kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Nåja, det stämmer ju inte.
Ekonomifakta.se skriver: "Dieselskatten utgörs av tre olika skatter: koldioxidskatt, energiskatt och moms. Idag utgör dessa skatter omkring 40 procent av priset vid pumpen."

Även bensin har koldioxidskatt, energiskatt och moms.

Samma sida skriver: "Fredagen den 11:e mars kostade bensinen 21,39 kronor litern. 52 procent, eller 11,10 kronor, av priset utgjordes av skatter. Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms."

Så båda har samma skatter, men bensiner är högre procentuellt beskattad.
Hur kommer dig sig att diesel har högre pris i Sverige? Skattar andra länder bensinen ännu mer då?

En dieselbil har ju oftast högre bil skatt än en bensinbil.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur kommer dig sig att diesel har högre pris i Sverige? Skattar andra länder bensinen ännu mer då?
Det beror väl frasmförallt på att våra korkade politiker bestämt att vi ska ha ännu mer inblandning av "miljövänliga"[1] drivmedel i dieseln än vad EU föreskriver, vilket inget annat land gör.

En dieselbil har ju oftast högre bil skatt än en bensinbil.
Det beror ju på miljöklass, "moderna" dieslar har ju mycket låg skatt, äldre som släpper ut mycklet har hög.


[1] Dessa "miljövänliga" alternativ som RME och HVO är inte spåeciellt miljövänliga att framställa, görs ofta av "dåliga" saker som palmolja och dessutom gör det att bilarna drar mer bränsle så man kan ifrågasätta hur bra det är.
 
GlennB GlennB skrev:
Hur sjutton kom du fram till 8h med motorvärmare ? vem kör så länge ?

Jag kör 1,5h om det är rejält kallt, och 1h annars när jag är hemma, på jobbet blir det 3h men där ställer man timern på ankomsttid och så startar den 3h innan det.

Väldigt mycket tjuvladdande av elbilar i motorvärmaruttagen på jobbet f.ö, trots att det är uttryckligen förbjudet och därmed stöld.. Men men, det är inte mitt problem.
Det är väl en av förklaringarna. Där de som laddar skyller på att de inte tar mer än de som använder motorvärmare och kupévärmare. Där de inte nämner att de vid laddning kör betydligt fler timmar beroende på laddare och batteri. Då elbilar drar 1.6-2.4 kWh/mil.

Nya moderna timer för motorvärmare. Styrs av yttertemperaturen. Där den i undantag ger ström i högst tre timmar. Medans det mer normalt blir mellan 1-2 timmar. Men dessa är lite dyrare.

På jobbet gör dem också det. Men kanske blir det ditt problem om grannens bil börjar brinna. Då de pressar ett system som normalt inte är anpassat för en längre laddning.

På jobbet är det förbjudet att ladda olika cykelvarianter som finns. Dessa får inte heller tas in i byggnaden och laddas. Just för brandrisken, Där det också fuskas. Nyligen fick en lägenhet kraftiga brandskador. Då man använt fel laddare till en sparkcykel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det märkligaste här är ju att medlemmarna i elbilskyrkan hela tiden måste påpeka hur LÄTT det är att ladda på alla laddstationer som finns PRECIS ÖVERALLT , och att det tar en halvtimma är ju bara TREVLIGT, för det är så skönt att ta en liten promenad eller en fika...

..Men när man ska hem till någon så är det plötsligt helt omöjligt att göra det ? då MÅSTE man "tanka" hos den man besöker ?

Samma sak med gnällandet över dyra laddstolpar.. ojojdå, stackars människa som betalat över en miljon för sin bil och som måste betala flera hundra kronor för en laddning.. haledudande dej då, det är såå synd om dej, hur ska du ha rååd.. suck.
jag har elbil och känner flera med elbil. Ingen av oss tycker laddnätet ör överdrivet bra eller tillförlitligt, man vet tex aldrig om stolparna ens fungerar eller är lediga. En egen laddbox ör inte heller så dyr om man väljer en eease. Hitta inte på en massa skit!
 
L l3ff3 skrev:
jag har elbil och känner flera med elbil. Ingen av oss tycker laddnätet ör överdrivet bra eller tillförlitligt, man vet tex aldrig om stolparna ens fungerar eller är lediga. En egen laddbox ör inte heller så dyr om man väljer en eease. Hitta inte på en massa skit!
Är det att hitta på skit när man berättar hur man upplever att folk beter sej ?

Det är min uppfattning att det är som jag beskrev.
 
