Om det inte går fort och lätt att fila motorsågskjedja kan man gott fundera på att byta kjedja om man kan ta betalt för sin arbetstid i fält men inte för tiden att fila hemma, därför funderar jag på om inte lågpriskjedjor är ett bättre val än dyra specialfilar? Eller för den delen dyra märkeskjedjor för vanligt motormanuellt arbete med vanl svenska skogs och trädgårdsträd
 
skoge skoge skrev:
Testat hva intense cut? ( Stavade säkert fel)
Vet faktiskt inte, tror inte det då jag brukar ta hem några 12 pack vanl husqvarna filar på en ggn.
 
A
F frasen_36 skrev:
Är pod 25 spännrullen?
Nä. den ska sitta i nummer 2.
 
F
Maskintok skrev:
Nä. den ska sitta i nummer 2.
Hmm..men själva rullen som spänner remmen- är inte det nr 25 ?
 
F
F frasen_36 skrev:
Hmm..men själva rullen som spänner remmen- är inte det nr 25 ?
Vad gör den lilla "flerpen" 29 ?
 
F
F frasen_36 skrev:
Vad gör den lilla "flerpen" 29 ?
Jag får be om att få återkomma efter att jag ålat mig under och kollat vad jag kan se..
 
F
Maskintok skrev:
[bild]
Så här brukar det se ut
. på villa..

högraste skivan är från motorn.
Tack för den fina sprängskissen.
 
T
skoge skoge skrev:
Testat hva intense cut? ( Stavade säkert fel)
Nån som testat fila med någon eller några 1/10 mm grövre fil än den avsedda. Typ 5.0mm isf 4,8 mm ?
 
T Tullen127 skrev:
Nån som testat fila med någon eller några 1/10 mm grövre fil än den avsedda. Typ 5.0mm isf 4,8 mm ?
Jodå... går utmärkt om man filar på frihand.
Ökat spånutrymme är en av fördelarna
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det inte går fort och lätt att fila motorsågskjedja kan man gott fundera på att byta kjedja om man kan ta betalt för sin arbetstid i fält men inte för tiden att fila hemma, därför funderar jag på om inte lågpriskjedjor är ett bättre val än dyra specialfilar? Eller för den delen dyra märkeskjedjor för vanligt motormanuellt arbete med vanl svenska skogs och trädgårdsträd
Nja,tänk på resultat av annan filning också...
Lägre effektbehov, ökad avverkningskapacitet
 
T
skoge skoge skrev:
Jodå... går utmärkt om man filar på frihand.
Ökat spånutrymme är en av fördelarna
Ökar det risken för kast/hugg ?
Förresten, varför "om man filar på frihand"?;)
 
T Tullen127 skrev:
Nån som testat fila med någon eller några 1/10 mm grövre fil än den avsedda. Typ 5.0mm isf 4,8 mm ?
Det har väl hänt att man filat med fel fil, men det är svårare att få vasst och kjedjan2 tar slut fortare, har man farit till skogs med bara röjsågsfilen fast man har både motorsåg och röjsåg med kan det hänt att 5,5mm filen fått duga
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Nja,tänk på resultat av annan filning också...
Lägre effektbehov, ökad avverkningskapacitet
Jag kan inte se att ökad avverkningskapacitet kan motivera 90 spänn extra för filen och en kvart arbetstid att anpassa en standardkjedba, ser man det som en hobby kan man ju självklart prova oavsett kostnad men då är det väl lika bra att gå all in och köpa hexa kjedja oxå?
 
T Tullen127 skrev:
Ökar det risken för kast/hugg ?
Förresten, varför "om man filar på frihand"?;)
Nä, det är likvärdig risk för kast/hugg...

Filmall är anpassad för kedjan,.325 kedja ska ha 4.8 mm fil...med grövre fil så filar du högre upp i tanden om du använder mallen
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag kan inte se att ökad avverkningskapacitet kan motivera 90 spänn extra för filen och en kvart arbetstid att anpassa en standardkjedba, ser man det som en hobby kan man ju självklart prova oavsett kostnad men då är det väl lika bra att gå all in och köpa hexa kjedja oxå?
Hexa kedja finns bara i 1,6 spårbredd om jag minns rätt,de passar inte mina sågar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.