Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Det du beskriver låter mer som snobbism.
så snobbism, innebär att man tycker att andra är mindre värda? Samt att man själv är överlägsen. tja då är snobbism lika illa rasism. För det var väl så du tänkte?
 
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
så snobbism, innebär att man tycker att andra är mindre värda? Samt att man själv är överlägsen. tja då är snobbism lika illa rasism. För det var väl så du tänkte?
Har du inget vettigare för dig än att tjafsa som du gör?
 
J
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du gör det klassiska misstaget och tror att bara handlar om raser.
men det är så mycket mer. t.ex åsikt, religion.
men det viktigaste man anser sig vara bättre än någon annan. Så du uppfyller faktiskt de kraven ( Grattis!
Haha det kan vara det dummaste jag läst i hela denna tråden. Lite som att man är fågelskådare om en blåmes flyger in i rutan hemma. Eller att man är Britney Spears om man har flätor och uniform. Ords betydelse finns liksom inte längre. Bara det är något i tangentens riktning så räcker det visst.
Kan vi inte få fler visdomsord? BirgitS är häxa för hon håller inte med dig jämt?
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Så du tror att de som följer FHM's och andra myndigheters uttryckliga rekommendationer för att bidra till att bekämpa en svår smitta som vållar svår sjukdom och död "anser sig vara bättre än andra". Det är fruktansvärt inskränkt av dig tänkt.
Det är när man anser sig vara bättre än de som inte vaccinerar det var det du skrev.
Eftersom jag snarare påpekade att det du skrev var fel så är väl inte jag inskränkt?
Jag behöver inte försvara mig. Jag anser att alla har samma värde oavsett om man har vaccinerat sig eller ej.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
S
J Jocke Best skrev:
Haha det kan vara det dummaste jag läst i hela denna tråden. Lite som att man är fågelskådare om en blåmes flyger in i rutan hemma. Eller att man är Britney Spears om man har flätor och uniform. Ords betydelse finns liksom inte längre. Bara det är något i tangentens riktning så räcker det visst.
Kan vi inte få fler visdomsord? BirgitS är häxa för hon håller inte med dig jämt?
Han har nog bara för litet att göra...
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är när man anser sig vara bättre än de som inte vaccinerar det var det du skrev.
Eftersom jag snarare påpekade att det du skrev var fel så är väl inte jag inskränkt?
Jag behöver inte försvara mig. Jag anser att alla har samma värde oavsett om man har vaccinerat sig eller ej.
Jag har aldrig skrivit att de som vaccinerat sig "är bättre än de som inte har vaccinerat sig" . Var står det??
Upprepar frågan: Har du lässvårigheter?
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Rasism har haft olika betydelser under årens gång.
Rasism har i grunden, alltså klassiskt, med raser att göra vilket grundar sig på människors utseende. Detta är från Wikipedia:
Rasism, eller rasdiskriminering, är ett system av föreställningar, idéer, fördomar och handlingar baserade på en världsbild där människan delas upp i raser. Dessa föreställda raser rangordnas i en hierarki baserat på olika typer av särdrag som anses vara nedärvda och oföränderliga.
och så fortsätter det så i två långa stycken. Därefter kommer det en mening som nämner att rasism idag kan fokusera på kultur och region.

Det är därför inte ett klassiskt misstag utan en klassisk betydelse.

Wikipedia har också med FN:s definition av rasdiskriminering:
...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet.
Du skrev förut att rasism handlade om åsikter och religion men jag kan inte hitta något på Wikpedia-sidan om åsikter utan tvärtom.

När jag har länkat till Wikipedia brukar jag få höra av en del att den kan man inte lita på för där kan vem som helst skriva. Svenska Akademins ordböcker brukar anses vara av mycket god kvalitet och avspegla normal användning av orden.

Men om vi då tar din mer ovanliga betydelse av rasism: Så på vilket sätt anser du att #15118 handlar om religion eller kultur?
Särskilt då med tanke på att Wikipedia förtydligar det med följande:
Olika kulturer ses som permanenta, oförenliga och att individer bär "sin" kultur med sig och för den vidare till sina barn.[6][7][8] Skillnaden som rasismen gör på olika människor behöver alltså inte utgå från en biologisk idé om ras. Det avgörande är att rasismen på förhand dömer individer efter en idé om vilka de är snarare än efter vad de gör.
Jag uppfattar det snarare som att just det inlägget handlar om just vad människor gör och inte om vilka de är kulturellt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag har aldrig skrivit att de som vaccinerat sig "är bättre än de som inte har vaccinerat sig" . Var står det??
Upprepar frågan: Har du lässvårigheter?
" Varför ska de ha samma rättigheter när inte bidragit till att bekämpa pandemin eller minska smittspridningen? " Att anse att någon inte ska samma rättigheter är samma sak.
så min läsförståelse är helt okej.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Dessutom finns det bara en ras av människan, bara pigmentet som skiljer människor åt.

