R Rkarlsson skrev:
Är väl inte så svårt att förstå?
Det som är svårt att förstå är att det blir billigare för slutkunden (dig) genom att en tredje part, leasingbolaget, som också räknar med att tjäna pengar, kliver in i affären.

Sen har jag noll och ingen koll på exempelvis effekter av momsregler så naturligtvis finns det en förklaring.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det som är svårt att förstå är att det blir billigare för slutkunden (dig) genom att en tredje part, leasingbolaget, som också räknar med att tjäna pengar, kliver in i affären.

Sen har jag noll och ingen koll på exempelvis effekter av momsregler så naturligtvis finns det en förklaring.
Samt riskpremien som vi diskuterat ovanför.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Oavsett så har bilen ett restvärde efter tre år. Om du betalar av lika mycket (minst annars blir det trist när du säljer och blir skyldig pengar) som värdeminskning får du en rättvis jämförelse.

Nu jämför du månadskostnad i en BR inklusive amortering med månadshyran i en HR.

Med ditt resonemang är det ju gratis att köpa bilen kontant ;)
Fast jämförelsen med en br och hr går inte likna ju. BR tjänar du oftast pengar på. Bilen förlorar du ju kanske mycket mer pengar än om du hyr den.
I det fallet där jag vet till 100% att jag inte höjer värdet är jag inte intresserad att ta risken.

Vad kostade en 2018-19 års modell av Bmw i3 ny fullsmetad?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det som är svårt att förstå är att det blir billigare för slutkunden (dig) genom att en tredje part, leasingbolaget, som också räknar med att tjäna pengar, kliver in i affären.

Sen har jag noll och ingen koll på exempelvis effekter av momsregler så naturligtvis finns det en förklaring.
Ja de tar ju en risk och chansar på att restvärdet är högt. Det vet man ju inte riktigt för just mokkan finns väl inga 3 år gamla av.
Men när mina 36 månader har gått så har de ju fått 192724 kr inkl bidraget.
Då får inte bilen kosta under 257176 kr när de väl ska sälja den för att de inte ska förlora på den utan att ha räknat in alla avdrag och saker de kan göra.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag litar ändå rätt mycket på det. Med tanke på hur priserna på 3 år gamla elbilar bara dumpats något brutalt.
Det blir dyrare månadskostnad om jag ska ta lån på bilen. Och jag slipper bry mig och bara ska köra till jobbet och småturer.
Jag slipper även sälja skiten sen till jobbiga dårar på blocket.

Är jag skitnöjd eller mycket missnöjd med det så kan jag ju välja en ny bil eller helt enkelt gå tillbaka till bensin eller diesel eller hoppas på att de överbetalda bortskämda folket i stadshuset sett till att man kan åka tåg till sitt jobb :)
Det finns absolut fördelar med privatleasing. Tryggare och man slipper egen insats är väl starkaste argumenten - att det blir billigare är jag dock mycket tveksam till.

Jag köper gärna en tre år gammal elbil där priset är dumpat brutalt - kan du ge några bra tips?

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast jämförelsen med en br och hr går inte likna ju. BR tjänar du oftast pengar på. Bilen förlorar du ju kanske mycket mer pengar än om du hyr den.
I det fallet där jag vet till 100% att jag inte höjer värdet är jag inte intresserad att ta risken.

Vad kostade en 2018-19 års modell av Bmw i3 ny fullsmetad?
Det stämmer att BR oftast ökar i värde och bilen minskar men i övrigt stämmer jämförelsen. Du räknar på lånet som att bilen är värdelös. Då för du betala av på 15 år så stämmer det bättre.

Som sagt så blandar du ihop utgift (att köpa bilen) och kostnad (periodiserat per månad). När du leasar sköter bolaget detta åt dig och du behöver inte bry dig om deras utgift att köpa bilen utan de skickar vidare månadskostnad till dig vilket är det enda du ser.

Men om du köper bilen blir det annorlunda då du efter tre år med månadskostnad (avbetalning) efter tre år faktiskt äger bilen och kan sälja den. Ska du jämföra får du anta ett restvärde och sätta avbetalning därefter. Detta är din risk, kan bli mer eller mindre.

Sedan skrev du om att köpa aktier för mellanskillnaden, vilket går under alternativkostnad men det kan vara överkurs här.

(Kanske jag inte använt helt korrekta termer, någon ekonom får gärna rätta i så fall)
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det finns absolut fördelar med privatleasing. Tryggare och man slipper egen insats är väl starkaste argumenten - att det blir billigare är jag dock mycket tveksam till.

Jag köper gärna en tre år gammal elbil där priset är dumpat brutalt - kan du ge några bra tips?

/Krille
Nej jag har inte kollat begagnatmarknaden. De jag provade är sålda. För låg räckvidd.
 