@
A andersmc skrev:
Jag kollade som hastigast på Mekonomens motorvärmare och de verkar ha typiskt en effekt på 300-600W. När du laddar din elbil laddar du väl på max effekt ur vägguttaget, dvs 2400W. Så att ladda en elbil motsvarar mellan 4 och 8 andra bilar som kör med motorvärmare.
Motorvärmaren drar 300-600W men sedan drar kupevärmaren ~1700W också...det gäller även moderna små modeller (tex. Defas minsting)
 
Redigerat:
@
S slurppe99 skrev:
Jag har en annan vinkel på att snylta el. Då det i vår samfällighet visar sig att fyra-fem personer har börjat ladda sina elbilar i garagen. Där föreningen står för all el inom samfällighetens anläggningar. Vilket har inkluderat att det varit godkänt att använda motorvärmare med timer. Föreningen har tidigare tittat på att installera för laddstolpar. Då för två år sedan var intresset svalt. Elen behöver då uppgraderas för att klara av att installera laddstolpar enligt eldistrubitören.

Nu har flera medlemmar sagt att de inte vill vara med och betala för våra snyltande medlemmar. Då ingen betalar dem när de tankar sina fordon. Som jag räknar så kan de ta mellan 360-720kr vardera i månaden beroende på elpris. Om de tankar sina bilar via elen hos oss vid fyra tillfällen varje månad. Vår förening har inte haft fast elpris. Där styrelsen plötsligt upptäckte den höga förbrukningen.

Eldistrubitören har erbjudit att bygga ut anläggningen. Där de som tankar el får betala direkt till distrubutören. Som kanske är den bästa lösningen. Då flera företag som erbjuder förmånsbilar går mer och mer mot elbilar. Där jag vet ett företag nästa år bara kommer att erbjuda elbilar.
Det kommer bli fler och fler som vill ha möjlighet att ladda. Det är bara att utreda möjligheterna, kostnaderna och möjligheten till bidrag. Känns bara bakåtsträvande att försöka begränsa folk från att ladda sina bilar. Se lösningar istället för problem!
 
Själv brukar jag slanga fem-sex liter soppa från värdparets bil. Det är aldrig nån som opponerat sig.
 
  • Gilla
  • Haha
TriNitro och 11 till
  • Laddar…
Fairlane
S sunqan skrev:
Själv brukar jag slanga fem-sex liter soppa från värdparets bil. Det är aldrig nån som opponerat sig.
Nej, varför skulle de klaga? De har ju möjlighet att fylla på bensin/diesel hemma, den mängden för en tia eller så, ofta billigare.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
@ @ndreas skrev:
Motorvärmaren drar 300-600W men sedan drar kupevärmaren ~1700W också...det gäller även moderna små modeller (tex. Defas minsting)
Nja, Deras minsting är på 1200W, länk.

Sen kör man dom sagt inte så länge så det blir inte som att ladda en elbil.
 
@ @ndreas skrev:
Motorvärmaren drar 300-600W men sedan drar kupevärmaren ~1700W också...det gäller även moderna små modeller (tex. Defas minsting)
Ska den dra på max förutsätter det att det är väldigt kallt dock, vilket inte händer så ofta. Dessutom drar den ner effekten när kupen värms upp, så även om det skulle vara kallt ute och den står på i flera timmar så drar den inte 1700W mer än i början.
 
@ @ndreas skrev:
Motorvärmaren drar 300-600W men sedan drar kupevärmaren ~1700W också...det gäller även moderna små modeller (tex. Defas minsting)
Ja, det finns en massa saker man kan koppla in samtidigt som man kör motorvärmaren. Men jag svarade på ett inlägg som handlade om hur mycket en motorvärmare drog. Ingenting annat.
 
S sunqan skrev:
Själv brukar jag slanga fem-sex liter soppa från värdparets bil. Det är aldrig nån som opponerat sig.
Emellanåt funderar jag på om såna här inlägg skrivs av folk som är dumma i huvudet på riktigt. Jag tror inte det, vilket istället får mig att undra varför man jämför saker man vet inte har med varandra att göra.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
@
GlennB GlennB skrev:
Ska den dra på max förutsätter det att det är väldigt kallt dock, vilket inte händer så ofta. Dessutom drar den ner effekten när kupen värms upp, så även om det skulle vara kallt ute och den står på i flera timmar så drar den inte 1700W mer än i början.
I know. Jag har haft en sådan. Men alla bor inte i Stockholm där +5c räknas som vinter ;)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.