127 475 läst · 2 048 svar
127k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Om det inte går fort och lätt att fila motorsågskjedja kan man gott fundera på att byta kjedja om man kan ta betalt för sin arbetstid i fält men inte för tiden att fila hemma, därför funderar jag på om inte lågpriskjedjor är ett bättre val än dyra specialfilar? Eller för den delen dyra märkeskjedjor för vanligt motormanuellt arbete med vanl svenska skogs och trädgårdsträd
Nja,tänk på resultat av annan filning också...F fribygg skrev:Om det inte går fort och lätt att fila motorsågskjedja kan man gott fundera på att byta kjedja om man kan ta betalt för sin arbetstid i fält men inte för tiden att fila hemma, därför funderar jag på om inte lågpriskjedjor är ett bättre val än dyra specialfilar? Eller för den delen dyra märkeskjedjor för vanligt motormanuellt arbete med vanl svenska skogs och trädgårdsträd
Lägre effektbehov, ökad avverkningskapacitet
Det har väl hänt att man filat med fel fil, men det är svårare att få vasst och kjedjan2 tar slut fortare, har man farit till skogs med bara röjsågsfilen fast man har både motorsåg och röjsåg med kan det hänt att 5,5mm filen fått dugaT Tullen127 skrev:
Jag kan inte se att ökad avverkningskapacitet kan motivera 90 spänn extra för filen och en kvart arbetstid att anpassa en standardkjedba, ser man det som en hobby kan man ju självklart prova oavsett kostnad men då är det väl lika bra att gå all in och köpa hexa kjedja oxå?skoge skrev:
Hexa kedja finns bara i 1,6 spårbredd om jag minns rätt,de passar inte mina sågarF fribygg skrev: