O olsjo skrev:
Hej,
En snubbe ringde och ville komma ut och göra stamspolning. Bor i en ville från 2001 med kommunalt vatten och avlopp. Vet inte om tidigare ägare gjort detta någon gång. Han sa att det bör göras var 10-12 år om man har moderna rör. Skulle kosta mig 4000 för de 4 avlopp jag har.

Är det något jag borde nappa på eller är det bättre att bara vänta tills det blir stopp? Har inte sett några problem med långsam avrinning eller så.
Har bott i hus sen 1982 har aldrig spolat minna rör rensar avloppens vattenlås då o då men jag häller aldrig fett i avloppen spolar aldrig disken innan den diskas i diskmaskinen så maskinen får smörjning
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Snarare spola ner dem i avloppet...
Ha, ha, ha! Bra göteborgsvits.
 
flerfamiljshus brukar även dessa slarva med att spola stammarna. Men där kan det vara vettigt att spola då och då. men frågan är om inte vart 10år är för ofta.
i en villa borde kanske 30-40år. beroende på. eller så gör man det efter behov det är väl det bäst
 
harry73 harry73 skrev:
Jag fick en liknande fråga av ett ventilationsföretag som ville rensa mina ventilationsrör. Finns en hel tråd om det.
Lurendrejeri!!
Jag lät faktiskt en firma som ringde upp mig rengöra och göra en injustering på min ftx ventilation. Troligtvis inte gjort på 25 år.

Väl värt de 2400kr det kostade med tanke på mängden damm och skit han fick ut enligt mig.
 
harry73
S Styrman_jansson skrev:
Jag lät faktiskt en firma som ringde upp mig rengöra och göra en injustering på min ftx ventilation. Troligtvis inte gjort på 25 år.

Väl värt de 2400kr det kostade med tanke på mängden damm och skit han fick ut enligt mig.
Bra att du är nöjd
 
Vad ska stamspolas bort om man får fråga? Ska väl enbart gå vatten och spill i dom och är avloppet ordentligt lagt så ska der inte vara några problem. Har man ett återkommande problem med stopp i avlopp och inte hittar något fel på rör eller att man inte vill ändra sina vanor som gör att det blir stopp med jämna mellanrum så ser jag ingen som helst anledning att spola i rör som du dagligen redan spolar i. Får förfrågan ifrån kunder som vill spola i sina rör fastän dom inte har något problem med dom och jag meddelar dom alla att återkomma när dom får stopp i avloppen istället så att man vet att det gör någon nytta.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Vad ska stamspolas bort om man får fråga? Ska väl enbart gå vatten och spill i dom och är avloppet ordentligt lagt så ska der inte vara några problem. Har man ett återkommande problem med stopp i avlopp och inte hittar något fel på rör eller att man inte vill ändra sina vanor som gör att det blir stopp med jämna mellanrum så ser jag ingen som helst anledning att spola i rör som du dagligen redan spolar i. Får förfrågan ifrån kunder som vill spola i sina rör fastän dom inte har något problem med dom och jag meddelar dom alla att återkomma när dom får stopp i avloppen istället så att man vet att det gör någon nytta.
Perfekt svar men många vräker ner fett o matolja i systemet inte konstigt att det blir stopp
 
johnsilver johnsilver skrev:
Perfekt svar men många vräker ner fett o matolja i systemet inte konstigt att det blir stopp
jag har lärt mig att värsta delen av avloppen är köket. dessa kan vara riktigt slitna. däremot badrum och toa är oftast mycket bättre skick. men mycket större mängder vatten.
Jag tror inte att bara fettet är en bov i köksdramat. det är mycket mer än så. fettet är ett problem
 
För det priset får du en högtryckstvätt och en iller. Löser 98% av alla sådana problem under resten av ditt liv.
 
M MagHam skrev:
Löser 98% av alla sådana problem under resten av ditt liv.
Hoppas de flesta här har längre tid kvar än normallivslängden på en högtryckstvätt. ;):cry: Men även om man får köpa en ny tvätt då och då håller jag med om att det är ett bättre sätt att spendera pengar än att betala för rutinmässig stamspolning.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Har just haft generalstopp med åtföljande totalrenovering kök. Kan gott tänka mig att låta ”underhållspola” vart 5:e år som spolfirman rekommenderade.
 
  • Gilla
Lunarfredde
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hoppas de flesta här har längre tid kvar än normallivslängden på en högtryckstvätt....
Sant. Man får inte använda den till något annat för få blir den, som så mycket annat nuförtiden, snart utsliten.
 
B Blåbetong skrev:
Har just haft generalstopp med åtföljande totalrenovering kök. Kan gott tänka mig att låta ”underhållspola” vart 5:e år som spolfirman rekommenderade.
Frågan är om de hade hjälpt? varför fick du totalstopp som resulterader i stora vattenskador? tror du haft brutal otur.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag har lärt mig att värsta delen av avloppen är köket. dessa kan vara riktigt slitna. däremot badrum och toa är oftast mycket bättre skick. men mycket större mängder vatten.
Jag tror inte att bara fettet är en bov i köksdramat. det är mycket mer än så. fettet är ett problem
Hur slits rören? Vilken mekanism?
 
Claes Sörmland
A andersda skrev:
Hur slits rören? Vilken mekanism?
Det är gjutjärnsrör som slits, de gör det genom galvanisk korrosion.

Har man plaströr så slits de inte men fett och biofilm kan byggas på. Och äggskalsplaströren från 70-talet är ju också ett problem.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.