Claes Sörmland
K Kirre2 skrev:
Ja, men då måste man alltså ha möjlighet att tex klippa gräset där. Då måste remsan ju vara minst en gräsklipparbredd och med möjlighet att ta sig dit utan att nudda grannens tomt.
Jag blir mer och mer tacksam över att inte ha några grannar precis intill.
Precis. 2 m är den lämpliga distansen om man vill kunna jobba på ytan utan att gå in på grannens tomt. Eller komma överens med grannen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis. 2 m är den lämpliga distansen om man vill kunna jobba på ytan utan att gå in på grannens tomt. Eller komma överens med grannen.
Jag är uppväxt i ett traditionellt villaområde och där hade vi en häck åt ena hållet och ett staket åt andra. Båda stod på tomtgränsen och alla skötte "sin" sida. Jag trodde att det var så det fungerade. Menar ni att staket normalt står en bit in på tomten? Det måste ju se jättekonstigt ut och dessutom är det ju slöseri med plats.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag är uppväxt i ett traditionellt villaområde och där hade vi en häck åt ena hållet och ett staket åt andra. Båda stod på tomtgränsen och alla skötte "sin" sida. Jag trodde att det var så det fungerade. Menar ni att staket normalt står en bit in på tomten? Det måste ju se jättekonstigt ut och dessutom är det ju slöseri med plats.
Det är en skillnad på hur folk löser saker och ting i praktiken och vad lagen stipulerar. I normalfallet fungerar det som du beskriver det och alla är glada och nöjda. Men när folk inte kan komma överens gäller lagen och den är lite mer fyrkantig. Sen ska det också nämnas att det inte finns någon lag som säger att du måste klippa gräset eller trimma häcken. Så under förutsättning att du inte bryr dig nämnvärt samt att du inte låter växtligheten bli så pass vildvuxen att den bryter mot bestämmelser i 8:15 PBL eller 3:1 JB (vilket ska mycket till enligt min bedömning, vi talar snarare om snårskog som kan leda till skador än ogräs, men jag har inte djupdykt i praxis) finns alltså ett utrymme att plantera en häck alldeles vid tomtgränsen och sen låta grannen förstå att om du inte får tillgång till dennes mark kommer i princip all framtida skötsel utebli. Vad gäller staket är det väl lite lättare att vid misskötsel hamna i ett läge där 8:15 PBL kan vara aktuellt. Men i princip samma sak där, vill grannen ha ett halvruttet och fallfärdigt staket med flagnad färg mot sin gräns så står det grannen fritt. Vill grannen däremot att du ska underhålla staketet är det bäst att ge dig tillträde till grannfastigheten. Vill du däremot vara säker på att kunna underhålla staketet eller häcken för din egen skull är det bäst att du lämnar i varje fall en halvmeters utrymme av din egna fastighet så att du under alla lägen kommer åt det utan att behöva beträda någon annans mark.

Men enkelt uttryckt, de flesta människor är vettiga och går att komma överens med, då är lagen i praktiken irrelevant. Problem uppstår när folk inte kommer överens och då kan det bli lite krångligare. Att det är slöseri på plats må vara sant, men det är irrelevant. Grundprincipen är att fast egendom skyddas av äganderätten (servitut bildade med tvång är här ett stort undantag). Precis som att jag inte kan låna grannens bil när jag behöver med argumentet "det är slöseri på pengar att köpa en egen" kan jag inte nyttja grannens fastighet för att sköta min egen för att det är "slöseri med plats". Det är helt enkelt inte grannens problem hur jag sköter min fastighet, precis som det inte är mitt problem hur grannen sköter sin.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
K Kirre2 skrev:
Ja, men då måste man alltså ha möjlighet att tex klippa gräset där. Då måste remsan ju vara minst en gräsklipparbredd och med möjlighet att ta sig dit utan att nudda grannens tomt.
Jag blir mer och mer tacksam över att inte ha några grannar precis intill.
Du får ta till handkraft
Långskaftad grässax mot vit bakgrund, använd för manuell beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jula.se/catalog/tradgar...karning/grassaxar/langskaftad-grassax-004203/
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ja, men då måste man alltså ha möjlighet att tex klippa gräset där. Då måste remsan ju vara minst en gräsklipparbredd och med möjlighet att ta sig dit utan att nudda grannens tomt.
Jag blir mer och mer tacksam över att inte ha några grannar precis intill.
Ja, du måste kunna underhålla ditt staket och din tomt utan att gå in på grannens tomt. Det är därmed även klokt att göra tomtremsan mellan staket och tomtgräns så underhållsfri som möjligt.
 
Claes Sörmland
K Kirre2 skrev:
Jag är uppväxt i ett traditionellt villaområde och där hade vi en häck åt ena hållet och ett staket åt andra. Båda stod på tomtgränsen och alla skötte "sin" sida. Jag trodde att det var så det fungerade. Menar ni att staket normalt står en bit in på tomten? Det måste ju se jättekonstigt ut och dessutom är det ju slöseri med plats.
Jag menar att det i praktiken fungerar exakt som du beskriver. Det skulle se väldigt konstigt ut med meterbreda ingemansland mellan tomterna i dagens villaområden.

Det är således bara vid grannfejder som man ens bör överväga att flytta in staket eller häck på sin tomt. Och de 0,5 m som brukar komma upp räcker då inte. Det går inte att jobba på 0,5 m, böjer man sig ned så sticker rumpan över fastighetsgränser. Så mitt förslag för de enstaka fallen är 2 m.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
böjer man sig ned så sticker rumpan över fastighetsgränser.
Är inte luften fri ungefär som för trädgrenar. ;):crysmile: Men med den analogin bör man kanske också vara bered på att rumpan kan kapas... :surprised::cry:
 
  • Haha
  • Wow
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte luften fri ungefär som för trädgrenar. ;):crysmile: Men med den analogin bör man kanske också vara bered på att rumpan kan kapas... :surprised::cry:
4 § jordabalken. När kroppdel tränger in... o s v.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
4 § jordabalken. När kroppdel tränger in... o s v.
Vilket kapitel?
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När kroppdel tränger in... o s v.
Nej det är en helt annan lagstiftning som vi brukar behandla på fredagar. Vi tar det imorgon! :cool:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är en helt annan lagstiftning som vi brukar behandla på fredagar. Vi tar det imorgon! :cool:
Tack Då har man något att se fram emot!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte luften fri ungefär som för trädgrenar. ;):crysmile: Men med den analogin bör man kanske också vara bered på att rumpan kan kapas... :surprised::cry:
En häcksax har nog de flesta trädgårdsägare …
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är en helt annan lagstiftning som vi brukar behandla på fredagar. Vi tar det imorgon! :cool:
K Kane skrev:
Tack Då har man något att se fram emot!
Jag ångrar mig och tar i stället något som håller sig till ämnet och kan vara en lösning på vissa grannproblem.

Textmem med bekännelse om missförstånd kring tomtgräns och granne som odlar marijuana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Ubbe55 och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ångrar mig och tar i stället något som håller sig till ämnet och kan vara en lösning på vissa grannproblem.
Men jag hade ändå inte tänkt att hänga i denna tråd för att vänta in fredagsskämten......:p
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ringer dig nästa gång jag ska ha ner en plint så får vi se hur många cm ner du kommer med din jordborr i min monstermark. ;)
Gör det, så får vi se om du är beredd att betala priset jag begär :crysmile:
 
  • Ledsen
  • Arg
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.