50-100 m. Beror på var du placerar gateway.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.