KristinaRT
Tja, när min bil var ny för ca 6 år sedan fick den ett jättekonstigt fel efter ca en månad, märkliga felmeddelanden dök upp och den gick ner i säkerhetsläge. Efter någon månad hittade de problemet, en givare någonstans i bränslesystemet. SÅ dåligt och naturligtvis visar det felet att just det bilmärket suger och är värdelöst. Avråder alla från att köpa en sådan bil eftersom den uppenbarligen är så kass i kvalité att den behöver åka på verkstad x flera första månaderna…..
Eftersom det hände med min måste det ju gälla alla bilar av samma märke, eller hur?

Oh, förresten det var en VW Passat, så ALLA ska härmed vara varnade. Och jo förresten, motsvarande bil kostar idag strax under en vad en Tesla kostar, så vi kan skippa diskussionen om att Tesla minsann är så så dyra att man kan förvänta sig ditt eller datt…

Fö hände något liknande med en bekants Audi och den kostar lika mycket som en Tesla, så Audi måste också vara påkostade, överhypade skitbilar….

Varning; innehåller stora mängder ironi….
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
@
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
En jätte intressant tråd att läsa.

4 mån gammal Tesla.
Har en vän som åkte på semester och kom hem 3 dagar senare. Var är bilen?
På verkstad, servostyrningen.

[länk]
Tja...och....? En bekant har ni i veckan sin nya Volvo XC90 laddhybrid (som jag vill minnas kostar omkring 800 000 kr) på verkstaden för 7 gången sedan förra sommaren...

Måndagsexemplar finns överallt..
 
Nu är det inget okänt att Tesla haft problem med bilarna tidigare. (Det är bara Tesla fanatikerna som förnekar det) De har varit dåligt ihopskruvade.
Men som jag förstått det så verkar det ha blivit bättre nu.
 
Precis, Tesla har haft mycket problem tidigt, vilket inte är konstigt hos en ny biltillverkare. Där är mycket nu fixat på en ny bil som kommer ut. Gillar man inte balansen av features, finnish och kvalitet för priset så finns det andra alternativ.

Värt att tänka på nu när Tesla drar igång bygget av bilar i Berlin att det initialt kan förekomma brister, återstår att se.

Allt tjafs om problem som att det bara är Tesla som har problem, kommer ni ihåg när vi såg Polestar 2 ståendes lite här och där för att batteriet stängde av, fixat. BMW dieslar som började brinna och växellådor hos VW etc. Alla har problem, sen i olika omfattning såklart.

Kritisera gärna Tesla (och andra) men gör det sakligt annars blir det lite tramsigt som att något bittert offer vill hävda en dold ståndpunkt, eller bara förändringsmotstånd.
Att man inte får kritisera Tesla här håller jag inte med om, det är säkert annorlunda på Tesla forumet, så blir det alltid hos fanboys.

Med dåligt underbyggda påståenden får man räkna med mothugg ;)
 
  • Gilla
Pontus Andersson1 och 4 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Jag blev själv chockad med tanke på priset, fick själv inga positiva vibbar alls.
Men det har varit fränt att ha en Tesla ett tag men det börjar klinga av. Utbudet och kvalitén hos andra elbilsmärken är så pass mycket större nu.
Upplever också att wow faktorn på en Tesla har klingat av.
Det som återstår för mig som attraktivt är mer de praktiska fördelarna som är bra med t.ex. Tesla model 3 LR.

Lång räckvidd och låg förbrukning framförallt vintertid
Snabb laddning
Tesla supercharger nätverket
Rymlig frunk
Takräcke
Dragkrog med rimlig dragvikt
Bra inbyggd färdplanering

Det finns alternativ som är nära, men t.ex. Cupra Born har inte dragkrok och högre förbrukning men är istället billigare
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Precis, Tesla har haft mycket problem tidigt, vilket inte är konstigt hos en ny biltillverkare. Där är mycket nu fixat på en ny bil som kommer ut. Gillar man inte balansen av features, finnish och kvalitet för priset så finns det andra alternativ.

Värt att tänka på nu när Tesla drar igång bygget av bilar i Berlin att det initialt kan förekomma brister, återstår att se.

Allt tjafs om problem som att det bara är Tesla som har problem, kommer ni ihåg när vi såg Polestar 2 ståendes lite här och där för att batteriet stängde av, fixat. BMW dieslar som började brinna och växellådor hos VW etc. Alla har problem, sen i olika omfattning såklart.

Kritisera gärna Tesla (och andra) men gör det sakligt annars blir det lite tramsigt som att något bittert offer vill hävda en dold ståndpunkt, eller bara förändringsmotstånd.
Att man inte får kritisera Tesla här håller jag inte med om, det är säkert annorlunda på Tesla forumet, så blir det alltid hos fanboys.

Med dåligt underbyggda påståenden får man räkna med mothugg ;)
En viktig sak när.man klagar på Tesla är den tillhör prismässigt premium segmentet.
Vilket ställer högre krav på en bil. Nu har tesla kommit undan trots dålig kvalitet. Jag är inte säker på att någon annan ny tillverkare kommit undan lika bra. Men man lyckats att skapa en hajp kring tesla.
Men de liksom alla andra tillverkare måste hålla kvaliteten. Vw har haft diesel skandalen samt växellådan. Det är intressant att de överlevede. Men troligen för att de är så stora och välkända. De hade tur.
Många tillverkare har haft sina problem.
jag servade mobiler en gång i tiden. Det var då på den tiden som passningstiden var några dagar och displayen inte täckte hela telefonen.
Nokia hade på den tiden väldiga problem med displayen. Det var ett känt problem. Där hade man skäl att vara negativa.
 