P Pin skrev:
Det stämmer att BR oftast ökar i värde och bilen minskar men i övrigt stämmer jämförelsen. Du räknar på lånet som att bilen är värdelös. Då för du betala av på 15 år så stämmer det bättre.

Som sagt så blandar du ihop utgift (att köpa bilen) och kostnad (periodiserat per månad). När du leasar sköter bolaget detta åt dig och du behöver inte bry dig om deras utgift att köpa bilen utan de skickar vidare månadskostnad till dig vilket är det enda du ser.

Men om du köper bilen blir det annorlunda då du efter tre år med månadskostnad (avbetalning) efter tre år faktiskt äger bilen och kan sälja den. Ska du jämföra får du anta ett restvärde och sätta avbetalning därefter. Detta är din risk, kan bli mer eller mindre.

Sedan skrev du om att köpa aktier för mellanskillnaden, vilket går under alternativkostnad men det kan vara överkurs här.

(Kanske jag inte använt helt korrekta termer, någon ekonom får gärna rätta i så fall)
För mig var hela inlägget överkurs =)
Lån är dyrare i med jag ska prova. Jag vet inte ens om jag vill ha el alls efter jag provat.
Den kostar en fast summa och sen lämnar jag den. Det räcker.
Köper jag den och efter 3 år bestämmer mig för att sälja den och den tappat värde under vad jag betalt så har jag förlorat rejält.
 
P Pin skrev:
(Kanske jag inte använt helt korrekta termer, någon ekonom får gärna rätta i så fall)
Möjligen att jag då skulle säga att kostnaden per månad är uppskattad värdeminskning den månaden (det man förbrukar av bilen under månaden) och att avbetalningens (utbetalningens) storlek varje månad egentligen inte är kopplad till månadens kostnad. Men det handlar ju bara om terminologi och påverkar egentligen inte ditt resonemang.

Sen kanske jag ska förtydliga att här diskuteras endast kostnader kopplade till värdeminskning och inte övriga bilkostnader.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
När solid state batteriet baserat på magnesiumlegeringar kommer i produktion några år bort blir det ett betydligt billigare batteri utan elektrolys, ett torrt batteri.
Då släpper bilindustrin dagens batteriteknik.
Sedan kommer elbilen bli utsatt för enorm konkurrens och sjunka i pris.
Nu har jag inte ens hört talas om något magnesiumbatteri.
Men ifall du nu har rätt så är jag ännu gladare att jag hoppade på elbilståget lite tidigare än jag tänkt.
Då hinner jag nog gå plus innan denna nya teknik kommer.

I min kalkyl fick jag fram att jag skulle gå på plus efter mellan 5 och 10 år (lite beroende på hur energipriser och skatter utvecklar sig) och som bensin/diesel-pris utvecklats nu så verkar jag kunna gå plus t.o.m innan 5 år har löpt.
(Och, i min kalkyl har jag räknat på att hela bilen blir betald, inte något okänt restvärde om ett antal år, jag köpte en några år gammal lågmilare)
 
R Rkarlsson skrev:
För mig var hela inlägget överkurs =)
Lån är dyrare i med jag ska prova. Jag vet inte ens om jag vill ha el alls efter jag provat.
Den kostar en fast summa och sen lämnar jag den. Det räcker.
Köper jag den och efter 3 år bestämmer mig för att sälja den och den tappat värde under vad jag betalt så har jag förlorat rejält.
Ja bara du är nöjd (y)

Jag är också nöjd nu när jag förstått att min BMW 740 är gratis per månad eftersom den redan är betald :crysmile:
 
  • Gilla
Nils Terminus och 5 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
1.500 mil/år.
[bild]
KristinaRT KristinaRT skrev:
Menar du att det skulle vara unikt för Tesla att batteriet försämras över tid? Och att batteribyten behöver göras frekvent på Teslor?
Att räckvidden går ner i kyla är också något som bara drabbar Tesla?

Spännande resonemang……..
 
Skärmdump av en smartphone som visar en app för övervakning av elbilsladdning med energianvändning och kostnadsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första laddningen av bilen.
 
P Pin skrev:
Ja bara du är nöjd (y)

Jag är också nöjd nu när jag förstått att min BMW 740 är gratis per månad eftersom den redan är betald :crysmile:
Jo men jag tror jag blir nöjd. Det får jag se.

Jag är också nöjd med min dieselbil. Betalade lånet inom loppet av 3-4 månader av ren jävla ilska då företaget försökte komma undan garanti på ett fel som fanns.
:D Visst han hade väl fått pengarna men jag ville bara avsluta allting.

Så det blir alltså 2 bilar. Kommer ställa av dieseln andra veckan i augusti eller något sånt och ställa på vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.