Modern vetenskap har påvisat att det numera endast finns en art av människa, i form av Homo sapiens, kvar på jorden. Detta gör att begreppet ras ur ett taxonomiskt perspektiv inte har någon relevans.
Det är väldigt välkänt, men ändå fortsätter en del med att behandla människor som om de tillhörde olika raser.
"FN:s konvention om avskaffande av alla former av rasdiskriminering definierar rasdiskriminering som:

” ...varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet. „
– FN:s konvention [14][15]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
" Varför ska de ha samma rättigheter när inte bidragit till att bekämpa pandemin eller minska smittspridningen? " Att anse att någon inte ska samma rättigheter är samma sak.
så min läsförståelse är helt okej.
Det håller jag inte alls med om.

Bara de som har taxikort har rätt att köra taxi.
Bara de som har busskort har rätt att köra buss.
Bara de som har en läkarlegitimation har rätt att vara läkare.
Osv.
Anser du att det är rasism att det är så?
 
  • Gilla
Lilak och 7 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
" Varför ska de ha samma rättigheter när inte bidragit till att bekämpa pandemin eller minska smittspridningen? " Att anse att någon inte ska samma rättigheter är samma sak.
så min läsförståelse är helt okej.
Med ditt synsätt anser du också följaktligen att den som inte har körkort borde få köra bil, eller den som inte har vapenlicens borde få ha vapen för annars anser du att de betraktas som "mindre värda"..
I covidfallet var det t.o.m. myndigheter som under viss tid betraktade ovaccinerade och vaccinerade olika map råd och rekommendationer.
Du anser följaktligen att myndigheterna var rasister??
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
J
F frasen_36 skrev:
Med ditt synsätt anser du också följaktligen att den som inte har körkort borde få köra bil, eller den som inte har vapenlicens borde få ha vapen för annars anser du att de betraktas som "mindre värda"..
I covidfallet var det t.o.m. myndigheter som under viss tid betraktade ovaccinerade och vaccinerade olika map råd och rekommendationer.
Du anser följaktligen att myndigheterna var rasister??
Stoppa apartheid på våra motorvägar nu!
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
" Varför ska de ha samma rättigheter när inte bidragit till att bekämpa pandemin eller minska smittspridningen? " Att anse att någon inte ska samma rättigheter är samma sak.
så min läsförståelse är helt okej.
Det där är din helt egna tolkning. Att man har olika rättigheter betyder inte att någon är bättre än någon annan.
Tex, en människa som har körkort är inte en bättre människa än en som inte har körkort. Dock har den med körkort fler rättigheter.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
" Varför ska de ha samma rättigheter när inte bidragit till att bekämpa pandemin eller minska smittspridningen? " Att anse att någon inte ska samma rättigheter är samma sak.
så min läsförståelse är helt okej.
Läs igenom igen och tänk efter..
Du är snett ute.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rasism har i grunden, alltså klassiskt, med raser att göra vilket grundar sig på människors utseende. Detta är från Wikipedia:
och så fortsätter det så i två långa stycken. Därefter kommer det en mening som nämner att rasism idag kan fokusera på kultur och region.

Det är därför inte ett klassiskt misstag utan en klassisk betydelse.

Wikipedia har också med FN:s definition av rasdiskriminering:

Du skrev förut att rasism handlade om åsikter och religion men jag kan inte hitta något på Wikpedia-sidan om åsikter utan tvärtom.

När jag har länkat till Wikipedia brukar jag få höra av en del att den kan man inte lita på för där kan vem som helst skriva. Svenska Akademins ordböcker brukar anses vara av mycket god kvalitet och avspegla normal användning av orden.

Men om vi då tar din mer ovanliga betydelse av rasism: Så på vilket sätt anser du att #15118 handlar om religion eller kultur?
Särskilt då med tanke på att Wikipedia förtydligar det med följande:
Jag uppfattar det snarare som att just det inlägget handlar om just vad människor gör och inte om vilka de är kulturellt.
Bra att du läste på insåg du att missade lite.
Andemeningen med ordet rasism är ändå att man anser att man själv är överlägsen och den andra är underlägsen. Rasism är inget du kan döms för. utan där finns det olika lagrum som används.
Betydelsen av ordet rasism förändras. Men det viktigaste finns kvar hatet mot andra människor
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.