R
Maskintok skrev:
helt rätt.
grannen ska låta bli att peta i er häck;)
Även om den är 15 m hög..
Finns inget mandat för att kladda på andras egendom..
Man ska låta bli helt enkelt (y)
stå på er ni.. 3.2 m är ingenting att orda över..några hundra meter upp i luften kan man få annat... :rofl:
Fast står den på bådas tomter så tycker jag nog att det är en gråzon. Därför satte jag vår en dryg meter in på vår tomt. Att plantera precis i tomtgräns är att be om problem.,
 
A
R RoAd skrev:
Fast står den på bådas tomter så tycker jag nog att det är en gråzon. Därför satte jag vår en dryg meter in på vår tomt. Att plantera precis i tomtgräns är att be om problem.,
Ja visst men oavsett kan man inte bara begära eller agera..
Man får isåfall ta kontakt och fungerar inte detta så får man gå den juridiska vägen..
Men jajemän bättre att plantera på egen mark...
 
hsd
J Johan65 skrev:
Hjälp oss med vad vi kan göra. Nu efter 13 år som vi har bott i huset så har grannens tujahäck (som delar tomten mellan oss) växt till sig hela 6 m på höjden. Den täcker nu solen från kl 5 på eftermidddagen för oss på våran altansida. Innan hade vi sol hela dagen fram till 9 på kvällen. Men deras häck går hela 1,5 meter in på våran tomt och vad säger reglerna om detta. Är ett nytt par som har flyttat in och jag bara småpratade lite om att vi tillsammans kanske kunde klippa ner häcken en meter.

Men dom svarade glatt med att det skule dom inte vilja göra, jag nämde dock inte att deras halva häck är på våran sida. Det är en enorm häck med höjd på 6 m och bredd kanske på 2,5 meter. Panikänsla för min fru då hon är ledsen över att ha fått hela eftermiddagsoch kvällsolen bortblåst. Men jag tycker att om deras häck klättrar in en meter eller mer på nästan hela sträckan på ungefär 20 meters så måste det väl finnas några regler. Den fortsätter ochså att växa vilket innebär kanske om ett eller två år så täcker den större delen av hela tomten med skugga.

Någon som vet om man kan få lov att låta tujan växa fritt till 6-8 meter samt den växer in hela 1-1.5 meter på våran sida att regerna är för deras fördel. Skall självklart ta mig ett snack med dom igen om detta. Men om vi utgår att dom inte vill klippa ner den vad är det då som gäller?

Johan GBG
Hade det varit annorlunda om det var lönn eller lind, kanske gran eller tall
 
G gbgustaf skrev:
Hur säker är du på var gränsen faktiskt går? Finns det gränsrör eller liknande?
Vad jag har hört har grannen hittat ett gränsrör men inte det andra
Istället har de slagit ner en käpp där de tycker att det borde vara och sedan dragit snören mellan.
 
Vet du var dina andra rör sitter, så borde det ju gå att mäta sig fram
 
nikasp
S Sala08 skrev:
Vad jag har hört har grannen hittat ett gränsrör men inte det andra
Istället har de slagit ner en käpp där de tycker att det borde vara och sedan dragit snören mellan.
Har ni ritning att utgå från de är exakta mått från byggnad eller annat framgår? Borde räcka med två andra kända punkter för att få fram den ni ej hittar. Vi hade ett rör under en marksten som står under brevlådan, den letade jag ihjäl mig efter inna. Jag kollade med tidigare ägare.
 
nikasp nikasp skrev:
Har ni ritning att utgå från de är exakta mått från byggnad eller annat framgår? Borde räcka med två andra kända punkter för att få fram den ni ej hittar. Vi hade ett rör under en marksten som står under brevlådan, den letade jag ihjäl mig efter inna. Jag kollade med tidigare ägare.
Jag bor inte där! Men hör en hel del om vad som händer
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vet du var dina andra rör sitter, så borde det ju gå att mäta sig fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.