För egen del är jag fortsatt elbilssugen, men hindras fortfarande av

1. pris
2. Bagageutrymme (hund)
3. V2G/H

#2 skulle kunna lösa sig på olika sätt men marknaden är begränsad.

den största stoppern nu, förutom inköpspriset, är att jag vill kunna använda bilen som energilager för huset. Det ger fantastiska möjligheter att optimera kostnaderna för el i hushållet. Leaf e+ är den enda möjliga bilen i detta avseende just nu och då finns det knappt någon växelriktare med stöd för den bilen/standarden.
 
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kritisera gärna Tesla (och andra) men gör det sakligt annars blir det lite tramsigt som att något bittert offer vill hävda en dold ståndpunkt, eller bara förändringsmotstånd.
Att man inte får kritisera Tesla här håller jag inte med om, det är säkert annorlunda på Tesla forumet, så blir det alltid hos fanboys.
Men att man ens orkar hålla på och försvara Tesla och andra elbilar mot dessa märkliga "attacker", dvs påskriva problem och egenskaper som alla bilar har, i egenskap av att vara bil.
Alla normalintelligenta förstår nog att att motorlampan lyser orange minst lika ofta i en ICE som någon motsvarande orange lampa i elbilen, så där generellt.
Och sen att byggkvalitet, rost, hjulupphängningsproblem och allt sådant är märkesberoende, inte beroende på vilket drivmedel det är.

Nä låt de hållas, Elon får sälja alla bilar de hinner producera ändå.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
De senaste elbilarna har en roadmap för dubbelrikrat batteri. Man skall kunn använda batteriet som energireserv t ex nattetid om man har solceller som laddar dagtid.
Tror man är försiktig med det pga lithium jon batteriet och går vidare med det på solid state batteriet som gör allt möjligt.

Det kommer ny teknologi inom 10 år.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
De senaste elbilarna har en roadmap för dubbelrikrat batteri. Man skall kunn använda batteriet som energireserv t ex nattetid om man har solceller som laddar dagtid.
Tror man är försiktig med det pga lithium jon batteriet och går vidare med det på solid state batteriet som gör allt möjligt.

Det kommer ny teknologi inom 10 år.
Försiktig med...? nästan alla batteripack idag använder någon form av lithium.
 
Ett annat problem med dagens bilar, behöver inte nödvändigtvis vara elbilen men den är lite mera sårbar.
Det är långresa utan reservdäck. Förra sommaren stoppade jag in ett friktions vinterdäck på resan. Vi fick punka utanför Värnamo på E4 rakan på kvällen en fredag.
Visst man har bärgning och assistans fritt, det ingår men sideffekten är en avtrubbad resa eller semester.
Bytte till vinterdäcket och fortsatte. Det blev lite panelpip pga bilen kände inte igen däcket för registrering av däcktrycket. Men autodetect fixade det på några minuter.
På måndagen fixades punkteringen på verkstad och allt var ok igen.
Att köra i stan eller tätort utan reservdäck är lixom ingen fara. Jag har haft en punktering på 15 år och det blev på den här långresan.
Så nästa resa till europa blir med extra däck i skuffen.
 
A Alexn72 skrev:
Försiktig med...? nästan alla batteripack idag använder någon form av lithium.
Det kommer teknologi utan. Det finns idag lithium i solid state batterier. Men man vill ha bort dyra metaller.
Man kan återvinna 90-95% av dagens batterier så metaller kommer att finnas på marknaden länge.
Man försöker så klart göra batterierna billigare, torra med fast elektrolyt eller motsvarande.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
De senaste elbilarna har en roadmap för dubbelrikrat batteri. Man skall kunn använda batteriet som energireserv t ex nattetid om man har solceller som laddar dagtid.
Tror man är försiktig med det pga lithium jon batteriet och går vidare med det på solid state batteriet som gör allt möjligt.

Det kommer ny teknologi inom 10 år.
Att använda bilen som energilager är inte en teknikfråga i den meningen att vi saknar teknologin. Standarden för det har funnits sedan 2014. Idag handlar det mer om prioritering baserat på efterfrågan. Efterfrågan från konsumentledet för denna funktion är svag idag så fokus ligger på att bara få ut en elbil på marknaden för många tillverkare och grädden på moset får vänta. Givet långtidstester av batterier verkar batteritekniken inte vara en flaskhals så länge man cyklar batteriet på korrekt sätt.

Det kommer ALLTID ny teknologi om 10 år.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
De senaste elbilarna har en roadmap för dubbelrikrat batteri. Man skall kunn använda batteriet som energireserv t ex nattetid om man har solceller som laddar dagtid.
Tror man är försiktig med det pga lithium jon batteriet och går vidare med det på solid state batteriet som gör allt möjligt.

Det kommer ny teknologi inom 10 år.
Vad menar du med att de senaste bilarna har en roadmap? Ska befintliga bilarfå OTA uppdatering så de klarar detta eller menar du bilar som inte finns att köpa idag? Det senare är ju inte de senaste bilarna…

Tex EV6 har ju redan ett uttag som kan driva externa saker.
 
P Pin skrev:
Vad menar du med att de senaste bilarna har en roadmap? Ska befintliga bilarfå OTA uppdatering så de klarar detta eller menar du bilar som inte finns att köpa idag? Det senare är ju inte de senaste bilarna…

Tex EV6 har ju redan ett uttag som kan driva externa saker.
VW har tex sagt att deras bilar ska få V2x under året tror jag. Om det gäller befintliga bilar eller bara nya vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.