Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
E208?
Spot on!
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Reservhjul? Dit med lagningsflaskan och kör vidare, ännu inte behövt använda den. Kolla bara bäst före datum.
Fokuserar man på att hitta problem så hittar man kanske något att haka upp sig.:thinking:
Har flera gånger under mina 20 år som bilägare fått en spik/skruv i däcket och kunnat ta mej hem utan åtgärd. Men som sagt, andra dagen med min första bil som inte hade reservdäck blev det bärgning, lagningsflaskan hade lite svårt att laga en sprucken däcksida.
 
A AndersS skrev:
Reservhjul? Dit med lagningsflaskan och kör vidare, ännu inte behövt använda den. Kolla bara bäst före datum.
Fokuserar man på att hitta problem så hittar man kanske något att haka upp sig.:thinking:
Antingen hittar man något att haka upp sig på. Eller så hittar man en potential för förbättring. Två gånger har jag fått punktering när det inte fanns reservhjul i bilen. Lika många gånger har jag försökt använda lagningsflaska. Det fungerade inte i något av fallen. Visst är det sällan man får punktering. Men när det sker så kan reservhjulet vara skillnaden mellan att vara på väg igen efter 15 minuter och att vara på väg igen efter 15 timmar. Men så stora som hjulen börjar bli på bilarna kanske man inte vill avvara utrymmet.
 
Lagningsflaskan och kompressorn lagar på sin höjd en pyspunka.
Har man väl använt flaskan så är det nästan omöjligt att laga däcket vid en punktering.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har man väl använt flaskan så är det nästan omöjligt att laga däcket vid en punktering.
Är inte det en myt? Nu har jag förvisso bara låtit laga ett däck efter att ha fyllt hjulet med skum, men då borrade de bara upp hålet, tryckte i en gummiplugg och vulkaniserade ihop det. Noll snack om den tillfälliga lagningen.

I övrigt ifrågasätter jag behovet av reservhjul i de bebodda delarna av landet. Så sällan som det händer något tycker iaf. inte jag att det är värt att köra runt med egen reservutrustning.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Har flera gånger under mina 20 år som bilägare fått en spik/skruv i däcket och kunnat ta mej hem utan åtgärd. Men som sagt, andra dagen med min första bil som inte hade reservdäck blev det bärgning, lagningsflaskan hade lite svårt att laga en sprucken däcksida.
Punktering med byte av däck har gjorts en gång, i mitten av 80-talet, och då har jag ändå rullat 150 000-200 000 mil med våra vanliga bilar resten har varit precis som du skriver 2-3 fall av pyspunka, men visst kan det värsta hända och då får man väl ta hjälp. Men jag kan ju vara statistiskt avvikande;)
Men vill man så kan man till de flesta bilar beställa ett reservhjul, elbilar har jag inte koll på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju även RFT, som inte är punkteringssäkra, men som man kan köra vidare på i lite lägre hastighet (som lättviktsreservhjulen). Lite dyrare och lite sämre än vanliga däck, men väldigt mycket bättre än för ca 15 år sedan när tex BMW började med detta.

Men det här har egentligen ingenting med elbilar att göra. Borde finnas plats i tex frunken för reservhjul om det behövs. Att det ligger längst ner under all packning är ju lite trist för alla som måste ha en kombi fylld med väskor, barnvagn och hundbur…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har elbilar reservhjul, finns det plats eller har man valt bort det?
Även utifrån att dagens bilar kan ha 18-20" och sedan bredder över 215 och bredare, så ett nödhjul borde det väl då endast bli plats för om det finns med eller kan beställas som tillägg.
 
j.f.s
D Dsl skrev:
Spot on!
Vi borde få sambons el-Pegga (208) levererad nästa vecka men senast veckan därefter. Vi har bara väntat sedan i oktober. :crysmile:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har elbilar reservhjul, finns det plats eller har man valt bort det?
Även utifrån att dagens bilar kan ha 18-20" och sedan bredder över 215 och bredare, så ett nödhjul borde det väl då endast bli plats för om det finns med eller kan beställas som tillägg.
Finns ingen reservhjulsbalja på min. Kompressor och "laga däck" kit funkar perfekt.

Kör man med bra däck samt låterbli att köra på vassa trottoarkanter så är chansen extremt liten att åka på en punka som inte går att laga.


Sen kommer man ju inte så långt med en elbil heller så avståndet till hjälp är ju inte lång ;)
 
G Greger_08 skrev:
Finns ingen reservhjulsbalja på min. Kompressor och "laga däck" kit funkar perfekt.
Beror helt på varför man fått punka. Jag har kanske haft uppemot tio punkteringar totalt och runt hälften hade möjligen varit lagbara med "laga däck" kit. Några med synlig påkörd skruv hade säkert gått att laga. De orsakade av knivstick hade helt säkert varit mindre lagbara.

Så att påstå att "laga däck" kit funkar perfekt tycker jag är direkt felaktigt. Det kan fungera men fungerar absolut inte alltid och tveksamt om det ens fungerar oftast.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Beror helt på varför man fått punka. Jag har kanske haft uppemot tio punkteringar totalt och runt hälften hade möjligen varit lagbara med "laga däck" kit. Några med synlig påkörd skruv hade säkert gått att laga. De orsakade av knivstick hade helt säkert varit mindre lagbara.

Så att påstå att "laga däck" kit funkar perfekt tycker jag är direkt felaktigt. Det kan fungera men fungerar absolut inte alltid och tveksamt om det ens fungerar oftast.

Att få däcket sönderskuret anser jag inte som en punktering vad händer om dom drar kniven i flera?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De orsakade av knivstick hade helt säkert varit mindre lagbara.
.
Du får då hålla tummarna för att de bara sticker i ett däck och inte flera;)
Men nu är vi ute i OT och cyklar bland ytterligheterna.
 
det är typiskt elbilar får punktering. sen finns inget reservhjul....
jag läste i senaste numret av anti el.
att det är mycket vanligare med punktering i elbil.
läste även att det är mycket större risk att få batteriproblem än med en bensinbil.


obs inlägget kan innehålla spår av ironi
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Att få däcket sönderskuret anser jag inte som en punktering vad händer om dom drar kniven i flera?
För mig är ett platt däck på grund av ett oönskat hål ett punkterat däck oavsett orsak till hålet. Hursomhelst löser samma bärgare, som löser problemet med ett trasigt däck, problemet oavsett antalet trasiga däck! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.