Ser ut som lagerhägg tycker jag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ser ut som lagerhägg tycker jag.
Ja, det kan det kanske vara! Nu måste jag bara fundera ut vilken sort det kan vara, så ska jag nog genast beställa ett knippe sådana. Med tanke på att den stått mitt inne i ett virrvarr av växter så verkar den lättskött och det passar bra till en lerig slänt :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
De kan vara lite känsliga för kombination en tjäle/kall jord och varma vårvinterdagar men i övrigt är det ganska enkla att ha att göra med.
 
  • Gilla
lib2 och 1 till
  • Laddar…
Har klippt ner en klematis 'summer snow' som växer flera meter varje år. Klipper den långt ner så den inte blir risig och ful. Hade givetvis nyfiket sällskap.
Nedklippt klematis 'summer snow' längs en röd husvägg vidare över en grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nerklippt klematis 'summer snow' vid röd vägg med två nyfikna höns och en katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Skördade jordärtskockorna idag. Mumma med lite soppa av dem någon dag (y) En gröna trädgårdsvagn full med nyskördade, jordiga jordärtskockor, med person som gräver i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå plastback fylld med nyss skördade jordärtskockor, redo för att kokas till soppa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
I helgen har jag hämtat hästgödsel som jag fått av en snäll vän; skolat om frösådda perenner; lagat en vilstol jag hade tänkt slänga, så nu får jag behålla den; börjat göra i ordning solrabatten; vattnat stora krukor och alla rosor, träd och buskar som jag planterade i höstas och konstaterat att råttorna äter jordnötssmör. Nu ska jag bara fånga dem också.
Jo, och så har jag satt ut stöd till kejsarkronorna. De behöver normalt sett inte stöd men det är så blåsigt här att de riskerar att gå av när det blir höga.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jag har gödslat vinbärsbuskarna, kanske lite tidigt men den röda busken vi planterade för något år sen har inte riktigt tagit sig av någon anledning. Ska försöka ge den extra mycket omsorg nu :love:.

Jordgubbslandet fick en släng av gödsel också av bara farten :rofl:.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har gödslat vinbärsbuskarna, kanske lite tidigt men den röda busken vi planterade för något år sen har inte riktigt tagit sig av någon anledning. Ska försöka ge den extra mycket omsorg nu :love:.

Jordgubbslandet fick en släng av gödsel också av bara farten :rofl:.
Det är nog lagom tid för gödsling av bärbuskar hos dig nu. Jag gödslade för någon vecka sedan i sydvästra Skåne.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har sålt en videgran från trädgården. Kanske raka motsatsen till att fixa med trädgården :p
 
  • Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
Inte bara idag, men ett projekt som vi hållt på med förra helgen och denna; odlingslådor! :D

Förebild:
Trädgård med nyanlagda odlingslådor, kratta och skottkärra på gräsmatta, stenbelagd väg och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svärfar har fixat med ramar för lådorna:
Trädgård med nya odlingslådor i trä, skugga av träd över gräsmattan, hög med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra helgen spenderades med att klä in blomlådorna:
Odlingslådor under uppbyggnad i en trädgård med solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den här helgen har vi satt lådorna i våg, skruvat ihop paren, byggt en spaljé/pergolaingång och fyllt två lådor med jord. Har inte kunnat fixa med de sista två lådorna då häftklammersen tog slut efter två lådor (klär in insidan med plast och markduk för att hålla det tryckimpregnerade torrt och det som ska odlas fritt från tryckimpregnering):
Nybyggd träpergola med odlingslådor och grusgång i trädgården, solen skiner genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlingslådor av trä med spaljé/pergolaingång under uppbyggnad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så allt som allt är jag nöjd! Pallkragarna innanför ska bort och innehållet i dem ska ner i nya lådorna då vi ska göra en uteplats av ytan istället
 
  • Gilla
Keiller och 10 till
  • Laddar…
Friserat stora äppelträdet.

Före:
Ett friserat stort äppelträd med en stege lutad mot det i en snöig trädgård med smältande snö och solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Bild av beskuret äppelträd i vinterskymning med stege lutad mot grenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom beskurit röda vinbären. Det blev totalt tre skottkärror med kvarnat material.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nu äntligen har jag fått en råtta i fällan. Alla tulpaner utom tre från stora lådan är uppätna och då duger jordnötssmör tydligen. Det var en fullvuxen, välnärd råtta. (Jag hoppas att de inte bor här utan bara passerar. Vi får se.)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
I det härliga vädret idag påbörjade jag projektet med en inhägnad runt en del av trädgården. Tände en eld och sveddade lite stolpar.
Eld i en eldstad med sveddade trästolpar och en arbetsbänk i trädgården under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Process pågående med staket. Fick upp en lyktstolpe också.
Trädgårdsarbete med staketbygge och en nyinstallerad lyktstolpe, omgiven av natur i kvällssol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Gjorde lite plats för kommande vedskjul.
Eld och rök från en brasa med brinnande träd och grenar, med snöfläckar och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glödande brasved brinner i mörkret för att göra plats till ett nytt vedskjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karra och 3 till
  • Laddar…
S
oskar.valta oskar.valta skrev:
I det härliga vädret idag påbörjade jag projektet med en inhägnad runt en del av trädgården. Tände en eld och sveddade lite stolpar.
[bild]
Process pågående med staket. Fick upp en lyktstolpe också.
[bild]
Jag tror inte att bränna ändar gör någon nytta mer än att det är kul att elda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.